In Nederland lopen inmiddels genoeg discussies op de website van Rethinkingmedia over dit onderwerp. En toch blijft het geweldig als er weer eens een topman uit de uitgeefwereld zijn ogen sluit voor een veranderende wereld.
Zo ook John Malone, topman van de Amerikaanse mediagigant Liberty Global, die meenst dat kranten zichzelf de nek om draaien door de enorme stroom gratis nieuwsberichten die ze voortdurend op internet zetten. Liberty is voor 50,2% eigenaar van de Vlaamse mediamaatschappij Telenet. `De zogenaamde `web first`-strategie, waarbij uitgevers primeurs eerst op internet plaatsen en later pas in de krant, slaat nergens op als er geen ijzersterk verdienmodel tegenover staat.`
Volgens Malone liggen de meeste kranten in de Verenigde Staten op apegapen. Door de web first-strategie wordt geen geld verdiend aan de websites :
“De concurrentie op internet is moordend. Er wordt door nieuwsmakers overal ter wereld te veel waarde gehecht aan het aantal mensen dat de websites bezoekt. Veel unieke bezoekers betekenen echter niet dat het geld vanzelf binnenstroomt. Daar zijn helaas trieste voorbeelden genoeg van“, aldus Malone.
Consumenten zijn volgens Malone best bereid te betalen voor hoogwaardig en betrouwbaar nieuws op internet. Een krantenbedrijf kan zich zo onderscheiden van de `onzin knip-en-plakblogs`, die steeds populairder worden. Bron (Express.be)