De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
De Vara heeft de ambitie om hun innovaties op crossmediaal gebied in 2010 volop voort te zetten. Dat moest afgelopen donderdag blijken tijdens het Nieuw Media-evenement ‘De digitale omroep’, gehouden in het Ketelhuis in Amsterdam.
Daar presenteerde de omroep haar plannen voor de lancering van een ‘social video player‘, die is gekoppeld aan verschillende social media zoals Hyves, Facebook, Twitter en sites als IMDB.com. Verder komt de Vara met een nieuwe site voor Giel Beelen en een applicatie voor de mobiele telefoon, waarmee je als fan Giel overal live kunt volgen. Ook de succesvolle prijswinnende Kinderen voor Kinderen Karaoke wordt verrijkt met Augmented Reality, waardoor je met behulp van een webcam in een speciale video-omgeving te zien bent. Beelden van het event zijn hier terug te zien.
De koers die de Vara nu volgt is 2 jaar geleden ingezet vanuit de visie dat de formats van de toekomst niet langer televisie-, radio- of internetformats zijn, maar ‘mediaformats’ waarin alle media op een zinvolle manier gecombineerd worden. De resultaten van deze nieuwe innovatieve koers zijn goed. Zo is het bereik van de Vara binnen twee jaar verviervoudigd en is de Vara binnen het digitale domein veruit de grootste ledengebonden omroep geworden.
Edwin Valent, hoofd Nieuwe Media, legde uit hoe de nieuwe mediaformats binnen de omroep geïmplementeerd worden: “Onze manier van werken bewijst dat je ongekende successen kan neerzetten. Kijk bijvoorbeeld naar DWDD, dit format is binnen twee jaar online verdertigvoudigd! We zullen in 2010 dan ook deze manier van werken verder optimaliseren. Verder zullen we dit jaar ook vol inzetten op innovatie.“
Einde ouderwetse tv-kijken nog niet in zicht
In het laatste deel debatteerden Jacqueline Smit van Microsoft, Dan Ligtvoet van MTV, Roeland Stekelenburg van de NOS, Huub Wijfjes van de Rijksuniversiteit Groningen, Edwin Valent van de VARA en Vincent Everts, digitaal visionair, onder leiding van dagvoorzitter Menno Bentveld met elkaar over stellingen als ‘On demand programma’s terugkijken wordt overschat’ en over de rol van adverteerders op nieuwe media.
Tijdens de discussie bleek dat de partijen toch niet altijd zover uit elkaar lagen als verwacht en was er zelfs al enige toenadering voor de toekomst tussen de publieke omroepen en de technologie, vertegenwoordigd door Jacqueline Smit (Microsoft). Zij voorspelde “hele grote kansen wanneer de NPO zou gaan samenwerken met Microsoft en Apple – zij de content, wij de distributie“. Edwin Valent sloot zich hierbij aan en zag eerder mogelijkheden dan bedreigingen. “De rol van ‘Hilversum’ zal in de komende jaren veranderen; de uitdaging is om kansen te zien en daarop in te spelen“.
Roeland Stekelenburg van de NOS over de stelling dat ‘het ouderwetse televisiekijken aan het uitsterven is’: “De gedeelde ervaring van samen naar een live-event kijken zal nooit verdwijnen; maar op welk device je dat doet is totaal niet interessant. Televisie, mobiel, internet: Maakt niet uit“. Huub Wijfjes (RUG) sloot zich volmondig aan bij deze stelling, al was het maar vanuit sociaal historische bevindingen.
Adverteerders bleken toch minder ouderwets dan ingeschat. Dan Ligtvoet vond dat adverteerders juist de vinger aan de pols houden en inspringen op de mogelijkheden van crossmediaal adverteren. Ook Vincent Evers kwam met een aantal toonaangevende voorbeelden over dit onderwerp. Toch plaatsten de publieke omroep-vertegenwoordigers een kritische noot door te stellen dat mooie nieuwe mogelijkheden, zoals adverteren rondom de online live uitzendingen van de Olympische Spelen, weinig door mediabureaus zijn opgepakt. “Misschien is het tempo van digitale media soms zo groot dat adverteerders en mediabureaus het niet bij kunnen houden. Toch is 1 ding zeker: de rol van de digitale omroep zal alleen maar groeien“.
Verder lezen over Crossmedia
Advertising22.07.2024
Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden
Marketing13.10.2023
5 x waarom stockmedia voor je eigen website heel handig zijn
Media14.09.2023
Artifact: alles wat je moet weten over deze handige nieuwsapp
Media22.03.2023
Havas+Lemz breidt uit met Havas Play
"Voor elk merk het juiste speelveld"DC Business19.01.2023
Zo kies je het juiste kanaal om je boodschap over te brengen
Online10.01.2023
Raad van State geeft advies over reclameverbod voor online gokken
Online13.09.2022
Uitgevers uit onder andere Nederland eisen 25 miljard van Google
Marketing16.06.2022