20.05.2010
Media

Jongeren kijken steeds meer online televisie

By: Redactie Dutchcowboys

BlogMedia
jongeren-kijken-steeds-meer-online-telev.jpg
jongeren-kijken-steeds-meer-online-telev.jpg

Uit de laatste analyse (PDF) die door SKO en STIR is uitgevoerd, blijkt dat in een jaar tijd het bereik onder jongeren tussen de 13 en 34 jaar van NPO- en RTL programma’s op internet met 24% steeg. In februari 2009 keek 21,6% web-tv. In 2010 is dat al 26,7%.

Sinds Q1 2009 bestaat er een samenwerking tussen SKO en STIR om inzicht te krijgen in het bereik van web-tv in doelgroepen. Uit de eerste analyse over het eerste kwartaal van 2009 bleek dat het het bereik van televisieprogramma’s van NPO en RTL op internet vergelijkbaar is met uitgesteld kijken via het televisietoestel. Nu is er een vergelijking gemaakt tussen het bereik in februari 2009 en februari 2010. Waarbij nu ook het bereik van de SBS programma’s op internet is meegenomen.

Uit deze trendvergelijking blijkt dat:

1. Het totaalbereik onder iedereen van 13 jaar en ouder van televisiecontent van NPO, RTL en
SBS op internet in 1 maand 19,2% is.
2. Het bereik van televisiecontent via internet met 50% gestegen is naar 30,4% in de doelgroep
13-19 jarigen.
3. Er vooral meer programma’s in de genres fictie, drama en kinderprogramma’s bekeken zijn.

Bas de Vos, directeur SKO: “Dankzij de samenwerking met STIR hebben we nu inzicht in de ontwikkeling van het kijken naar TV content op internet door doelgroepen. Het is voor SKO een voorwaarde om dergelijke inzichten te hebben. We kunnen op die manier onze stappen naar de toekomst toe richting geven“.

Frans Kok, directeur STIR: “Samen staan we sterk. Wij leveren het panel en de techniek om online te meten, SKO brengt al haar kennis over kijkcijfers en het labelen van programma’s in. Wij willen die samenwerking graag continueren. Voor STIR zal dat kunnen betekenen dat wij ook online video van andere marktpartijen meetbaar gaan maken.

Uitgebreide resultaten van beide analyses worden tijdens de SKO TV-Middag (25 mei) gepresentreerd.

Share this post