Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
De traditionele uitgevers werpen zich enthousiast op hét nieuwe medium voor het gezin en de huiskamer: de iPad. Recent Zweeds onderzoek laat zien dat bijna 60% van de iPad-bezitters (overwegend mannen!) het apparaat deelt met andere leden van het gezin (dat moeten vooral dan vrouwen zijn!). En wat je graag doet op de bank in de huiskamer, doe je ook graag op de iPad: video’s kijken, nieuws raadplegen, je sociale media onderhouden. 20% zegt minder de kranten te lezen en 30% zegt minder televisie te kijken met de komst van de iPad in hun leven.
En we staan nog maar aan het begin van wat waarschijnlijk de belangrijkste media gaat worden van de toekomst: iPad en andere tablets die als sofa-device voor het grijpen liggen op de salontafel en heerlijk eenvoudig met wat vingerbewegingen te bedienen zijn. En op die salontafel dienen natuurlijk zoals gewoonlijk ook tijdschriften en kranten te liggen, dus uitgevers weten niet hoe snel ze aan de iPad willen. De meeste Apps zijn kopieën van de gedrukte tijdschriften/kranten.
Wat Murdoch nog slechts heeft aangekondigd (een iPad-only nieuws-product) heeft Richard Branson van de Virgin-group inmiddels in de Apple Store op de plank liggen: een iPad-only magazine onder de titel PROJECT.
De traditionele print uitgevers zullen zo snel mogelijk willen beginnen hun bestaande titels van een iPad versie te gaan uitgeven op de iPad. Ze hebben dan in principe drie mogelijke scenario’s:
(a) ze maken een exacte kopie (PDF) van de in druk verschenen uitgaven die op een bepaald moment gewoon verschijnt en daarna niet meer wordt aangepast. Deze uitgave moet worden gedownload door de lezer. Ze zorgen ervoor dat de kleine letters gelezen kunnen worden, eventueel wat voor de hand liggende extra functionaliteit: links naar video’s, extra foto’s, eventueel een link naar een website. Maar dat is het dan wel. In Nederland doet Elsevier, De Telegraaf, NRC, en NRC-next het nu zo.
(b) de tweede mogelijkheid bestaat uit een interactieve en on-line applicatie die, gebruikmakend van het materiaal dat de redactie beschikbaar heeft, on-line wordt aangeboden. Het lijkt daarmee veel op een internetsite voor een iPad. Nadeel is dat je daar moeilijk geld voor kan vragen, totdat de Apple Store het mogelijk maakt een abonnement voor een bepaalde tijdsperiode te kopen. Op dit moment heeft De Telegraaf daar een sterk op de internet-site gelijkende iPad App voor op de markt.
(c) De uitgever kan ook kiezen voor een te downloaden versie van de titel, gemaakt zoals bij (b) uit het beschikbare materiaal, maar nieuw opgemaakt en met een speciaal op de iPad toegesneden navigatie. Wired brengt zo zijn nummer uit, en ook Esquire heeft daar voor gekozen. Ook de elektronische versie Autovisie heeft deze vorm en andere titels van Sanoma worden driftig ontwikkeld.
Dat het een onafhankelijke ondernemer Richard Branson moet zijn die – blijkbaar niet gehinderd door de reflexen van een traditionele uitgever – met een magazine komt die speciaal en alleen voor de iPad is ontwikkeld, is waarschijnlijk dus geen toeval. En ik kan u verzekeren – met de achtergrond van Branson in gedachte – het is zeker geen inflight-magazine! Het elektronische tijdschrift is met veel professie gemaakt!
De iPad app Project wordt op deze typische manier aangekondigd:
iPad-only? Ja, dat is waar, als het gaat om het feit dat er geen gedrukte versie van is, maar opvallend genoeg is er van het magazine wel een uitvoerige web-applicatie (blog) te raadplegen. Dat brengt gelijk het issue op hoe (betaalde) iPad applicaties zich gaan verhouden tot de daaraan onvermijdelijk gekoppelde en gratis internet-sites. Ik denk dat uiteindelijk de verstandigste manier is om van de internet-site vooral een teaser en dus marketing instrument te maken voor het vinden en kopen van de iPad App. Want als we straks miljoenen verschillende Apps hebben zal het een hele toer worden je product onder de aandacht te brengen. Hier kan Google dan nog gewoon z’n marketing functie blijven vervullen, vooral en te meer omdat de iTune store van Apple niet echt gebouwd lijkt om de gebruiker te helpen te shoppen tussen de aanwezige en interessante applicaties.
Veel plezier met deze nieuwe magazine app! Ik zou de iPad bezitter willen aanraden om het eerste nummer eens te downloaden. Er is een US, Canadian en UK-versie. De nummers kosten $2,39 per download. Het is de moeite waard om deze ontwikkelingen te volgen, maar bedenk, we staan nog maar aan het allereerste begin van een stortvloed aan nieuwe en verrassende tijdschriften en iPad only apps!
Verder lezen over iPad
Mobile29.10.2024
Apple Intelligence komt ook naar jouw iPhone
Gadgets15.10.2024
Apple’s nieuwe iPad mini heeft ondersteuning voor Apple Intelligence
Gaming17.09.2024
De Epic Games Store is nu op iPad beschikbaar
Social Media28.08.2024
Snapchat is eindelijk goed te gebruiken op iPad
Mobile27.05.2024
Dit is wat Apple te zeggen heeft over die terugkerende foto’s
Mobile21.05.2024
Apple fikst fotoprobleem en doet alsof er niks aan de hand is
Mobile17.05.2024
iPhone gaat helpen tegen wagenziekte
Mobile16.05.2024