De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Ongeveer de helft (46%) van jongeren tussen de 18 en 25 brengt inmiddels evenveel tijd door met het bekijken van online video als met het kijken naar televisie. Daarmee lijkt online video hard op weg het traditionele televisie kijken in te halen. Dit blijkt uit een Brits onderzoek onder ruim 2.000 volwassenen. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van RealNetworks.
Uit het onderzoek blijkt verder dat voor ruim een derde (32%) van de jongeren online video inmiddels het voorkeursplatform is geworden. Consumenten die ouder zijn, geven nog steeds de voorkeur aan televisie kijken, maar ook onder de 36-45 -jarigen is er al een aanzienlijk deel (20%) dat ten minste 50% van zijn ‘kijktijd’ op een computer doorbrengt.
“De onderzoeksgegevens bevestigen een trend die al geruime tijd gaande is, maar de snelheid ervan verrast zelfs ons als direct betrokkenen in online video. De ervaring leert dat trends in Groot Brittannië vaak vergelijkbaar zijn met ontwikkelingen in Nederland. We verwachten dan ook dat Nederlandse jongeren online video ook als voorkeursplatform zullen gebruiken“, aldus Marili ’t Hooft-Bolle, Managing Director EMEA Consumer voor RealNetworks.
Uit het YouGov-onderzoek blijkt verder dat er een duidelijke behoefte is aan video kijken op mobiele telefoons. 70% van de respondenten kon ten minste één gelegenheid – bijvoorbeeld in een trein, metro of bus – noemen waarbij ze naar een video zouden willen kijken, maar slechts enkelen kijken ook daadwerkelijk video op hun mobieltje. Slechts 10% van de respondenten keken meer dan 10 minuten mobiele video per week. Reden hiervoor is dat bijna een derde van de respondenten (31%) het downloaden van mobiele video te duur vindt. Anderen haken af door de perceptie dat het tijdrovend en ingewikkeld is (13%) om video op je mobiel te kijken.
Marili ’t Hooft-Bolle: “Dit zijn fundamentele veranderingen in de manier waarop we video consumeren. Het zenden van ‘één-naar-velen’, zoals dat plaatsvindt bij traditionele televisie is een model dat sommigen nog goed past, maar wel op zijn retour is en het is duidelijk dat één-op-één ’on-demand’-video het over zal nemen. Het onderzoek toont ook duidelijk aan dat er steeds meer behoefte is aan het bekijken van video op andere apparaten, zoals de mobiele telefoon en de iPad. RealNetworks is één van de partijen die zich hierin specialiseert. Onze onlangs geïntroduceerde versie van de gratis RealPlayer SP maakt het al mogelijk om web-video’s te downloaden en rechtstreeks naar mobiele telefoons of andere apparaten zoals iPad over te zetten. In toekomstige releases zullen we het delen van videocontent over meerdere video-apparaten nog verder vereenvoudigen.“
Verder lezen over Online Video
Video01.11.2024
TikTok-video’s van meerdere delen moeten verboden worden
Video18.10.2024
YouTube test weer Lite-abonnement, maar juich niet te vroeg
Artificial Intelligence16.10.2024
Adobe introduceert generatieve AI-video’s op basis van foto’s
Artificial Intelligence15.10.2024
YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI
Online09.10.2024
Zoom krijgt veel meer integraties met AI
Artificial Intelligence04.10.2024
Meta gaat de strijd aan met Sora met AI-videomaker Movie Gen
Video04.10.2024
Alle nieuwe YouTube-video’s korter dan 3 minuten heten Shorts
Social Media22.09.2024
Deze week viral: pandahonden en een gepatenteerd nijlpaard
Verder lezen over Televisie
Startups30.09.2024
Waarom het een goed idee is dat Amazon een Shark Tank maakt
Gadgets23.09.2024
5 dingen die je moet weten over Google TV Streamer
Technology06.09.2024
Philips TV viert 20 jaar Ambilight
Video29.08.2024
Een tv-programma opnemen? Ziggo gooit er een reclameblok voor
Gadgets06.08.2024
Google introduceert opvolger van de Chromecast: Google TV Streamer
Gadgets23.07.2024
De nieuwe Chromecast is bijna tegenovergestelde van oude
Entertainment18.07.2024
Viaplay zakt dieper weg: minder abonnees en minder omzet
Media02.07.2024