Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Op het MediaPark Jaar Congress 2011 in Hilversum kwam vanmorgen na minister Marja van Bijsterveldt, uiteraard ook de voozitter van de Publieke Omroepen, Henk Hagoort, aan het woord. Van beiden niets nieuws gehoord, tenminste als je plannen van de regering voor de bezuinigingen op de Publieke Omroep al had gevolgd.
Daarna kwam Bert Habets, de baas van RTL in Nederland. Normaal een gelegenheid om nog eens flink af te geven op de marktbederving door de financiële ondersteuning van de overheid aan de publieke omroep.
Maar tot ieders verrassing geen tirade, maar eerst een zakelijk en informatief verhaal hoe RTL zich voorbereidt en aanpast aan televisie in het internet tijdperk: consequent Social Media in zetten.
Maar tot slot wilde Habets ook nog wel wat zeggen over de aangekondigde bezuinigingen bij de Publieke Omroep. Hij is van mening dat de minister en de Publieke Omroep het nog steeds niet hebben over de (behoefte) van de kijkers, maar erkende wel dat de Publieke Omroep in het televisie bestel van Nederland een plek en functie heeft. Hij gaf daarom de Publieke Omroep in overweging dat het – op sommige gebieden – ook wel goed was samen te werken met RTL.
En dat is, afgezien van het feit dat dat volgens onze moralistische Nederlandse mediawetgeving – met het Commissariaat voor de Media als regelhandhaver – niet zo maar kan, een opmerkelijke uitspraak van RLT.
Vraag is waar deze handreiking door is ingegeven: ziet RLT deze bezuinigingsronde alleen maar als opstapje tot steeds meer commercie bij de Publieke Omroep, of legt RTL zich neer bij het politieke gegeven: Publieke Omroep blijft op haar – nu wat kleinere – voetstuk staan. En in beide gevallen is het dus maar beter samen te werken dan veel energie te steken in conflicten en kostbare concurrentie.
Deze ochtend maakt wel duidelijk dat iedereen in Hilversum weet dat het volgende strijdtoneel Internet is, en als de overheid met name daar de Publieke Omroep wil beteugelen, RTL een betere uitgangspositie heeft.
Verder lezen over RTL
Media06.03.2024
RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv
Coffee corner31.10.2023
The Jump laat zien dat RTL de weg kwijt is
Entertainment09.01.2020
Hoe zit het met de kijkcijferoorlog tussen Jinek en Op1
Hoeveel mensen zappen er tussen de twee talkshowsNieuws14.10.2019
Kijkcijferrecord voor start tiende seizoen Zondag met Lubach
Entertainment28.08.2019
Vervangen grote platforms zoals Netflix en YouTube in de toekomst onze traditionele tv-uitzendingen?
Alleen nog 'on demand' kijkenCoffee corner27.08.2019
Goede Tijden, Slechte Tijden; over en uit
Entertainment29.03.2019
JP van Lingo laat eindelijk zijn gezicht zien
Entertainment20.02.2019