18.02.2009
Media

Internet op televisie, slechts een kwestie van tijd?

By: Jeroen de Hooge

BlogMedia
internet-op-televisie-slechts-een-kwesti.jpg
internet-op-televisie-slechts-een-kwesti.jpg

Computers, mobieltjes, op zo’n beetje alles wat een scherm heeft heb je vandaag de dag toegang tot internet. Ook op vliegtuigen en flatscreens in winkels, zelfs tot op een scherm in een lift wordt je geconfronteerd met online content.

Maar het grootste scherm en tevens het scherm dat onze levens het meest heeft beïnvloed – het televisiescherm- lijkt alsnog deze alomvattende internetinvasie te weerstaan. Hoe komt dat?

Chipmakers maken zich alvast klaar voor een tijdperk waarop je even makkelijk op je televisiescherm internet zal kunnen raadplegen dan op om het even welk ander medium.

Intel en nog een aantal andere chipmakers brachten hun eerste televisiechip reeds op de markt. Maar televisieproducenten worden er van verdacht deze natuurlijke evolutie opzettelijk te vertragen. “Consumenten willen er niet van weten,” zegt Greg Belloni, een woordvoerder van Sony.

Sharp Electronics is het daarmee eens. “Televisie moet eenrichtingsverkeer blijven,” aldus Bob Scaglione.

Maar volgens analisten zijn er andere redenen: de introductie van surftechnologie zou de kostprijs van een toestel al snel met 100 dollar de hoogte injagen. In een industrie waar de marges nu al flinterdun zijn. Het pad voor internet effenen betekent ook dat de weg wordt vrijgemaakt voor virussen en andere onwelkome nevenverschijnselen. Fabrikanten houden de consumenten dus liever binnen de beschermde omgeving van de televisiecontent en zitten evenmin te wachten op de dominantie van Intel in het televisielandschap. Maar het ultieme antwoord ligt bij de consument. Wanneer de technologie op de markt komt zal die beslissen.

Via: International Herald Tribune

Share this post