Media19.06.2010

Online video haalt televisiekijken in


online-video-haalt-televisiekijken-in.jpg
online-video-haalt-televisiekijken-in.jpg

Ongeveer de helft (46%) van jongeren tussen de 18 en 25 brengt inmiddels evenveel tijd door met het bekijken van online video als met het kijken naar televisie. Daarmee lijkt online video hard op weg het traditionele televisie kijken in te halen. Dit blijkt uit een Brits onderzoek onder ruim 2.000 volwassenen. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van RealNetworks.

Uit het onderzoek blijkt verder dat voor ruim een derde (32%) van de jongeren online video inmiddels het voorkeursplatform is geworden. Consumenten die ouder zijn, geven nog steeds de voorkeur aan televisie kijken, maar ook onder de 36-45 -jarigen is er al een aanzienlijk deel (20%) dat ten minste 50% van zijn ‘kijktijd’ op een computer doorbrengt.

De onderzoeksgegevens bevestigen een trend die al geruime tijd gaande is, maar de snelheid ervan verrast zelfs ons als direct betrokkenen in online video. De ervaring leert dat trends in Groot Brittannië vaak vergelijkbaar zijn met ontwikkelingen in Nederland. We verwachten dan ook dat Nederlandse jongeren online video ook als voorkeursplatform zullen gebruiken“, aldus Marili ’t Hooft-Bolle, Managing Director EMEA Consumer voor RealNetworks.

Uit het YouGov-onderzoek blijkt verder dat er een duidelijke behoefte is aan video kijken op mobiele telefoons. 70% van de respondenten kon ten minste één gelegenheid – bijvoorbeeld in een trein, metro of bus – noemen waarbij ze naar een video zouden willen kijken, maar slechts enkelen kijken ook daadwerkelijk video op hun mobieltje. Slechts 10% van de respondenten keken meer dan 10 minuten mobiele video per week. Reden hiervoor is dat bijna een derde van de respondenten (31%) het downloaden van mobiele video te duur vindt. Anderen haken af door de perceptie dat het tijdrovend en ingewikkeld is (13%) om video op je mobiel te kijken.

Marili ’t Hooft-Bolle: “Dit zijn fundamentele veranderingen in de manier waarop we video consumeren. Het zenden van ‘één-naar-velen’, zoals dat plaatsvindt bij traditionele televisie is een model dat sommigen nog goed past, maar wel op zijn retour is en het is duidelijk dat één-op-één ’on-demand’-video het over zal nemen. Het onderzoek toont ook duidelijk aan dat er steeds meer behoefte is aan het bekijken van video op andere apparaten, zoals de mobiele telefoon en de iPad. RealNetworks is één van de partijen die zich hierin specialiseert. Onze onlangs geïntroduceerde versie van de gratis RealPlayer SP maakt het al mogelijk om web-video’s te downloaden en rechtstreeks naar mobiele telefoons of andere apparaten zoals iPad over te zetten. In toekomstige releases zullen we het delen van videocontent over meerdere video-apparaten nog verder vereenvoudigen.

...

Verder lezen over Online Video

TikTok-video’s van meerdere delen moeten verboden worden

Iedereen trapt er wel eens in, een TikTok-video met een lange build-up, die vervolgens nooit eindigt. Ja, er zou een 2e deel zijn: niet dus.

Video01.11.2024

TikTok-video’s van meerdere delen moeten verboden worden

YouTube test weer Lite-abonnement, maar juich niet te vroeg

Weet je het Lite-abonnement van YouTube nog? Hiermee kon je tot vorig jaar voor maar 6,99 euro YouTube kijken zonder reclames.

Video18.10.2024

YouTube test weer Lite-abonnement, maar juich niet te vroeg

Adobe introduceert generatieve AI-video’s op basis van foto’s

Als AI stop motion-video kan maken en het er ook echt goed en echt uit kan laten zien, want dat is juist bij dit type animatie essentieel, dan kan dat betekenen dat deze toffe films veel sneller kunnen worden gemaakt.

Artificial Intelligence16.10.2024

Adobe introduceert generatieve AI-video’s op basis van foto’s

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Als AI je stem kan nadoen voor het inspreken van een advertentie dan is dat natuurlijk heel handig: scheelt je werk. Maar dan moet je wel weten dat het gebeurt.

Artificial Intelligence15.10.2024

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Zoom krijgt veel meer integraties met AI

Zeker Zoom Workplace is een wereld van verschil en lijkt door allerlei integraties steeds meer op Google’s en Microsofts samenwerksuites.

