Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
De relatie tussen PR en journalistiek en bloggers kent altijd al een zeker spanningsveld. Voor beiden partijen geldt, ook al willen ze je soms anders doen geloven: “Can’t live with them, can’t live without them”. In Nederland is die gespannen situatie onlangs nog beschreven in het rapport”Gevaarlijk Spel”. Afgelopen week werd nog een knuppel in het Nederlandse hoenderhok gegooid, met een discussie in het FD en op sites als Communicatie-online en Logeion.nl (de vereniging voor communicatie). De teneur van de discussie: PR heeft een imago van boeven en belmeisjes, en kan wel wat eigen PR gebruiken. Waarop de gevestigde orde roept: “niets aan de hand, dat beeld bestaat helemaal niet meer, we doen’t het hartstikke goed.”
(Wel, de pixels waren nog niet droog of in Nederland werd één van de meer omstreden communicatieprofessionals, Jack de Vries, benoemd in de top van Communicatiemultinational Hill & Knowlton. Alwaar hij direct kan gaan werken op een klant waar hij ook als staatssecretaris al het nodige voor deed, de JSF. Terwijl Logeion het nog heeft over “(de roep om)…bestuurders die die intern en extern het vertrouwen weten te winnen…” spreekt NRC Next in een redactioneel commentaar meteen van “schadelijk voor het imago van politiek én lobbysector” Hoezo “niks aan de hand”…)
Techcrunch verklaart oorlog aan PR
Maar alles is relatief. Wat hier gebeurt is niks vergeleken bij de opstekende storm tussen PR en journalistiek/bloggers in de VS. Drie weken geleden was er al een grote rel over de wat minder ethische handelswijze van het PR-bureau van Facebook ten opzichte van Google. Nu haalt Techcrunch ongenadig uit naar PR in het algemeen en die van Facebook in het bijzonder.
Onder het motto: Facebook PR: Tonight we dine in Hell!, wordt al in de eerste alinea vastgesteld: “We (journalists, bloggers, etc) are at war with the PR industry.”
Oorlogsverklaring via Twitter
Nou moet voor de goede orde wél worden aangetekend dat het niet de eerste keer is dat Techcrunch zo’n oorlogsverklaring doet. In november 2008 werd PR de oorlog ook al verklaard, via Twitter.
En het blog nagelt overigens wel vaker PR-bureaus aan de schandpaal.
Facebook
Techcrunch vervolgt met: “Now, I don’t mean to suggest that all PR people are evil or have the wrong intentions… …But increasingly what they do is nothing more than attempt to spin or grossly misrepresent what it is we do. For many of them, helping journalists/bloggers/writers get access to accurate information is secondary. It’s all about controlling a narrative — by any means necessary. And that has to stop.
While I like many of Facebook’s PR team on an individual basis, as a whole, they are probably the worst in the industry when it comes to manipulation, double-speak, and all around slimeballishness. And while the Burson-Marsteller debacle (you know, the failed smear campaign against Google) showcased this fact to the world, things had been bad long before that. And they’re still bad.”
Project Spartan
Om te lezen wat er precies aan de hand is, verwijs ik graag naar het hele verhaal. Maar het komt erop neer dat Techcrunch een kritisch verhaal had geschreven over de mobiele plannen van Facebook, om onder de codenaam Project Spartan met platform én toepassingen een aanval te doen op zowel Google’s Android als Apple. Facebook was niet blij met het verhaal en zette zijn – volgens Techcrunch – ‘highly manipulative’ PR-machine’ in actie om journalisten iets anders te laten doen geloven. De manier waarop en de intensiteit daarvan schoot volledig in het verkeerde keelgat bij Techcrunch. Volledig doen alsof het Techcrunch-verhaal niets voorstelde (terwijl intern in alle haast de projectmedewerkers een spreekverbod kregen) om vervolgens zonder op het verhaal in te gaan, enorm veel lawaai te maken over verwante onderwerpen en achtergronden die de aandacht afleiden.
Meestal werkt dat prima, en zoals Techcrunch laat zien, heeft het ook nu al een paar publicaties opgeleverd die in Facebook’s straatje passen, maar nu bijt Techcrunch dus van zich af op de eigen site. En verklaart en passant maar weer de oorlog aan de PR. Met gedetailleerde informatie over hoe Facebook PR journalisten benadert:
“You guys should remind people that there’s not much new in tonight’s TC story,” began one message. “You guys should” — three words that should never come out of a PR person’s mouth. Ever.”
Duke Nukem: één Tweet fataal
En dat ben ik met ‘m eens. Net zo goed als dat een PR-bureau ook niet ongestraft via Twitter journalisten mag dreigen dat ze nooit meer iets te reviewen krijgen als ze niet positief genoeg schrijven over een product. The Redner Group deed dat voor Duke Nukem. En werd per omgaande door de klant ontslagen. Je kunt blijkbaar dus toch te ver gaan…
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Verder lezen over PR 2.0
DC Business10.07.2020
Digital Marketing Summit: PR meets Marketing
Online21.04.2020
Een gouden tweede jeugd voor PR: Influencer-PR 2.0
Online21.03.2019
Waarom free publicity een goede basis is voor een contentstrategie
Media10.03.2014
Nederlander minste vertrouwen in sociale media
Startups08.02.2013
Startupscène zweert bij growth hacking
Media08.06.2011
Don’t mess with the US Army, don’t mess with YouTube!
Social Media19.05.2011
“Social Media” dekt lading niet meer.
Social Media15.05.2011