Vreemde eend Patrick Petersen RDM MA MSc is een ervaren ondernemer, spreker en docent (aan onder andere Nyenrode Business University, Beeckestijn Business School en EURib) die het nuchtere ‘lachen en leren’ combineert in zijn inspirerende optredens. Senior online strateeg, crossmediaal marketeer, contentmarketeer, internetondernemer, internationaal spreker, docent en auteur. Hij studeerde af op divers eigen (content-) marketingmodellen die hij voor tal van internationale organisaties, zoals Heijmans, Hästens, Somfy smart home, Trendhopper holding, T-Mobile Nederland, AtMostTV, TU Delft, IKEA Nederland, MTV Europe en Coolcat, succesvol in de praktijk bracht.
Presentator Rutger Castricum en de oprichter van GeenStijl –Dominique Weesie– waren op vrijdag 9 januari 2009 te gast in TV-programma Pauw & Witteman.
Uitleg en motivatie van hun TV-plannen ligt enerzijds in het feit dat Hilversum teveel ‘links is gericht’. GeenStijl lijkt het hiermee extremer aan te willen pakken en geeft aan dat er een duidelijke roep is naar een ander soort TV waarbij de kijker beter wordt betrokken.
Oprichter Dominique Weesie legt uit dat in PowNed ‘reaguurders’ worden betrokken. Ludieke burgerjournalistiek komt uit de doelgroep en gaat wellichte grotendeels het programmabeleid van PowNed bepalen. Op de vraag van Witteman waarom webblog GeenStijl naar TV gaat geeft Weesie aan dat ‘TV een grotere impact heeft dan het internet’. Dit ondanks alle voordelen en de schoonheid van het web. Televisie maken is voor GeenStijl dan ook een logische maar vooral ook nieuwe stap. In Pauw & Witteman wordt PowNed vergeleken met omroep BNN. Weesie geeft aan dat GeenStijl goed weet waar ze goed en slecht in zijn. PowNed zal het programmabeleid gaan inrichten op basis van de sterkten en de kracht van GeenStijl. De oprichter tempert hoge verwachtingen en geeft nuchter aan dat PowNed goed moet gaan kijken wat wel of niet aanslaat.
GeenStijl had op 9 januari ruim 14.200 leden. Als PowNed wordt toegelaten gaat het om twee uur televisie en negen uur radio per april 2009.
De publieke omroep is bang dat GeenStijl het omroepbestel wil ‘opblazen’ en dat de komst eventueel ten koste gaat van andere kleine omroepen. Weesie geeft aan in Pauw & Witteman dat de media van GeenStijl welzeker een moraal kent en dat niet alles zomaar wordt uitgezonden. Subtiel biedt Weesie aan het einde van PauW & Witteman Herman ‘Jiskefet’ Koch een uur TV aan op PowNed. Feit is: GeenStijl toont left en brengt wellicht het sociaal mediale bloggen wel naar een nieuwe crossmediale generatie van sociale media.
Verder lezen over Geenstijl
Cybercrime04.12.2013
GeenStijl start #Defember voor de privacy
Media27.01.2011
Dominique Weesie uitgeroepen tot Blogger van het Decennium
Online17.12.2008
De Geenstijl Zeitgeist van 2008
Online22.08.2008
Maximaal 3 miljoen voor oprichters GeenStijl?
Online04.06.2008
925people.nl: GeenStijl voor de upperclass?
Media25.02.2008
MerelRoze aan kop bij Dutch Bloggies
Advertising25.01.2008
Op vakantie met ‘ramp reizen’ ?
Online17.12.2007