Verslaggever bij BN DeStem. Schrijft over baseball, bouw, techniek, fotografie, mensen, computers, internet, reizen en oldtimers. @Krijnen.Com
Ex-rokers, waarvan we er eind juni een hoop bij krijgen, zijn vaak de fanatiekste anti-rokers. Ex voorvechters van gratis muziek via internet, zoals Prince, kennelijk ook. Beetje merkwaardige move van die artiest, waar ik nooit een fan van ben geweest, van wie me behalve Purple Rain werkelijk niets te binnen schiet als ik zijn naam hoor. Al was dat overigens wel een geweldig nummer.
Maar goed, tot een jaar of wat geleden was Prince een fanatieke voorvechter van internet, sharing sites en YouTube. In juli 2007 had hij het nog stevig aan de stok met een Britse muziekuitgeverij nadat hij een krant via internet zijn nieuwste CD gratis aan alle abonnees weg liet geven. Naast een vooruitstrevend idee een actie die hem geen windeieren legde, als ik me goed herinner, maar wellicht is dat geld opgegaan aan de advocatuur.
Hoe dan ook, nog geen jaar later strijd Prince te vuur en te zwaard tegen YouTube, The Pirate Bay en eBay, terwijl zelfs fansites een aangetekende brief van zijn juristen ontvangen als hij er ook maar één snippet muziek opgespoord heeft die er volgens hem niet thuishoort.
Wat de beweegredenen ook mogen zijn, het grappige is dat Prince door zijn kruistocht nu slaande ruzie heeft met RadioHead. Onlangs gaf Prince een concert, waarin hij ondermeer een nummer van RadioHead coverde. Terwijl we moeten aannemen dat dát netjes geregeld was met de Amerikaanse Buma Stemra, filmde een fan dat nummer met zijn mobieltje, en pompte het resultaat naar YouTube.
Prince bonkte een dag later op de deur bij YouTube die de video onmiddellijk verwijderde. Toen werd het pas echt leuk, want voorman Thom Yorke eist nu van YouTube dat de video terug geplaatst wordt; “He’s blocked it? Well, tell him to unblock it. It’s our fucking song.”
Eenmaal gerapporteerd in de Los Angels Times, raasde het artikel binnen een uur het hele web over, waarop Google een piek op het zoekwoorden Prince in combinatie met Radiohead noteerde.
Als je het mij vraagt is die Prince een handige grappenmaker. Het doet er niet zoveel toe of je ergens voor of tegen bent, maar als je de publiciteit zoekt, telt vooral het moment waarop je eerst vóór, en vervolgens tégen bent. Zo werkt dat kennelijk niet alleen in de politiek, maar ook op internet . . .