Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Wat is de rol van het individu, de groep en de organisatie in een wereld waar continue samenwerkings mogelijkheden bestaan? Michael Tchao is general manager van Nike Techlab / Nike Plus en sprak tijdens Picnic 2008 over hoe Nike dit thema benaderd.
Nike is een merk dat graag emotie wil opwekken en informatie wil omvormen tot inspiratie. De mensen bij het Techlab van Nike zijn constant bezig met visies te vormen op de toekomst van sportmateriaal, integratie van nieuwe technologie en de koppeling van de fysieke (sport)wereld met de digitale.
Nike heeft een sterke geschiedenis in hardlooptechnologie. In 1987 introduceert Nike als een van eerste in de markt een ‘lifemonitor’. Een systeem ter grootte van een VHS cassette dat om de middel gedragen diende te worden. Het systeem hield de afstand en snelheid van de hardloper bij middels sonar. Dit product was echter qua maatvoering te groot, en daardoor onpraktisch, om de consument te kunnen overtuigen.
In 1999 kwam Nike met de eerste enkel pod+horloge. Deze pod was qua maatvoering wederom zo groot dat de toenmalige CEO van Nike het “the tumor” noemde. De verkoopcijfers laten zich niet raden, als de CEO van het bedrijf het al de bijnaam “the tumor” geeft.
Met de komst van de Apple ipod ontstonden er nieuwe kansen voor Nike.
Zo’n 50% van de ipod gebruikers gebruiken hun ipod tijdens het sporten. Zo’n 75% van de hardlopers gebruiken een ipod voor het hardlopen, en vele hebben hun eigen powersong om hun tempo een extra versnelling te geven.
Hardlopen is een relatief solistische sport, maar hardlopers maken graag deel uit van een grotere groep. Met uitzondering van de bijna pro hardloper, heeft de gemiddelde hardloper een extra stimulans nodig om te gaan hardlopen. Hardlopers zijn over het algemeen gek op data. Men wil graag weten hoe ver, hoe lang en hoe snel men gelopen heeft. De software die tot dusver ontwikkeld werd, leek sterk op een combinatie van Windows NT & Microsoft Excel met een bijna wetenschappelijk karakter.
Aangezien Nike een sterk emotioneel merk is, wilde men de user experience graag sterk verbeteren ook om de stimulans voor de (ongemotiveerde) hardloper te verbeteren.
Op basis van deze punten werd het Nike Plus concept ontwikkeld.
Nike Plus bestaat uit een kleine pod die in de zool van Nike+ schoenen geplaatst dient te worden en een online community. De pod registreert de data en verzendt deze naar je ipod. Deze kan vervolgens gesynchroniseerd worden met je persoonlijke profiel op de Nike Plus website.
Nike gelooft sterk in de community werking van deze website. De kracht van Nike Plus is de aggregatie van community data waardoor uiteenlopende statistieken gegeneerd kunnen worden. Daarbij kan de gebruiker een virtuele niet simultane competitie starten met vrienden, of met connecties binnen hun virtuele Nike Plus netwerk. Hardlopen tegen je vrienden 1000 km verderop? De virtuele competitie maakt het mogelijk. Elke deelnemer kan hardlopen in zijn eigen tijd en plaats, en synchroniseert zijn data vervolgens met Nike Plus. Het opzetten van een dergelijke competitie heeft een sterk motiverend karakter voor de hardloper, waarmee Nike een van haar doelstellingen heeft behaald. Nike speelt slim in op de communitywerking van haar website, zo kunnen gevormde groepen custom Nike tshirts laten produceren. Ook is Nike gestart met exclusieve (virtuele) wedstrijden uit te schrijven waar inschrijfgeld voor betaald dient te worden Een deel van deze inkomsten gaan naar goede doelen en deelnemers ontvangen unieke Nike goodies.
Nike Plus heeft als streven de grootste online hardloop community te worden.
Verder lezen over Community
Marketing14.03.2024
Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal
Online22.01.2024
Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?
DC Business28.06.2023
Ook digitale voetbalcommunity FC Urban ontvangt Fit for the Future-certificaat
DC Business14.09.2021
Harper’s Bazaar Business Club voor vrouwen gelanceerd
Technology13.08.2021
Reddit denkt dat het 10 miljard dollar waard is
Lifestyle08.07.2019
De voors en tegens van een Tiny House
Social Media09.02.2018
Facebook doet een nieuwe investering in communityleiders
En komt met nieuwe tools voor groepsbeheerdersOnline02.03.2017
Deze website laat lezers eerst test maken voordat ze commentaar mogen geven
Verder lezen over iPod
Gadgets22.01.2024
Tijdmachine: iPod bracht een muziekrevolutie teweeg
Gadgets07.04.2023
Gaat Apple een nieuwe ‘iPod’ maken?
Patentaanvraag toont ook een mini multimediaspeler slash Airpods houderGadgets11.05.2022
End of the line voor de iPod van Apple
Gadgets20.08.2021
Interessant: Apple werkte aan iPhone Nano, volgens Steve Jobs
DC Business04.12.2020
Amac opent nieuw filiaal in hartje Alkmaar
Gadgets29.05.2019
Apple geeft iPod Touch eerste update in vier jaar
Nieuws06.02.2016
Tim Cook: ‘Apple Watch beter verkocht dan eerste iPhone’
Technology28.07.2015
Video: zo reageren kinderen op de allereerste Apple iPod
Verder lezen over Nike
Technology05.07.2024
Zelfs schoenen ontkomen niet aan het grootste nadeel aan tech
Online16.04.2024
Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds
Gadgets06.02.2024
Sneakerheads hebben een groot probleem: sneakers ontbinden
Metaverse16.11.2022
Nike gelooft in NFT’s: lanceert NFT-markplaats .Swoosh
Nieuws15.06.2022
Nike en Adidas ruziën om apps en verstelbare sneakers
Metaverse09.02.2022
Het metaverse: waarom zou je digitale kleding kopen?
Metaverse20.01.2022
Wat er nu al gebeurt in het Metaverse
Nike, Disney, Walmart: wie volgt?Gadgets17.01.2022