Media04.11.2010

Onderzoek: Nederlanders nemen hun iPad ook mee naar bed!


onderzoek-nederlanders-nemen-hun-ipad-oo.jpg
onderzoek-nederlanders-nemen-hun-ipad-oo.jpg

Sanoma heeft onderzoek gedaan onder iPad bezitters in Nederland.

Hun conclusie is dat “Het is opvallend om te zien hoe intensief en voor hoeveel verschillende doeleinden de iPad wordt gebruikt. Dit bevestigt onze strategische keuze om te investeren in de ontwikkeling van iPad applicaties.”

Het grootschalige onderzoek (meer dan 5.500 iPad gebruikers) in Nederland bevestigt wat we al vermoeden: iPad is een salontafel- of sofa-device die door het hele gezin wordt gebruikt. Vooral voor raadplegen informatie, verzenden korte berichtjes en het plaatsen van bestellingen. En als je er eenmaal mee bezig bent gaat de iPad mee naar het toilet en bed.

Met de iPad wordt minder aan sociale Media “gedaan” dan we zouden verwachten. Het is vooral spelletjes spelen, het elektronisch raadplegen van tijdschriften, TV kijken (uitzending gemist!), boeken lezen, foto’s kijken, én on-line aankopen doen: dus al die zaken die we ook gewend zijn om op de sofa te doen.

Even de belangrijkste cijfers uit het onderzoek: gebruik concentreert zich op media consumptie; 94% van de bezitters gebruikt de iPad meerdere keren per dag; 53% van de gebruikers geeft aan dat ze per dag meer dan een uur de iPad gebruikt; de iPad wordt in 67% van de gevallen ’s morgen bij het opstaan en in 59% van de gevallen voor het slapen gaan geraadpleegd; letterlijk zou je kunnen zeggen: je staat ermee op en je gaat ermee naar bed!

Ook de partner en de kinderen in het gezin gebruiken de iPad als het apparaat eenmaal in het huis is verschenen; het gaat voornamelijk om privé gebruik; slechts 16% gebruikt het voor zakelijke klusjes. Het profiel van de gebruiker in Nederland zou volgens de onderzoekers overeenkomen met de internationale gebruikers: 89% man tussen 24-54 jaar, grootste groep tussen de 35-44 jaar) voornamelijk hoogopgeleiden. Wij hebben eerder al bij dutchcowboys de eerste gebruikers geïdentificeerd: rijk, hoogopgeleid en niet-vriendelijk! maar die kwalificatie gaat natuurlijk niet op voor de partners en kinderen van deze early-adapters!

De belangrijkste gebruik van de iPad staat in dit overzicht samengevat:

-954.jpg
-954.jpg

Alles wat we leren over het gebruik van de iPad zal ook gelden voor andere tablets onder android.

Wat je uit dit gebruik mag concluderen is ook dat – omdat het zich voornamelijk op en rond het huis afspeelt – er voornamelijk gebruik wordt gemaakt van het bestaande Wifi-netwerk thuis. De noodzaak om altijd via mobiele verbindingen on-line te zijn lijkt dan ook minder. Dat zou een reden zijn geen dure mobiele-internet abonnementen voor de iPad aan te schaffen en gewoon de standaard wifi-modellen aan te kopen. Ook de noodzaak om met een tablet te gaan bellen lijkt niet erg groot, zoals de Samsung Galaxy nu wel aanbiedt. Apple zou het hier wel eens bij het juiste eind kunnen hebben gehad.

Samenvattend, de iPad is voor de (traditionele) uitgever de kans om hun producten eenvoudig, goedkoop en effectief bij de gebruiker te krijgen: want op de iPad zullen de consumenten die producten gaan raadplegen.

Dit huiskamergebruik van de iPad zal voorlopig het dominante gebruik zijn. Maar mijn stellige overtuiging is dat ook bedrijven zullen ontdekken dat met de iPad veel zakelijke activiteiten, vooral die niet achter een bureau plaatsvinden, maar lopend, staand en controlerend met behulp van de iPad gemakkelijk en dan direct on-line kunnen worden afgehandeld: snel, gemakkelijk en licht en veel handiger dan via een zware laptop. We staan echt nog maar aan het begin van een omvangrijke tablet-hype!

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Consument

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

De Nederlandse consument geeft steeds meer geld uit online, maar ook steeds meer waarde aan duurzaamheid. Er is alleen wel werk aan de winkel voor webwinkels. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org  blijkt namelijk dat consumenten niet voldoende zijn geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen. Daarnaast wordt de impact van het gedrag van consumenten ook nog vaak onderschat.

