Jeroen schreef gisteren al dat ik vandaag bij een meeting aanwezig zou zijn met Steve Ballmer (CEO Microsoft) tijdens de WPC in New Orleans. Vandaag was het zo ver. Helaas was er – buiten de groep van in eerste instantie 20 personen – nog een extra groep uitgenodigd van ongeveer 20 personen. Dit zorgde er voor dat we naar een nieuwe ruimte gingen waar meer mensen in konden. Het werd hierdoor meer een soort van persconferentie. De meeste vragen kwamen van Microsoft Partners, er waren slechts enkele interessante
webstrategie gerelateerde vragen.
Mijn vraag aan Steve: “Met de komst van Bing en het ogenschijnlijke succes ervan ontstaan er mogelijkheden voor nieuwe verdienmodellen voor Microsoft in plaats van het huidige licentie/ partner model. Wat gaat Microsoft hier mee doen?“
Steve: “Laten we voorop stellen dat Bing nog lang niet is waar het moet zijn. We zijn erg blij met het huidige succes maar als we echt belangrijke een speler willen worden dan hebben we nog een lange weg te gaan, zeker in Europa. Het is lastig in deze tijd met advertenties een goed revenue model op te zetten wat je in staat stelt om diensten gratis aan te bieden. Buiten Google zijn er maar weinig die daar in slagen.”
Mijn volgende vraag: “Ik doel ook niet direct op een advertentiemodel maar een model waarbij diensten die nu enkel toegankelijk zijn voor partners ook voor een betaalbaar bedrag geheel of gedeeltelijk beschikbaar kunnen worden gesteld voor bijvoorbeeld webbureau’s. Microsoft lijkt soort fort wat slecht toegankelijk is voor kleinere bureaus. Dit zou een uitgelezen kans zijn voor Microsoft beter toegankelijk te worden voor webdevelopers.”
Steve: “Daar zijn we mee bezig. We starten over ongeveer een maand met een speciaal programma wat een laagdrempelige instap voor kleinere bureaus mogelijk maakt. Wat mij meer zorgen baart is de “alles gratis” filosofie. Dan kun je nog wel mooie diensten leveren en daar een abonnementen model aan koppelen maar er zal altijd iemand zijn het zelfde gratis aan zal bieden.”
Er was nog een boeiende vraag van iemand anders over het feit dat studenten op scholen en universiteiten steeds vaker overstappen op Apple computers. Wat gaat Microsoft hier aan doen?
Steve: “Zoals ik vanochtend ook al in mijn keynote vertelde heeft Microsoft de afgelopen maanden marktaandeel afgesnoept van Apple. Om precies te zijn 1% wat erg veel is als je weet dat Apple ongeveer 4% marktaandeel had en nu dus nog maar 3%. De grootste deel van die groei is veroorzaakt door de opkomst van de netbooks. Daarnaast lijkt het er op dat jongeren Apple computers vooral interessant vinden omdat ze anders willen zijn dan anderen. Ze willen simpelweg niet dezelfde computer als hun ouders. We houden dit zeker in de gaten en spelen hier op in. De Computerfabrikanten maken ook steeds mooiere computers die bij jongeren in de smaak vallen.”
Al met al was het wel erg leuk om met Steve van gedachte te wisselen over deze en andere onderwerpen. Het blijft een man met een enorme uitstraling die bij tijd en wijlen overloopt van enthousiasme wat soms zorgt voor hilarische momenten. En of ik er zelf echt veel wijzer van geworden ben? Nee, ik denk het niet, maar het was een wel een hele mooie ervaring.