De televisiesector mag zich dan misschien wel relatief goed hebben aangepast aan het internet-fenomeen, maar krijgt met de iPhone een nieuwe uitdaging voorgeschoteld. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau Flurry Analytics, waaruit blijkt dat applicaties voor sociale games en netwerking op de iPhone een groter publiek aantrekken dan de populairste televisieprogramma’s.
Daarbij wordt opgemerkt dat 19 miljoen Amerikaanse consumenten gemiddeld tweeëntwintig minuten per dag actief zijn op applicaties zoals sociale games op de iPhone. Dat is meer dan populaire televisie-programma’s zoals Sunday Night Football en evenveel als absolute kaskrakers zoals Dancing with the Stars.
Zelfs American Idol, het meest populaire Amerikaanse televisieprogramma, heeft slechts 4 miljoen kijkers meer dan de iPhone-applicaties. “Er is uiteraard geen enkel individueel sociaal game op de iPhone dat evenveel publiek trekt als de vernoemde televisieprogramma’s,” aldus CNet. “De grootste impact heeft dan ook te maken met de reclame-industrie, die jarenlang voor zijn bereik heeft gesteund op de primetime-televisieprogramma’s. Sociale games vormen echter een nieuwe vorm van primetime.” Er wordt wel opgemerkt dat televisie en sociale games niet noodzakelijk concurrenten hoeven te zijn en vaak gelijktijdig worden geconsumeerd.
In een commentaar benadrukt Flurry Analytics echter dat deze applicaties de consument elke dag van het jaar bereiken, terwijl een televisieprogramma slechts een beperkt aantal keer per jaar wordt geprogrammeerd. “Dat betekent dat de adverteerders met sociale games een groter totaalbereik hebben,” wordt er aan toegevoegd. Volgens CNet blijken de adverteerders de waarde van mobiele applicaties duidelijk te beseffen. Daarbij wordt erop gewezen dat volgens een aantal ramingen dit jaar ongeveer 500 miljoen dollar zal worden geïnvesteerd in mobiele reclame. Dat is een verdubbeling tegenover vorig jaar. Via