Media23.12.2008

Sexy tagging op het Nederlands Dagblad


sexy-tagging-op-het-nederlands-dagblad.jpg
sexy-tagging-op-het-nederlands-dagblad.jpg

Zo af en toe moet ik functioneel Content Management Systemen bekijken. Een daarvan is Polopoly, een Zweeds systeem dat dit jaar opgekocht werd door van oorsprong Amerikaanse Atex, dat eerder de afdeling media systemen van Unisys kocht.

Unysis is de maker van ondermeer de Newsroom en de UPS Explorer, twee producten die ook wel als Hermes bekend staan, en waar nogal kranten mee gemaakt worden, ook in Nederland. Tot nog toe kende Hermes geen CMS voor het web, maar daar komt dus verandering in met Polopoly.

Het is een logische, onontkoombare ontwikkeling: multi mediale redacties die van één en hetzelfde CMS gebruiken en van daaruit print, web, mobiel, video en televisie bedienen.

Maar eens even op zoek naar websites van kranten die met Polopoly gemaakt worden.

Dat is bijvoorbeeld de Neue Zürcher Zeitung in Zwitserland, in België de Corelia kranten (De Standaard, Het Nieuwsblad en Het Volk) en in Nederland is Het Nederlands Dagblad gebruiker van Polopoly.

De Neue Zürcher ziet er aardig uit, in een opmaak die me wel aanspreekt, en hij loopt als een gesmeerde bliksem. Dat zegt natuurlijk niets over het CMS, want uiteindelijk werkt het boeltje overal op min of meer dezelfde manier: bezoekers wiens http-requests via twee of drie webservers verdeeld worden naar evenzovele cache-servers, uiteindelijk naar een redundant database of drie. Of zoiets.

Het lekker lopen zegt alleen iets over ingekochte hardware, netwerk en bandbreedte, niet over snelheid en gemak waarmee de productie verzorgd wordt.

Liefhebberij of beroepsdeformatie; ik doe wat vrijwel iedere Dutch Cowboy zou doen: in de broncode koekeloeren.

Soms kom je daar verwijzingen naar het CMS tegen, soms raak je daar wijzer over de manier waarop de boel aan de achterkant in elkaar gezet is. Hoe minder je daar te weten komt, hoe beter voor de afzender, die, als het goed is, zorgt dat de door zijn servers geparste en afgeleverde code zo handzaam en soepel mogelijk voor de browser is, zonder al te veel geheimen prijs te geven.

Hoe je het ook wendt of keert; de webmaster, de host, de it-afdeling, zij zijn het die in de templates óf via de http-headers bepalen wat naar de buitenwereld gestuurd wordt. Niet meer, niet minder.

In de broncode van de voorpagina van de Zwitserse krant welgeteld één verwijzing naar Polopoply, in de vorm van een uitgecommentariëerd geheugensteuntje: //fixme 17=polopoly elemente + clones

Hmmm, eens even kijken bij Het Nederlands Dagblad, dat zich in het vette blauwe logo in rode letters ‘Christelijk betrokken’ noemt. Hier in de broncode geen enkele verwijzing naar Polopoly en/of CMS.

Mijn oog valt op de meta-tags. Een webmaster die van wanten weet: in de keywords de voor de hand liggende tags, zoals ‘betrokken, krant en christelijk’. Er is ook nog op vertikkingen gerekend, zoals ‘krnt, dgblad, en dagbld’.

Maar dan; via ‘gristen’, ‘gristenen’ en ‘gristelijk’ wordt niet gegokt op vertikkingen, maar op mensen die op die woorden zoeken. Wat moet het ND daar mee?

Of met hen die via een zoekmachine bij het ND landen omdat de keywords ‘homo’, ‘seksualiteit’ en ‘homoseksualiteit’ in de meta-tags staan?

Is dat een grap of een actie van de een (niet) christelijke webmaster, of een opdracht van de hoofdredactie?

Of is het een bewuste poging onder water vissen in de hoop om verdwaalde reaguurders van GeenStijl te bekeren?

Leon Krijnen

Verslaggever bij BN DeStem. Schrijft over baseball, bouw, techniek, fotografie, mensen, computers, internet, reizen en oldtimers. @Krijnen.Com

...

Verder lezen over Crossmedia

Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden

De Ster Gouden Loeki van 2024 wordt alweer de dertigste editie van deze publieksprijs voor reclame. In 1995 werd de prijs voor het eerst uitgereikt aan KLM voor hun commercial 'Zwanen', en in de jaren daarna zijn nog vele iconische reclames beloond met de felbegeerde publieksprijs. Begin volgend jaar wordt bekend wie er tijdens deze jubileumeditie met de winst vandoor gaat.

Advertising22.07.2024

Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden

​5 x waarom stockmedia voor je eigen website heel handig zijn

Je ziet het wel eens op het NOS Journaal: heel willekeurige beelden van mensen die op straat lopen, of handen die tikken op een toetsenbord. Het zijn stockbeelden: beelden die vaker worden gebruikt en wat algemener zijn....

Marketing13.10.2023

​5 x waarom stockmedia voor je eigen website heel handig zijn

Artifact: alles wat je moet weten over deze handige nieuwsapp

Wat slimmeriken die eerst bij Instagram werkten hebben eerder dit jaar de app Artifact gelanceerd: een mix tussen de krant/de media en social media. Het is in Nederland nog niet een app waar iedereen het over heeft, maar...

Media14.09.2023

Artifact: alles wat je moet weten over deze handige nieuwsapp

Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

Het branded content en partnerships-team van Havas+Lemz lanceert Havas Play. Dit gloednieuwe label dat wereldwijd gelanceerd wordt, bouwt betekenisvolle relaties tussen merken en mensen op het snijvlak van entertainment,...

Media22.03.2023

Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

"Voor elk merk het juiste speelveld"
Zo kies je het juiste kanaal om je boodschap over te brengen

Heb je een geweldig product gemaakt waar je volledig in gelooft, maar weet je niet goed hoe je het over de bühne kunt krijgen? Televisie, radio, social media, reclame op internetpagina’s, adverteren in (lokale) krante...

DC Business19.01.2023

Zo kies je het juiste kanaal om je boodschap over te brengen

​Raad van State geeft advies over reclameverbod voor online gokken

Het ontwerpbesluit voor het verbod op ongerichte online casino reclames voor hoog-risico kansspelen is gedeeld met de Raad van State. Deze is nauwkeurig doorgenomen door de adviesgever en inmiddels is er een reactie naar...

Online10.01.2023

​Raad van State geeft advies over reclameverbod voor online gokken

Uitgevers uit onder andere Nederland eisen 25 miljard van Google

Google heeft een grote vinger in de pap als het gaat om het gevonden worden van berichtgeving vanuit de media. Het bepaalt met zijn algoritme welke media er bovenaan komen te staan en heeft daardoor grote invloed op de c...

Online13.09.2022

Uitgevers uit onder andere Nederland eisen 25 miljard van Google

​8 manieren om media monitoring toe te passen in je marketingstrategie

Een van de grootste uitdagingen van MarCom professionals is om voortdurend met goede content te komen dat aanslaat bij het gewenste publiek. Van blogs tot nieuwsbrief teksten en marketing pagina's - ze moeten de juiste m...

Marketing16.06.2022

​8 manieren om media monitoring toe te passen in je marketingstrategie

Media monitoring inzetten voor optimaal inzicht over je merk