Jöran Maaswinkel is cameraman/editor/regisseur en freelance fotograaf. Meestal is hij achter de schermen te vinden om andere beter in de spotlights te krijgen. Zijn passie ligt bij beelden, bewegende of stilstaande zolang ze maar aanspreken. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in nieuwe- en social media.
Een interessante vraag waar lastig een antwoord op gegeven kan worden omdat het nooit vergeleken kan worden of de film ook een succes zou zijn geweest in de tijd voor Twitter, Facebook en Myspace.
Als we kijken naar de reacties die door de lezers van Dutchcowboys zijn achter gelaten op de verschillende berichten, dan is zeker 90 procent van de reacties positief tot zeer positief. Wat me ook opgevallen is dat diversen mensen de film één of meerder keren gezien hebben, maar dat zegt natuurlijk meer over de film dan over sociale media.
Wereldwijd is er, uiteraard, ook veel aandacht via diversen sociale netwerken gepubliceerd. De officiële film accounts hebben daar zeker aan meegewerkt, op Facebook heeft Avatar 732.265 fans, MySpace 787.132 vrienden, het Youtube kanaal is 474.490 keer bekeken, de 24 foto’s op Flickr die ver voor de premiere geplaatst werden zijn tot nu toe 866.479 keer bekeken. Het twitter account heeft slechts 157 tweets maar toch 20.325 followers en Tweetmeme geeft 36.503 gevonden links over de film.
Wikipedia, niet echt sociaal media, heeft bijna 180 referentie links, ter vergelijk Titanic (Cameron’s eerdere film succes uit 1997) heeft er de helft.
Het meest indrukwekkende zijn wel de cijfers die Buzzstudy opgespoord heeft, 18.000 posts die op een dag via de verschillende sociale netwerken zijn verspreid. 40.000 blogs hebben sinds de premiere over de film geschreven.