Verslaggever bij BN DeStem. Schrijft over baseball, bouw, techniek, fotografie, mensen, computers, internet, reizen en oldtimers. @Krijnen.Com
De demo goden waren de organisatoren van de opening van het Graphic Design Museum De Beyerd in Breda niet helemaal welgevallig. Terwijl koningin Beatrix in de Boschstraat de officële opening zou verrichten, zouden beelden daarvan tweehonderd meter verderop in het middeleeuwse stadspark Het Valkenberg te zien zijn. Helaas; het blijft techniek, en er ging iets fout met een verbinding.
Ik had er al geen goed gevoel over toen ik gistermiddag over de aanpalende Kennedylaan reed een een kabel ontwaarde die via het hek en een lantaarnpaal aan de overkant geknoopt was en vandaar zijn weg vervolgde. Zou dat de internetverbinding geweest zijn?
Maar misschien was het wel de voeding van de koelkasten voor het kinderfeestje in het park. Over de temperatuur van de limonade heb ik in ieder geval geen klachten gehoord.
Hoe dan ook; de website van het Graphic Design Festival ziet er aardig uit, maar kan hier en daar nog wel iets winnen aan gebruikersgemak. Ik heb moeite met paarse letters of een gitzwarte achtergrond, en schuifbalken in (i)frames (klik door op artikelniveau) zouden anno web 2.0, 2008, uit den boze moeten zijn.
De links bovenin (nieuws, organisatie, prorgramma, bezoekers, sponsors, pers en contact) geven zowel in Firefox als Explorer geen enkele sjoege, en het is me niet duidelijk óf ze überhaupt iets zouden moeten doen, of dat het een ‘under contruction’, of een template probleem betreft.
Het Bredase Webdesign & Internetcommunicatie bedrijf Netvlies maakte voorafgaand aan de opening een simpele video op YouTube, geheel volgens het KISS principle.
BN/DeStem tenslotte, regionaal Dagblad in Breda, verwerkte de opening ook multi-mediaal; met artikelen, een fotoalbum en video’s op het YouTube channel van de krant.
De video’s worden embedded gepresenteerd op artikel- en directory niveau, in de artikelen, fotoalbums en video’s worden waar zoveel mogelijk cross-links geplaatst.
Van de annotations in YouTube, nog geen week mogelijk, beginnen we nu ook gebruik te maken. De meest voor de hand liggende toepassing is nu de eerste alinea van het artikel (waarnaar ook gelinked wordt vanuit de optie ‘more info’ naast de video) in de annotation ‘Add note’ toe te voegen, die naar onder te slepen en te verbreden over de video, en de annotation acht tot tien seconden mee te laten lopen.
HTML in een annotation blijkt nu nog niet te werken, maar het zou me niet verrassen als dat binnenkort wel zou mogen. Bijvoorbeeld zoals ik mijn eigen toko op mijn GoogleMaps gedaan heb. Klik daar op een van de markers, en je ziet wat ik bedoel.
Als je dat soort dingen over een video zou kunnen leggen wordt het helemaal mooi. Je zou dan ook bumpers, logo’s of ads achteraf, na het uploaden van een video naar YouTube toe kunnen voegen, inplaats van in de montagekamer.
BN/DeStem werkt samen met Brabant10, een commerciële zender die geheel Brabant bestrijkt. De krant levert journalistieke input, in ruil waarvoor de zender dagelijks korte nieuwsberichten streamt naar het channel van de krant, gemonteerd, en met een voice-over.