Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Iedere professional heeft op zijn gebied z’n eigen lijfblad. Daarnaast een hele hoop vaklitteratuur die plichtmatig moet worden doorgenomen; je zou eens iets kunnen missen. Dat probleem lost readers in het internettijdperk voor je op: abonneren op interessante feeds en scrollen maar. En met het gigantische groei van het aanbod van informatie op het internet moet er dus een grote markt zijn voor allerhande readers en andere programma’s, zoals Paper.li en FlipBoard, die van stomme, saaie lijstjes mooie, geheel geautomatiseerd, opgemaakte pagina’s maakt. De iPad loves-it.
Voor de IT’ers en de Techies onder ons heeft de uitgever IDG onlangs een mooie iPad applictie gelanceert: TechFish, met tech nieuws uit de stal van IDG, zoals Webwereld, MacWorld, TechWorld, Computerworld, Gadget en het fotoblad Zoom.nl. Dat lost in ieder geval copyright discussies op want de headers leiden naar eerst de complete tekst en vervolgens de doorverwijzing naar het artikel op de website van het tijdschrift. Handig en functioneel.
Techfish is zeer verzorgd vormgegeven. iPad applicaties zullen gaan opbieden voor de mooiste vormgeving. TechFish doet het door hun simpele feed op prominent aanwezige cult-achtige foto’s te plaatsen, die ook als diavoorstelling zijn in te stellen. Dus ben je actief in dat vakgebied: gratis downloaden maar! En dit alles gericht op een duidelijke doelgroep die met een mooi gemaakte video wordt aangesproken.
Zoals gezegd is de bron van de feed van berichten afkomstig van IDG-producten; het zou gaan om 50-bronnen. Een begrijpelijke strategie van IDG, maar ook jammer, want de vormgeving is prima en de functionaliteit is redelijk simpel, en dus op alle RSS-feeds eenvoudig toe te passen. De app verdient het om een universele reader-tool te zijn. De aankondiging spreekt wel van het “aanpassen van de app aan je persoonlijke smaak”maar dat heeft betrekking op het aan en uit zetten van een filter op z’n 11 categoriën: Apple, computer, fotografie, gadgets, Hardware, etc.
In de app zitten advertenties/advertorials, die men levenslang (daar houden we ze aan!) kan afkopen voor €2,99.
Verder is de functionaliteit overzichtelijk: prachtige wisselende foto als destop, rechts een lijst van ingekaderde berichten-headers, en als he er op tikt dan het hele artikel in tekst, verder doortikken naar het eigenlijke artikele op de betreffende website.
Alle web 2.0 dingetjes als commentaar, doorzetten naar Twitter en Facebook, E-mail zijn er. Als een artikel openstaat kan je met je vinger naar boven en beneden vegen om het volgende/vorige artikel te zien. Ook hier nuttig en functioneel. Het enige wat ik mis is in de feed naast datum/tijd een aanduiding wat de bron is van het artikeltje.
Samenvattend, in zijn simpelheid en opmaak een nuttige mooie app. Maar er is weinig gedaan om wat meer intelligentie voor de gebruiker in te bouwen: geen verwijzingen naar soortgelijke onderwerpen/artikelen, nauwelijks hyperlinks in de artikelen, geen Wordclouds, geen Time-lines, geen dossiers, geen toppics. Tja …
Verder lezen over iPad
Mobile29.10.2024
Apple Intelligence komt ook naar jouw iPhone
Gadgets15.10.2024
Apple’s nieuwe iPad mini heeft ondersteuning voor Apple Intelligence
Gaming17.09.2024
De Epic Games Store is nu op iPad beschikbaar
Social Media28.08.2024
Snapchat is eindelijk goed te gebruiken op iPad
Mobile27.05.2024
Dit is wat Apple te zeggen heeft over die terugkerende foto’s
Mobile21.05.2024
Apple fikst fotoprobleem en doet alsof er niks aan de hand is
Mobile17.05.2024
iPhone gaat helpen tegen wagenziekte
Mobile16.05.2024