Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
De NOS is bezig met een inhaalrace op gebied van internet publishing. Op NOS.nl zie je veel groei in content, vooral video en audio. Enkele weken geleden startte de NOS met het podcasten van het Radio 1 journaal en na de zomer zal het TV journaal op podcast worden uitgebracht. Ik sprak hierover met Jens Kraan, Plv. chef NOS Nieuws. In December van het afgelopen jaar heeft de NOS besloten om een inhaalslag te maken op internet, met als doel nu.nl voorbij te gaan door het nieuws met de snelheid van teletekst op internet te publiceren met als doel om een echt multimedia platform te zijn, gebruik makende van veel video en audio, die op verschillende manieren worden aangeboden. Dus zowel…
online, mobiel als via podcasts.
Daartoe werden journalisten van TV, radio en internet aan 1 tafel gezet, door Jens de digidesk genoemd, waardoor meer aan uitwisseling wordt gedaan en waardoor content en nieuws sneller via de online kanalen gepubliceerd kan worden. Ook worden journalisten gestimuleerd om kanaal onafhankelijk content te genereren. Dus alle vormen van reporting zijn welkom, audio recorder, verschillende soorten camera’s en de pen moeten door elkaar gebruikt worden.
Tijdens het EK heeft de NOS al laten zien hoe je op een boeiende wijze je content kunt publiceren. Ook de olympische hoek van NOS.nl is zeer de moeite waard. Deze zijn met een aparte applicatie ook op je mobiel te volgen. Jens geeft aan dat de ambitie van de NOS goed aan te zien is en dat de NOS nog wel een aantal stappen verder wil komende tijd. Er zal nog veel veranderen in de manier van distributie en consumptie van media. De NOS gaat dat nauwlettend in de gaten houden en erin mee wanneer die mogelijkheden er zijn.
De strategie rondom advertising is duidelijk van ondergeschikt belang bij de NOS, als publieke omroep. Antwoorden op vragen rondom hoe te verdienen aan de content worden door Jens dan ook niet gegeven. Hij verwacht dat de NOS voorlopig geen inkomsten zal genereren via de online kanalen. Desgevraagd denkt hij dat er wel ruimte is voor commerciële stations om korte advertising blokjes binnen de content te publiceren. Mogelijkheden en onmogelijkheden van advertising zullen de NOS in ieder geval niet weerhouden om nieuwe vormen van distributie uit te proberen. Dat Nederland eindelijk het journaal op podcast kan beluisteren en bekijken is alvast een goede stap.