24.10.2010
Media

Murdoch haalt bakzeil met Alesia project

By: Jeroen de Hooge

BlogMedia
murdoch-haalt-bakzeil-met-alesia-project.jpg
murdoch-haalt-bakzeil-met-alesia-project.jpg

Volgens een bericht van Reuters heeft Rupert Murdoch van News Corporation Inc zijn newsstand project Alesia, een platform voor kranten- en tijdschriftenuitgevers, op een laag pitje gezet. Het Alesia project voorzag in een wereldwijde infrastructuur waarmee door alle deelnemende uitgevers gemakkelijk abonnementen aan lezers zouden kunnen worden gesleten. Blijkbaar is het projectteam er niet in geslaagd om in Amerika en Europa andere uitgevers enthousiast te maken voor zo’n (gecentraliseerde) dienst. Volgens bronnen is aan het project inmiddels €20mio uitgegeven.

Er zijn drie redenen waarom een dergelijk project natuurlijk zal stranden!

(a) Rupert Murdoch kan niet worden betrapt op enige creatieve gedachte over wat zich de laatste 15 jaar afspeelt op het Internet, Social Media en nu de wereld van de slate-tablets. Zo iemand is ongeschikt om nieuwe projecten onder zijn leiding tot een succes te maken. Murdoch zou daarin zijn eigen beperkingen moeten erkennen!

(b) Rupert Murdoch en het management van News Corporation onderschatten blijkbaar het van nature aanwezige wantrouwen tegen (initiatieven) bij onafhankelijke collega uitgevers. De gebruikelijke harde zakelijke opstelling van Rupert zal er ook zeker voor hebben gezorgd dat nieuwe deelnemers aan zijn project direct het volle pond moeten betalen. Immers de 20mio investering zal er voor Murdoch dan toch weer uit moeten komen. In z’n algemeenheid weet ik uit ervaring dat gewenste internationale samenwerking van zelfstandige bedrijven in een bepaalde branche altijd heel veel energie kost en meestal op niets uitdraait.

(c) Het gebrek aan inzicht van Ruperts managers in de duizelingwekkende ontwikkelingen die zich nu rond online media afspelen heeft blijkbaar verhinderd te begrijpen dat met bijvoorbeeld de komst van de smartphones, iPad en andere tablets er voor de traditionele (kranten, tijdschriften, televisie) uitgevers unieke nieuwe mogelijkheden zijn. En nu komt het: eigenlijk zonder grote extra investeringen, of unieke kennis. Slechts wat oogkleppen-vrije-creativiteit in productontwikkeling is vereist. Verder geeft het mobiele platform de mogelijkheid gebruik te maken van de daarin standaard aanwezige infrastructuur om aan consumenten geld te vragen voor de diensten. Wat wil je als uitgever nog meer. Aan de slag zou ik zeggen!

Het blijft natuurlijk wel opmerkelijk dat concerns als die van Rupert Murdoch dit soort projecten starten. Of misschien is het wel exemplarisch voor de wijze van denken binnen oude grote concerns in het internettijdperk: ‘wij zijn groot en zetten de werkelijkheid wel naar onze hand?!’

Het concern Newscorporation is heel groot met heel veel fantastische bedrijven waarin heel veel slimme mensen werken. En natuurlijk komen uit die werkmaatschappijen regelmatig ook goede dingen voort. Voorbeeld van een krant die heel natuurlijk zijn (commerciële) positie op het internet weet te vinden is voor mij Wall Street Journal, ook onderdeel van het Murdoch’s imperium. Ik heb daarover eerder geschreven op DutchCowboys.

In plaats van het oprichten van over-staffed projectgroepen zou een betere strategie voor Murdoch zijn het creëren van heel veel vrijheid bij de bestaande werkmaatschappen voor en het aanmoedigen tot product-ontwikkelingen rond het internet en sociale media, waarbij de concern-leiding alleen maar moet toezien dat die oog-kleppen onderin de organisatie niet opgaan. Dan zul je zien dat van de honderden initiatieven er altijd enkele projecten komen bovendrijven waarvan iedereen zegt: zo kan het, zo moet het. 

Share this post