Vreemde eend Patrick Petersen RDM MA MSc is een ervaren ondernemer, spreker en docent (aan onder andere Nyenrode Business University, Beeckestijn Business School en EURib) die het nuchtere ‘lachen en leren’ combineert in zijn inspirerende optredens. Senior online strateeg, crossmediaal marketeer, contentmarketeer, internetondernemer, internationaal spreker, docent en auteur. Hij studeerde af op divers eigen (content-) marketingmodellen die hij voor tal van internationale organisaties, zoals Heijmans, Hästens, Somfy smart home, Trendhopper holding, T-Mobile Nederland, AtMostTV, TU Delft, IKEA Nederland, MTV Europe en Coolcat, succesvol in de praktijk bracht.
De toekomst is S.O.C.I.A.L. is zomaar een praktisch model uit het nieuwe, herziene, dikkere en totaal gereviseerde Handboek Online Marketing. Een leer- en managementboek (uitgever Kluwer) dat per schooljaar 2010/2011 als standaardwerk bij de betere (HBO+) opleidingen zijn intrede doet en reeds in de top van Managementboek.nl staat. Naast de cases met Dutchcowboys -zoals @Marjolijn (over haar SPIN Award, Dutchcowgirls.nl en G-Star), auteur en DC-blogger Frank Meeuwsen plus een overall case van topblog DutchCowboys.nl zijn er nog 30+ cases en video’s te vinden die aantonen hoe je conversiegericht Online Marketing met een juiste mix en op niveau gebruikt. In het sociale online geweld dat ‘Sociale Media’ heet vergeten wij anno 2010 dat de Online Marketingmix ook vitale instrumenten zoals SEO-SEA, microsites, een overkoepelende contentstrategie, e-mailmarketing, mobile marketing en e-mailmarketing benodigt. De waarheid.. is een optimale mix. Klik door voor een uitlichting van het eigen S.O.C.I.A.L.-model. Discussieer mee en WIN een HOM2!
De aloude menselijke SOCIALe behoeften zijn niet veranderd
De moderne marketing -want daar is Online Marketing een ripp-off van- schaaft de mens bij door het gebruik van de (online) middelen zoals sociale netwerken, maar verandert de aloude behoeften niet (zie hoofdstuk 2-3-4 van het HOM2). Kijken we naar de geschiedens dan begrijpen wij de toekomst van moderne marketing door de geschiedenis en ingroei van de discipline marketing in de maatschappij eens goed onder de loep te nemen (zie hoofdstuk 1 en 2). Het HOM begint dan ook met de kenmerken van de aloude marketingkenmerken en gaat op hoge snelheid terug naar de jaren zestig. De 4P’s zetten we praktisch om naar moderne 4C’s die online toepasbaar zijn (hoofdstuk 4 en 5) en benoemen we moderne P’s die zowel offline als online te gebruiken zijn (hoofdstuk 1 en 2).
Stoppen met die bullsh*t-visies
Ik verafschuw als @onlinemarketeer dan ook de visies die beweren dat wij als mens zo totaal anders zijn. Neen. We zijn door teveel ‘ÍK..en.. JIJ’-marketing uit de jaren 80 en 90 als mens en vooral als consument ondergesneeuwd. We hadden lange tijd simpelweg geen stem. Door de sociale netwerken en communities zijn wij écht niet socialer geworden. Het zijn middelen (zie hoofstuk11,12 en 14) die ons in staat stellen onze behoeften te bevredigen die door teveel push-marketing zijn onderdrukt. Wees eerlijk; communities hadden we al in 1994 (denk aan de Digitale Stad), relaties aanknopen deden wij massaal eind jaren negentig met datingsites en het chatten en de overige online dialogen kenden wij reeds massaal rondom 2000. Ook fora zijn niet nieuw en waren bij de geboorte van het huidige WWW hét speerpunt van het communicatie- en leermiddel internet. Sociale Media – een van de 12 kernmiddelen uit het boek- moeten we dus in een juist perspectief plaatsen.
