Media24.10.2010

Murdoch haalt bakzeil met Alesia project


murdoch-haalt-bakzeil-met-alesia-project.jpg
murdoch-haalt-bakzeil-met-alesia-project.jpg

Volgens een bericht van Reuters heeft Rupert Murdoch van News Corporation Inc zijn newsstand project Alesia, een platform voor kranten- en tijdschriftenuitgevers, op een laag pitje gezet. Het Alesia project voorzag in een wereldwijde infrastructuur waarmee door alle deelnemende uitgevers gemakkelijk abonnementen aan lezers zouden kunnen worden gesleten. Blijkbaar is het projectteam er niet in geslaagd om in Amerika en Europa andere uitgevers enthousiast te maken voor zo’n (gecentraliseerde) dienst. Volgens bronnen is aan het project inmiddels €20mio uitgegeven.

Er zijn drie redenen waarom een dergelijk project natuurlijk zal stranden!

(a) Rupert Murdoch kan niet worden betrapt op enige creatieve gedachte over wat zich de laatste 15 jaar afspeelt op het Internet, Social Media en nu de wereld van de slate-tablets. Zo iemand is ongeschikt om nieuwe projecten onder zijn leiding tot een succes te maken. Murdoch zou daarin zijn eigen beperkingen moeten erkennen!

(b) Rupert Murdoch en het management van News Corporation onderschatten blijkbaar het van nature aanwezige wantrouwen tegen (initiatieven) bij onafhankelijke collega uitgevers. De gebruikelijke harde zakelijke opstelling van Rupert zal er ook zeker voor hebben gezorgd dat nieuwe deelnemers aan zijn project direct het volle pond moeten betalen. Immers de 20mio investering zal er voor Murdoch dan toch weer uit moeten komen. In z’n algemeenheid weet ik uit ervaring dat gewenste internationale samenwerking van zelfstandige bedrijven in een bepaalde branche altijd heel veel energie kost en meestal op niets uitdraait.

(c) Het gebrek aan inzicht van Ruperts managers in de duizelingwekkende ontwikkelingen die zich nu rond online media afspelen heeft blijkbaar verhinderd te begrijpen dat met bijvoorbeeld de komst van de smartphones, iPad en andere tablets er voor de traditionele (kranten, tijdschriften, televisie) uitgevers unieke nieuwe mogelijkheden zijn. En nu komt het: eigenlijk zonder grote extra investeringen, of unieke kennis. Slechts wat oogkleppen-vrije-creativiteit in productontwikkeling is vereist. Verder geeft het mobiele platform de mogelijkheid gebruik te maken van de daarin standaard aanwezige infrastructuur om aan consumenten geld te vragen voor de diensten. Wat wil je als uitgever nog meer. Aan de slag zou ik zeggen!

Het blijft natuurlijk wel opmerkelijk dat concerns als die van Rupert Murdoch dit soort projecten starten. Of misschien is het wel exemplarisch voor de wijze van denken binnen oude grote concerns in het internettijdperk: ‘wij zijn groot en zetten de werkelijkheid wel naar onze hand?!’

Het concern Newscorporation is heel groot met heel veel fantastische bedrijven waarin heel veel slimme mensen werken. En natuurlijk komen uit die werkmaatschappijen regelmatig ook goede dingen voort. Voorbeeld van een krant die heel natuurlijk zijn (commerciële) positie op het internet weet te vinden is voor mij Wall Street Journal, ook onderdeel van het Murdoch’s imperium. Ik heb daarover eerder geschreven op DutchCowboys.

In plaats van het oprichten van over-staffed projectgroepen zou een betere strategie voor Murdoch zijn het creëren van heel veel vrijheid bij de bestaande werkmaatschappen voor en het aanmoedigen tot product-ontwikkelingen rond het internet en sociale media, waarbij de concern-leiding alleen maar moet toezien dat die oog-kleppen onderin de organisatie niet opgaan. Dan zul je zien dat van de honderden initiatieven er altijd enkele projecten komen bovendrijven waarvan iedereen zegt: zo kan het, zo moet het. 

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Crossmedia

Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden

De Ster Gouden Loeki van 2024 wordt alweer de dertigste editie van deze publieksprijs voor reclame. In 1995 werd de prijs voor het eerst uitgereikt aan KLM voor hun commercial 'Zwanen', en in de jaren daarna zijn nog vele iconische reclames beloond met de felbegeerde publieksprijs. Begin volgend jaar wordt bekend wie er tijdens deze jubileumeditie met de winst vandoor gaat.

Advertising22.07.2024

Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden

​5 x waarom stockmedia voor je eigen website heel handig zijn

Je ziet het wel eens op het NOS Journaal: heel willekeurige beelden van mensen die op straat lopen, of handen die tikken op een toetsenbord. Het zijn stockbeelden: beelden die vaker worden gebruikt en wat algemener zijn....

Marketing13.10.2023

​5 x waarom stockmedia voor je eigen website heel handig zijn

Artifact: alles wat je moet weten over deze handige nieuwsapp

Wat slimmeriken die eerst bij Instagram werkten hebben eerder dit jaar de app Artifact gelanceerd: een mix tussen de krant/de media en social media. Het is in Nederland nog niet een app waar iedereen het over heeft, maar...