Online09.10.2024

Zoom krijgt veel meer integraties met AI

Meta gaat de strijd aan met Sora met AI-videomaker Movie Gen

Meta heeft een nieuwe tool onthuld die direct de strijd aan lijkt te gaan met Sora van OpenAI. Het gaat om Movie Gen.

Artificial Intelligence04.10.2024

Meta gaat de strijd aan met Sora met AI-videomaker Movie Gen

Alle nieuwe YouTube-video’s korter dan 3 minuten heten Shorts

YouTube is veel bezig met Shorts: recent heeft het bijvoorbeeld een picture-in-picture-modus toegevoegd en nu wordt het dus mogelijk om niet meer shorts van maar 60 seconden te maken: maar juist van drie minuten.

Video04.10.2024

Alle nieuwe YouTube-video’s korter dan 3 minuten heten Shorts

Deze week viral: pandahonden en een gepatenteerd nijlpaard

Panda's die honden zijn, nijlpaarden die gepatenteerd worden: het was een gekke week. Lees het in Deze week viral.

Social Media22.09.2024

Deze week viral: pandahonden en een gepatenteerd nijlpaard

Verder lezen over Televisie

Waarom het een goed idee is dat Amazon een Shark Tank maakt

Amazon wil nu een zelfde soort programma gaan maken als Shark Tank en dat zien wij helemaal zitten. Dit is waarom.

Startups30.09.2024

Waarom het een goed idee is dat Amazon een Shark Tank maakt

5 dingen die je moet weten over Google TV Streamer

Het is over en uit met Chromecast. Google ondersteunt ze nog wel, maar er worden geen nieuwe Chromecasts meer gemaakt. Dit is opvolger Google TV Streamer.

Gadgets23.09.2024

5 dingen die je moet weten over Google TV Streamer

Philips TV viert 20 jaar Ambilight

Ambilight TV werd 20 jaar geleden geïntroduceerd op de IFA in Berlijn, de grootste beurs voor consumentenelektronica die deze week plaatsvindt en dit jaar zelf een 100-jarige jubileum viert. De Philips Ambilight-technologie viert 20 jaar van ontwikkeling en succes. Nog altijd is de techniek een van de meest onderscheidende technologieën binnen de tv-markt. Populariteit van de extra dimensie van licht op de muur bij tv-kijken neemt daarnaast toe bij consumenten. Maar liefst 35 miljoen Ambilight tv's hebben al een tevreden eigenaar gevonden. Daarmee is Ambilight TV een van de meest populaire consumentenelektronicaproducten ooit onder het Philips-merk.

Technology06.09.2024

Philips TV viert 20 jaar Ambilight

Een tv-programma opnemen? Ziggo gooit er een reclameblok voor

Ziggo voegt zelf voorafgaand aan het programma een batterij aan reclames toe en je kunt er niets tegen doen.

Video29.08.2024

Een tv-programma opnemen? Ziggo gooit er een reclameblok voor

Google introduceert opvolger van de Chromecast: Google TV Streamer

Google neemt afscheid van zijn Chromecast en introduceert zijn nieuwe thuisstream-apparaat: Google TV Streamer.

Gadgets06.08.2024

Google introduceert opvolger van de Chromecast: Google TV Streamer

De nieuwe Chromecast is bijna tegenovergestelde van oude

De meest recente Chromecast dateert uit 2022 en is de Chromecast with Google TV. De nieuwe lijkt daar echter totaal niet op.

Gadgets23.07.2024

De nieuwe Chromecast is bijna tegenovergestelde van oude

Viaplay zakt dieper weg: minder abonnees en minder omzet

Streamingdienst Viaplay heeft het niet makkelijk. Het aantal abonnees ging in het tweede kwartaal weer naar beneden.

Entertainment18.07.2024

Viaplay zakt dieper weg: minder abonnees en minder omzet

Ook het EK 2028 zie je bij de NOS

Het EK 2024 is nog in volle gang. Toch maakt de NOS nu al bekend dat het ook de rechten voor UEFA Euro 2028 heeft verworven. Ze hebben hierover een akkoord bereikt met de Europese voetbalbond. Daarnaast gaat de NOS de komende vier jaar ook alle wedstrijden van het Nederlands elftal en de finales van de UEFA Nations League tot medio 2028 uitzenden.

Media02.07.2024

Ook het EK 2028 zie je bij de NOS