Televisie blijft met grote voorsprong het Olympisch medium bij uitstek. Dat zegt de Amerikaanse televisiezender NBC Universal, die een eerste evaluatie maakte over het mediagebruik van het publiek van de Olympische Spelen in Peking.
Ondanks alle inspanningen om nieuwe media in te zetten voor de verslaggeving van het Olympische evenement, blijft de televisie volgens NBC Universal nog altijd het grootste gedeelte van het publiek voor zijn rekening nemen. Het mobiele internet blijft volgens de Amerikaanse zender relatief beperkt.
NBC Universal heeft zelf ook heel wat inspanningen gedaan om de verslaggeving over de Olympische Spelen ook op internet en het mobiele kanaal aan te bieden. Uit het onderzoek bleek dat ongeveer de helft van de bezitters van een mobiele telefoon met de Olympische Spelen voor de eerste keer de technologie heeft uitgeprobeerd om met zijn toestel video of informatie op te roepen. In totaal bleek dat tijdens het eerste weekend ongeveer een half miljoen consumenten per dag Olympische content op hun mobiele telefoon hadden aangevraagd.
Dat is een relatief klein aantal, maar NBC Universal zegt vooral verbaasd te zijn dat zovele consumenten die technologie voordien nog nooit hadden gebruikt. “Men zou kunnen stellen dat de Olympische Spelen de consument beïnvloeden om nieuwe technologie te gebruiken,” aldus een woordvoerder van NBC Universal tegen het persbureau Associated Press. “Televisie blijft echter het belangrijkste Olympische format. Van alle Olympische kijkers, doet 95 procent daarvoor beroep op televisie. De keuze tussen de kwaliteit van high definition-televisie en een klein beeld op een computerscherm is heel gemakkelijk gemaakt.”
Bron: Managing21/Express.be