Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Volgens een bericht van Reuters heeft Rupert Murdoch van News Corporation Inc zijn newsstand project Alesia, een platform voor kranten- en tijdschriftenuitgevers, op een laag pitje gezet. Het Alesia project voorzag in een wereldwijde infrastructuur waarmee door alle deelnemende uitgevers gemakkelijk abonnementen aan lezers zouden kunnen worden gesleten. Blijkbaar is het projectteam er niet in geslaagd om in Amerika en Europa andere uitgevers enthousiast te maken voor zo’n (gecentraliseerde) dienst. Volgens bronnen is aan het project inmiddels €20mio uitgegeven.
Er zijn drie redenen waarom een dergelijk project natuurlijk zal stranden!
(a) Rupert Murdoch kan niet worden betrapt op enige creatieve gedachte over wat zich de laatste 15 jaar afspeelt op het Internet, Social Media en nu de wereld van de slate-tablets. Zo iemand is ongeschikt om nieuwe projecten onder zijn leiding tot een succes te maken. Murdoch zou daarin zijn eigen beperkingen moeten erkennen!
(b) Rupert Murdoch en het management van News Corporation onderschatten blijkbaar het van nature aanwezige wantrouwen tegen (initiatieven) bij onafhankelijke collega uitgevers. De gebruikelijke harde zakelijke opstelling van Rupert zal er ook zeker voor hebben gezorgd dat nieuwe deelnemers aan zijn project direct het volle pond moeten betalen. Immers de 20mio investering zal er voor Murdoch dan toch weer uit moeten komen. In z’n algemeenheid weet ik uit ervaring dat gewenste internationale samenwerking van zelfstandige bedrijven in een bepaalde branche altijd heel veel energie kost en meestal op niets uitdraait.
(c) Het gebrek aan inzicht van Ruperts managers in de duizelingwekkende ontwikkelingen die zich nu rond online media afspelen heeft blijkbaar verhinderd te begrijpen dat met bijvoorbeeld de komst van de smartphones, iPad en andere tablets er voor de traditionele (kranten, tijdschriften, televisie) uitgevers unieke nieuwe mogelijkheden zijn. En nu komt het: eigenlijk zonder grote extra investeringen, of unieke kennis. Slechts wat oogkleppen-vrije-creativiteit in productontwikkeling is vereist. Verder geeft het mobiele platform de mogelijkheid gebruik te maken van de daarin standaard aanwezige infrastructuur om aan consumenten geld te vragen voor de diensten. Wat wil je als uitgever nog meer. Aan de slag zou ik zeggen!
Het blijft natuurlijk wel opmerkelijk dat concerns als die van Rupert Murdoch dit soort projecten starten. Of misschien is het wel exemplarisch voor de wijze van denken binnen oude grote concerns in het internettijdperk: ‘wij zijn groot en zetten de werkelijkheid wel naar onze hand?!’
Het concern Newscorporation is heel groot met heel veel fantastische bedrijven waarin heel veel slimme mensen werken. En natuurlijk komen uit die werkmaatschappijen regelmatig ook goede dingen voort. Voorbeeld van een krant die heel natuurlijk zijn (commerciële) positie op het internet weet te vinden is voor mij Wall Street Journal, ook onderdeel van het Murdoch’s imperium. Ik heb daarover eerder geschreven op DutchCowboys.
In plaats van het oprichten van over-staffed projectgroepen zou een betere strategie voor Murdoch zijn het creëren van heel veel vrijheid bij de bestaande werkmaatschappen voor en het aanmoedigen tot product-ontwikkelingen rond het internet en sociale media, waarbij de concern-leiding alleen maar moet toezien dat die oog-kleppen onderin de organisatie niet opgaan. Dan zul je zien dat van de honderden initiatieven er altijd enkele projecten komen bovendrijven waarvan iedereen zegt: zo kan het, zo moet het.
Verder lezen over Crossmedia
Advertising22.07.2024
Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden
Marketing13.10.2023
5 x waarom stockmedia voor je eigen website heel handig zijn
Media14.09.2023
Artifact: alles wat je moet weten over deze handige nieuwsapp
Media22.03.2023
Havas+Lemz breidt uit met Havas Play
"Voor elk merk het juiste speelveld"DC Business19.01.2023
Zo kies je het juiste kanaal om je boodschap over te brengen
Online10.01.2023
Raad van State geeft advies over reclameverbod voor online gokken
Online13.09.2022
Uitgevers uit onder andere Nederland eisen 25 miljard van Google
Marketing16.06.2022
8 manieren om media monitoring toe te passen in je marketingstrategie
Media monitoring inzetten voor optimaal inzicht over je merkVerder lezen over iPad
Mobile29.10.2024
Apple Intelligence komt ook naar jouw iPhone
Gadgets15.10.2024
Apple’s nieuwe iPad mini heeft ondersteuning voor Apple Intelligence
Gaming17.09.2024
De Epic Games Store is nu op iPad beschikbaar
Social Media28.08.2024
Snapchat is eindelijk goed te gebruiken op iPad
Mobile27.05.2024
Dit is wat Apple te zeggen heeft over die terugkerende foto’s
Mobile21.05.2024
Apple fikst fotoprobleem en doet alsof er niks aan de hand is
Mobile17.05.2024
iPhone gaat helpen tegen wagenziekte
Mobile16.05.2024