Media14.09.2023

Artifact: alles wat je moet weten over deze handige nieuwsapp

Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

Het branded content en partnerships-team van Havas+Lemz lanceert Havas Play. Dit gloednieuwe label dat wereldwijd gelanceerd wordt, bouwt betekenisvolle relaties tussen merken en mensen op het snijvlak van entertainment,...

Media22.03.2023

Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

"Voor elk merk het juiste speelveld"
Zo kies je het juiste kanaal om je boodschap over te brengen

Heb je een geweldig product gemaakt waar je volledig in gelooft, maar weet je niet goed hoe je het over de bühne kunt krijgen? Televisie, radio, social media, reclame op internetpagina’s, adverteren in (lokale) krante...

DC Business19.01.2023

Zo kies je het juiste kanaal om je boodschap over te brengen

​Raad van State geeft advies over reclameverbod voor online gokken

Het ontwerpbesluit voor het verbod op ongerichte online casino reclames voor hoog-risico kansspelen is gedeeld met de Raad van State. Deze is nauwkeurig doorgenomen door de adviesgever en inmiddels is er een reactie naar...

Online10.01.2023

​Raad van State geeft advies over reclameverbod voor online gokken

Uitgevers uit onder andere Nederland eisen 25 miljard van Google

Google heeft een grote vinger in de pap als het gaat om het gevonden worden van berichtgeving vanuit de media. Het bepaalt met zijn algoritme welke media er bovenaan komen te staan en heeft daardoor grote invloed op de c...

Online13.09.2022

Uitgevers uit onder andere Nederland eisen 25 miljard van Google

​8 manieren om media monitoring toe te passen in je marketingstrategie

Een van de grootste uitdagingen van MarCom professionals is om voortdurend met goede content te komen dat aanslaat bij het gewenste publiek. Van blogs tot nieuwsbrief teksten en marketing pagina's - ze moeten de juiste m...

Marketing16.06.2022

​8 manieren om media monitoring toe te passen in je marketingstrategie

Media monitoring inzetten voor optimaal inzicht over je merk

Verder lezen over iPad

Apple Intelligence komt ook naar jouw iPhone

Binnenkort kun je Apple’s AI ook gebruiken op jouw iPhone. Hoewel, ‘binnenkort’: dit is pas in april 2025, dus nog een klein half jaar van nu.

Mobile29.10.2024

Apple Intelligence komt ook naar jouw iPhone

Apple’s nieuwe iPad mini heeft ondersteuning voor Apple Intelligence

Apple heeft een nieuwe iPad mini onthuld, die beschikt over de A17 Pro-chip. Dit nieuwe model heeft uiteraard een compact design, komt beschikbaar in 4 kleuren en beschikt over een 8,3‑inch Liquid Retina-display. De A17 Pro-chip werkt een stuk sneller en efficiënter, zodat je zelfs de meest veeleisende dingen kunt doen. Deze chip bevat een snellere CPU en GPU, heeft een Neural Engine die twee keer sneller is dan die in de vorige iPad mini en is geschikt voor Apple Intelligence.

Gadgets15.10.2024

Apple’s nieuwe iPad mini heeft ondersteuning voor Apple Intelligence

De Epic Games Store is nu op iPad beschikbaar

Gamen op iPad is een stuk aantrekkelijker geworden, want de Epic Games Store is nu beschikbaar op de tablet van Apple.

Gaming17.09.2024

De Epic Games Store is nu op iPad beschikbaar

Snapchat is eindelijk goed te gebruiken op iPad

Snapchat heeft na dertien jaar eindelijk een iPad-app uitgebracht. Het social medium lanceerde 13 jaar geleden zijn iPhone-app en nu volgt die voor de tablet van Apple.

Social Media28.08.2024

Snapchat is eindelijk goed te gebruiken op iPad

Dit is wat Apple te zeggen heeft over die terugkerende foto’s

Mooie foto gemaakt met je iPhone, maar later bedacht dat die foto helemaal niet zo mooi was? Het kan zijn dat die verwijderde foto toch recent weer terugkwam. Dit is waarom.

Mobile27.05.2024

Dit is wat Apple te zeggen heeft over die terugkerende foto’s

Apple fikst fotoprobleem en doet alsof er niks aan de hand is

Goed nieuws en slecht nieuws: het goede nieuws is dat er een fix is verschenen voor mensen wiens iPhone of iPad verwijderde foto's toonde. Het slechte dat Apple geen uitleg heeft.

Mobile21.05.2024

Apple fikst fotoprobleem en doet alsof er niks aan de hand is

iPhone gaat helpen tegen wagenziekte

Wagenziekte is heel vervelend, zeker wanneer je een lange rit naar je vakantiebestemming hebt. Apple gaat er iets aan doen om te helpen je autorit wat prettiger te maken.

Mobile17.05.2024

iPhone gaat helpen tegen wagenziekte

iPhone-probleem zorgt dat weggegooide foto’s van jaren geleden terug zijn

Heb je foto's jaren geleden weggegooid, verschijnen ze doodleuk weer op je iPhone. Het gebeurt momenteel bij diverse gebruikers.

Mobile16.05.2024

iPhone-probleem zorgt dat weggegooide foto’s van jaren geleden terug zijn