Media30.03.2009

5 Jaar bloggen : Marjolijn Kamphuis


5-jaar-bloggen-marjolijn-kamphuis.jpg
5-jaar-bloggen-marjolijn-kamphuis.jpg

Een week geleden toen we ons 5 jarig bestaan bijna waren vergeten heb ik een dag later een aantal bloggers en vrienden gevraagd hoe zij terugkijken op die periode en dan specifiek als het om bloggen en weblogs gaat. Daarrnaast wat hun visie voor de toekomst is. Vrijwel iedereen blogde 5 jaar geleden al. Vandaag doen ze dat nog steeds, delen ze met passie hun visie “on stage” en zijn ze vrijwel allen verslingerd aan dat andere fenomeen Twitter. De komende twee weken zullen we dagelijks hun reacties plaatsen.

Vandaag is Marjolijn Kamphuis aan het woord. In haar Twitter Bio (@Marjolijn) staat: Producer Digital Media @ MTV Networks, Editor in Chief & Co-founder of DutchCowgirls.nl

Moeilijk te beantwoorden deze vraag, want hoewel ik inmiddels al 3 (!) jaar meedraai op DC beschouw ik mezelf nog steeds een groentje in de ‘blogosphere’. Vondelparkmeetings, ik heb ze geen van allen meegemaakt en Merel Roze en Frank Meeuwsen kende ik tot voor kort niet ‘in het echt’.

Misschien is dat wel hetgene wat het meest veranderd is: 4 jaar geleden waren bloggers schimmen achter een computer. Zonder gezicht en lichaam, je kende ze alleen door hun -vaak mooie- woorden. Dat was de betovering. Ik blogde zelf van 2002 – 2005 actief op marjolijn.net. Was blij met mijn 80 bezoekertjes per dag. Keek met ontzag naar ‘de grote blogs’ GeenStijl en Retecool. En ik neusde veel rond op het kleine cirkeltje actieve blogs die allemaal naar elkaar linkten in de blogroll en daarmee ook letterlijk een cirkeltje vonden. No way dat ik naar een Vondelparkmeeting zou gaan, want dat zou je die mensen allemaal in het echt zien en wat moest je dan zeggen?

Eigenlijk is het voor mij allemaal begonnen bij Tonie van Ringelestijn (@tonie). Hij was ergens in 1998 hoofdredacteur van het snel ter ziele gegane Scool.nl. Ik – 16 jaar, actief internetter en schoolkrantredacteur – melde me aan als redacteur bij Scool. Al gauw ICQ-de ik er veelvuldig op los met hoofdredacteur Tonie, die op zeker moment vertelde dat hij bezig was ‘een weblog op te richten’. Dat was de eerste keer dat ik van het woord hoorde. Twee maanden later stond het ding er en bleek Tonie de eerste Blogger in Nederland te zijn. Hij haalde er veel pers en bezoekers mee, jaren later zag ik hem opeens weer in de Metro staan met zijn verhaal. Toen ben ik het zelf dus ook actief op gaan pakken.

Sinds begin 2006 schrijf ik voor DC. De echte omslag van de Blogosphere kwam voor mij pas begin 2007, toen Maarten Lens Fitzgerald een artikeltje over Twitter plaatste op DC. Account aangemaakt en rondkoekeloeren. Binnen 2 maanden kende iedereen elkaar. En zo goed dat IRL ontmoeten niet meer eng was: op congressen en in juni de eerste Twitterborrel. The rest is history. 🙂

De NLse blogosphere had Twitter denk ik nodig om groot te worden. Het heeft het ijs gebroken en bloggers / lezers met elkaar in contact gebracht. En dat is precies wat het nodig had om mainstream te worden. Nu doen zelfs CNN en NRC het.

Mooie ontwikkelingen zijn natuurlijk ook de komst van YouTube en andere videosites. In 2004 embedde ik wel filmpjes op mijn blog, door ze zelf te uploaden en in de HTML te plakken. Een aanslag op je dataverkeer kan ik je melden. 🙂 YouTube, widgets, RSS-feeds, twitter, ze hebben blogs levendiger gemaakt en maken eindelijk duidelijk wat de meerwaarde is van blogs tov print (multimedia) Je ziet het aan de nieuwssites die het blogprincipe in de loop der tijd hebben overgenomen.

Eerdere postings over 5 jaar bloggen: Mark de Kock , Erwin Blom , Frank Meeuwsen , Jim Stolze

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over Weblog

Je kunt geld verdienen met je WordPress-blog met betaalmuur

Een blog waarvoor mensen moeten betalen. Volgens de makers kost het een paar seconden om op te zetten en werkt het op elke WordPress-blog.

Online24.10.2024

Je kunt geld verdienen met je WordPress-blog met betaalmuur

WordPress heeft problemen: dit is wat je ervan merkt

Het is een bedrijf dat flink wat geld verdient door gebruik te maken van WordPress, dat open source is. Het gevolg? Een grote discussie over of dat wel helemaal kan.

Online30.09.2024

WordPress heeft problemen: dit is wat je ervan merkt

WordPress maakt een grote sprong: linkt nu met Mastodon

De EU wil graag dat apps wat minder eenkennig worden. Daarom kun je straks ook WhatsApps lezen in andere apps dan WhatsApp, en andersom. WordPress doet vrolijk mee. Het gigantische blogplatform heeft nu versie 1.0.0 van...

Online19.09.2023

WordPress maakt een grote sprong: linkt nu met Mastodon

But first, fediverse.
WordPress-gebruiker? Je kunt je posts niet meer tweeten

Heb je een eigen reisblog, een receptensite of een nieuwssite over social media? Wat je ook maar doet op WordPress, de kans is groot dat het je goed uitkomt dat er een Twitter-integratie is. Hierdoor kunnen posts die wor...

Social Media02.05.2023

WordPress-gebruiker? Je kunt je posts niet meer tweeten

Zo maak je een succesvolle SEO-proof contentstrategie in 2023

Het maakt niet uit of je een bedrijf hebt of een eigen, persoonlijk blog: zodra je een website runt, wil je dat er traffic komt. Dat komt er zeker niet alleen maar door op social media naar je pagina te verwijzen of een...

Search13.03.2023

Zo maak je een succesvolle SEO-proof contentstrategie in 2023

​Wix lanceert tool om het web voor iedereen toegankelijk te maken

Wix, een wereldwijd SaaS platform voor het creëren, beheren en uitbreiden van een online aanwezigheid, kondigde eind vorige maand de lancering aan van de toegankelijkheid wizard. Wix gebruikers hebben daarmee nu een sta...

Online01.06.2021

​Wix lanceert tool om het web voor iedereen toegankelijk te maken

Core Web Vitals update: dit moet je weten!

Gebruikerservaring gaat een steeds grotere rol spelen binnen het online landschap. Daarom heeft Google in 2021 een update op de planning staan om de ‘site-vitaliteit’ op te nemen als rankingfactor. Google zal dit zes...

Search24.09.2020

Core Web Vitals update: dit moet je weten!

Met deze basis marketingmiddelen scoor jij altijd!

Wil jij jouw lokaal op de kaart zetten? Dan is het goed om meer naamsbekendheid op te bouwen. Goede marketing is hierbij een must. Er zijn een aantal componenten binnen marketing die je kunt optimaliseren en waarmee je a...

DC Business31.07.2020

Met deze basis marketingmiddelen scoor jij altijd!