Zie de afbeelding van marketingicoon Maslow en zijn bekende piramade in 2.0-vorm. Affectie, het aangaan van relaties, erkenning, waardering en het naar verloop van tijd uitbouwen van ‘ego-behoeften’ zijn niet van nu maar altijd al in de BlackBox van de ‘mensch’ aanwezig geweest. Ik respect het enthousiasme over het interactieve en leuke middel maar waarschuw in het HOM2 voor een Online Marketing-dip daar als Social Media als online middel niet in een juiste Online Marketingmix wordt geplaatst. Wat dát.. is de vaardigheid van een succesvolle marketeer.
Your Future is S.O.C.I.A.L
Om te nuanceren hoe het Handboek Online Marketing het middel S.O.C.I.A.L plaatst hierbij een toelichting op een van de praktische modellen uit het marketingboek. In een juiste mix versterken de onderlinge middelen elkaar in gebruik en doelgerichtheid.
Stop met de visies dat je er als organisatie bent door een middagje trainen in het gebruik van Linkedin, Facebook-adds of het aanmaken van een Twitter-account. Sterken nog: zit daar geen visie achter dan werkt het adhoc gebruik al snel tegen de strategie van de organisatie. Het HOM benoemt Social Media dan ook als Social Flower Power gezien de rendez-vous van aloude middelen in nieuwe vormen en grotere verschijning en impact.
Het succesmodel S.O.C.I.A.L staat voor:
• Speed: Twitteren, mailen, bloggen, sms’en kan gemakkelijk via een PDA los van tijd en plaats. De snelheid van communiceren van deze mobiele middelen overstijgt de communicatiesnelheid van traditionele communicatiekanalen. Foto’s, video’s en nieuws wordt op snelheid door de Social media-kanalen gestuurd en verspreid. Kranten, radio en tv kunnen deze snelheid niet aan en gebruiken daarom steeds meer sociale bronnen of veranderen zelf in een sociaal medium.
• Organic: het platform en de omgeving wordt organisch en puur gevormd. Regels worden onderling gemaakt en gaan uit van een machtspositie op gelijk niveau zonder grote afstand in de onderliggende verhouding. De uitbouw van de kanalen en redactievorm komen organisch tot stand net als de vorm van deelneming.
• Collaboration: het samen met de klant en gebruiker (door)ontwikkelen van producten en diensten. Sociale productontwikkeling waarbij de gebruiker duidelijke invloed heeft op de uiteindelijke oplevering.
• Intelligence: door het ‘crowdsourcen’ -het gebruiken van de kennis van de internetmassa- wordt er een organische Sociale intelligentie gecreëerd. Ervaringen worden massaal gedeeld en opgestapeld tot daadwerkelijke aannemelijke adviezen.
Voorheen consumenten zijn nu producenten. Prospects worden Producers.
• Anti-structure: een sterke organisatie van het social media-kanaal kan de voortgang en ontwikkeling afremmen. De aanwezigen bepalen de structuur, de toon en het onderwerp. ‘Power to the people.’
• Learning: de blogs die gericht zijn op het uitdiepen van onderwerpen fungeren als focussites. Door vergaande interactie kan van het social medium veel worden geleerd. Op www.onlinemarketeer.tv laat ik zien hoe ik als Online Marketeer leer en van anderen leer. Een open, sociale manier van leren waarbij de lezers worden uitgenodigd mee te denken. Marketingblog www.marketingfacts.nl publiceert regel matig rapporten en onderzoeken waarbij de lezer kan participeren in de discussie rondom de blogpost met onderzoeksresultaten.
WIN op DutchCowboys.nl in éen van de vijf Handboeken Online Marketing
Wij geven 5x het HOM2 weg: geef jouw visie op de plaats van sociale media binnen de marketingmix en plaats in jouw reply op deze blog je naam en emailadres in je commentaar. Meer info over het HOM op www.handboekonlinemarketing.nl
Verder lezen over Online Marketing
Marketing11.11.2024
HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Marketing21.08.2024
HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Search05.08.2024