Media23.06.2011

MPJC: RTL reikt Publieke Omroepen de hand


mpjc-rtl-reikt-publieke-omroepen-de-hand.jpg
mpjc-rtl-reikt-publieke-omroepen-de-hand.jpg

Op het MediaPark Jaar Congress 2011 in Hilversum kwam vanmorgen na minister Marja van Bijsterveldt, uiteraard ook de voozitter van de Publieke Omroepen, Henk Hagoort, aan het woord. Van beiden niets nieuws gehoord, tenminste als je plannen van de regering voor de bezuinigingen op de Publieke Omroep al had gevolgd.

Daarna kwam Bert Habets, de baas van RTL in Nederland. Normaal een gelegenheid om nog eens flink af te geven op de marktbederving door de financiële ondersteuning van de overheid aan de publieke omroep.

Maar tot ieders verrassing geen tirade, maar eerst een zakelijk en informatief verhaal hoe RTL zich voorbereidt en aanpast aan televisie in het internet tijdperk: consequent Social Media in zetten.

Maar tot slot wilde Habets ook nog wel wat zeggen over de aangekondigde bezuinigingen bij de Publieke Omroep. Hij is van mening dat de minister en de Publieke Omroep het nog steeds niet hebben over de (behoefte) van de kijkers, maar erkende wel dat de Publieke Omroep in het televisie bestel van Nederland een plek en functie heeft. Hij gaf daarom de Publieke Omroep in overweging dat het – op sommige gebieden – ook wel goed was samen te werken met RTL.

En dat is, afgezien van het feit dat dat volgens onze moralistische Nederlandse mediawetgeving – met het Commissariaat voor de Media als regelhandhaver – niet zo maar kan, een opmerkelijke uitspraak van RLT.

Vraag is waar deze handreiking door is ingegeven: ziet RLT deze bezuinigingsronde alleen maar als opstapje tot steeds meer commercie bij de Publieke Omroep, of legt RTL zich neer bij het politieke gegeven: Publieke Omroep blijft op haar – nu wat kleinere – voetstuk staan. En in beide gevallen is het dus maar beter samen te werken dan veel energie te steken in conflicten en kostbare concurrentie.

Deze ochtend maakt wel duidelijk dat iedereen in Hilversum weet dat het volgende strijdtoneel Internet is, en als de overheid met name daar de Publieke Omroep wil beteugelen, RTL een betere uitgangspositie heeft.

-1241.jpg
-1241.jpg
Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over RTL

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Op welk moment is de opbrengst van je zonnepanelen het hoogst? Hoeveel energie leveren al onze windmolens vandaag? Wanneer kan je het beste thuis een wasje draaien? Hoe kan jouw groene stroom zo optimaal mogelijk worden...

Media06.03.2024

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

​The Jump laat zien dat RTL de weg kwijt is

Het is goed dat volgende week het populaire The Masked Singer weer van start gaat, want RTL lijkt een beetje de weg kwijt. Spijtig genoeg heeft het na het tegenvallende Alles is Muziek nu weer een programma op de buis ge...

Coffee corner31.10.2023

​The Jump laat zien dat RTL de weg kwijt is

Hoe zit het met de kijkcijferoorlog tussen Jinek en Op1

Inmiddels lijkt er een kijkcijferoorlog te zijn losgebarsten tussen de Publieke Omroep en RTL4. Letterlijk, naar wie kijken de meeste mensen? Is het Jinek of toch Op1? Heel even leek het erop dat Op1 kansloos was, maar d...

Entertainment09.01.2020

Hoe zit het met de kijkcijferoorlog tussen Jinek en Op1

Hoeveel mensen zappen er tussen de twee talkshows
Kijkcijferrecord voor start tiende seizoen Zondag met Lubach

Zondagavond keken 1,3 miljoen mensen naar de eerste aflevering van het tiende seizoen van Zondag met Lubach. Het is de eerste keer dat zoveel mensen naar het satirische programma van de Groningse presentator keken. Met...

Nieuws14.10.2019

Kijkcijferrecord voor start tiende seizoen Zondag met Lubach

Vervangen grote platforms zoals Netflix en YouTube in de toekomst onze traditionele tv-uitzendingen?

Konden we ons 10 jaar geleden bijna niet voorstellen dat iemand geen tv-abonnement had, vandaag de dag neemt de populariteit van traditionele televisie steeds verder af. We kijken on demand, wanneer het ons uitkomt. Soms...

Entertainment28.08.2019

Vervangen grote platforms zoals Netflix en YouTube in de toekomst onze traditionele tv-uitzendingen?

Alleen nog 'on demand' kijken
Goede Tijden, Slechte Tijden; over en uit

Slechts 665.000 kijkers keken gisteren naar het begin van het nieuwe seizoen van Goede Tijden, Slechte Tijden. Nog nooit eerder heeft GTST zo slecht gescoord bij de seizoensopener. Vorig jaar waren het nog ruim 1 miljoen...

Coffee corner27.08.2019

Goede Tijden, Slechte Tijden; over en uit

JP van Lingo laat eindelijk zijn gezicht zien

Gisterenavond werd op RTL het nieuwe programma van RTL’s nieuwe aanwinst Art Rooijakkers uitgezonden. In het programma ‘iedereen had het erover’ gaat de voormalig wie is de mol presentator in gesprek met bekende e...

Entertainment29.03.2019

JP van Lingo laat eindelijk zijn gezicht zien

Van deze tv programma’s kan binnenkort (weer) genoten worden

Afgelopen winter zijn er talloze programma’s op de buis verschenen waardoor kijkcijfer records verbroken zijn. Momenteel genieten er miljoenen Nederlanders van de Luizenmoeder en Wie is de Mol. Maar binnenkort komen e...

Entertainment20.02.2019

Van deze tv programma’s kan binnenkort (weer) genoten worden