Onder impuls van de opkomst van smartphones, tablet-pc’s en social media verandert het landschap waarin grafische bedrijven en uitgevers opereren in hoog tempo. De uitgeefwereld – inclusief de landelijke en regionale dagbladen – moet nieuwe paden bewandelen om het publiek te bereiken. Grafische bedrijven op hun beurt, worden voor de uitdaging gesteld om voldoende innovatief vermogen aan de dag te leggen. Zij dienen expressieve, aantrekkelijke content te ontwikkelen op tal van apparaten voor de steeds veeleisender wordende gebruiker.
Onder de titel ‘5’ zijn we met vijf opinieleiders het gesprek aangegaan over de veranderende wereld van het creëren en publiceren van content. Zij belichten allen het nieuwe speelveld vanuit hun eigen beleving en gaan in op de gevolgen die de nieuwe mediaontwikkelingen voor hun ‘business’ hebben. In de met Blueshots.tv ontwikkelde videoserie gaan we onder meer in op de ontwikkeling van content voor de iPad, de toekomst van het grafisch onderwijs en nieuwe verdienmodellen voor uitgevers.
Aan het woord komt onder andere Hans Janssen, CEO van Woodwing. Deze Nederlandse leverancier van software-oplossingen voor crossmedia publishing heeft het bekende Amerikaanse opinieweekblad Time Magazine naar de iPad gebracht. De Manager Nieuwe Media van dagblad NRC, Christiaan ten Hoope, gaat in op de gevolgen die de komst van de tablet-pc en andere mobiele apparaten voor zijn krant heeft. Peter Luit van Luit Consultancy opteert in zijn interview voor nieuwe verdienmodellen voor online content en Arie van Tilborg, directeur van het Grafisch Lyceum Rotterdam vertelt hoe de grafische professionals van de toekomst worden opgeleid.
De volledige Adobe 5-videoserie is te bekijken op: http://bit.ly/Adobe5