Online04.09.2024

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Op welk moment is de opbrengst van je zonnepanelen het hoogst? Hoeveel energie leveren al onze windmolens vandaag? Wanneer kan je het beste thuis een wasje draaien? Hoe kan jouw groene stroom zo optimaal mogelijk worden...

Media06.03.2024

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk

Lexus mag zich een jaar lang het meest betrouwbare automerk van Nederland noemen. Uit groot onderzoek van de Consumentenbond onder eigenaars komt Lexus als meest betrouwbare automerk naar voren met een ongekend hoge scor...

Automotive24.01.2024

Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk

scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoek
​Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht

Je krijgt misschien geld terug als je een televisie hebt gekocht tussen 2013 en 2018. De Consumentenorganisaties zijn al een tijdje bezig met een juridische procedure tegen Samsung, dat prijsafspraken maakte met webwinke...

Gadgets22.12.2023

​Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht

Met vriendelijke groet, Samsung?
​ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps

Apple wil veel geld verdienen, de ACM wil vooral dat consumenten een eerlijke prijs betalen. Het strijd dan ook al jaren voor een wereld waarin je niet die enorm hoge commissies hoeft te betalen die dating-apps moeten be...

Mobile01.11.2023

​ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps

Amazon moet naar de rechter voor schending privacy Nederlandse consumenten

Stichting Data Bescherming Nederland (SDBN) start een rechtszaak tegen Amazon om de tech-gigant ter verantwoording te roepen vanwege een grootschalige schending van de privacy van Nederlandse consumenten. De dagvaarding...

Nieuws19.10.2023

Amazon moet naar de rechter voor schending privacy Nederlandse consumenten

Verder lezen over iPad

Apple Intelligence komt ook naar jouw iPhone

Binnenkort kun je Apple’s AI ook gebruiken op jouw iPhone. Hoewel, ‘binnenkort’: dit is pas in april 2025, dus nog een klein half jaar van nu.

Mobile29.10.2024

Apple Intelligence komt ook naar jouw iPhone

Apple’s nieuwe iPad mini heeft ondersteuning voor Apple Intelligence

Apple heeft een nieuwe iPad mini onthuld, die beschikt over de A17 Pro-chip. Dit nieuwe model heeft uiteraard een compact design, komt beschikbaar in 4 kleuren en beschikt over een 8,3‑inch Liquid Retina-display. De A17 Pro-chip werkt een stuk sneller en efficiënter, zodat je zelfs de meest veeleisende dingen kunt doen. Deze chip bevat een snellere CPU en GPU, heeft een Neural Engine die twee keer sneller is dan die in de vorige iPad mini en is geschikt voor Apple Intelligence.

Gadgets15.10.2024

Apple’s nieuwe iPad mini heeft ondersteuning voor Apple Intelligence

De Epic Games Store is nu op iPad beschikbaar

Gamen op iPad is een stuk aantrekkelijker geworden, want de Epic Games Store is nu beschikbaar op de tablet van Apple.

Gaming17.09.2024

De Epic Games Store is nu op iPad beschikbaar

Snapchat is eindelijk goed te gebruiken op iPad

Snapchat heeft na dertien jaar eindelijk een iPad-app uitgebracht. Het social medium lanceerde 13 jaar geleden zijn iPhone-app en nu volgt die voor de tablet van Apple.

Social Media28.08.2024

Snapchat is eindelijk goed te gebruiken op iPad

Dit is wat Apple te zeggen heeft over die terugkerende foto’s

Mooie foto gemaakt met je iPhone, maar later bedacht dat die foto helemaal niet zo mooi was? Het kan zijn dat die verwijderde foto toch recent weer terugkwam. Dit is waarom.

Mobile27.05.2024

Dit is wat Apple te zeggen heeft over die terugkerende foto’s

Apple fikst fotoprobleem en doet alsof er niks aan de hand is

Goed nieuws en slecht nieuws: het goede nieuws is dat er een fix is verschenen voor mensen wiens iPhone of iPad verwijderde foto's toonde. Het slechte dat Apple geen uitleg heeft.

Mobile21.05.2024

Apple fikst fotoprobleem en doet alsof er niks aan de hand is

iPhone gaat helpen tegen wagenziekte

Wagenziekte is heel vervelend, zeker wanneer je een lange rit naar je vakantiebestemming hebt. Apple gaat er iets aan doen om te helpen je autorit wat prettiger te maken.

Mobile17.05.2024

iPhone gaat helpen tegen wagenziekte

iPhone-probleem zorgt dat weggegooide foto’s van jaren geleden terug zijn

Heb je foto's jaren geleden weggegooid, verschijnen ze doodleuk weer op je iPhone. Het gebeurt momenteel bij diverse gebruikers.

Mobile16.05.2024

iPhone-probleem zorgt dat weggegooide foto’s van jaren geleden terug zijn