Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Web-log.nl bestaat vijf jaar. Hoogste tijd om eens te kijken wat de bloggers op de Nederlandse site beweegt om regelmatig hun verhaal aan het beeldscherm toe te vertrouwen. De site analyseerde de onderwerpen en het type blogger van ruim 6.000 actieve blogs. Een drietal hoofdtypes werd gevonden onder de bloggers; de persoonlijke blogger, de passieblogger en de storyteller.
Uit het onderzoek blijkt dat het gros van de bloggers (40%) onder de noemer persoonlijke blogger valt. De passiebloggers nemen 20% voor hun rekening en de storytellers beslaan 14% van het totale aantal bloggers.
De overgebleven 26% bestaat uit bloggers die niet behoren tot één van de hoofdcategorieën. Deze onderscheiden zich door de motivatie en het doel van het bijhouden van een eigen weblog. Ook is onderscheid gemaakt in de beoogde lezersgroep.
* Persoonlijke bloggers; schrijven over hun persoonlijke leven en richten zich met hun weblog op familie, vrienden en bekenden om hen op de hoogte te houden van hun lief en leed.
* Passiebloggers; schrijven over een specifieke passie of hobby en richten zich met hun weblog op lezers die dezelfde passie delen.
* Storytellers; schrijven hun verhaal van zich af. Dit gaat veelal over hun persoonlijke leven, maar ook over hun meningen en inzichten. In tegenstelling tot de andere typen bloggers richten zij zich niet op een specifieke doelgroep.
De onderwerpen waarover geblogd wordt door met name de passiebloggers, verschillen onderling ook vrij veel. Het valt op dat lifestyle-gerelateerde onderwerpen grotendeels de agenda bepalen van dit type blogger. De onderwerpen die daarbij de meeste bezoekers trekken, zijn als volgt onder te verdelen:
1. gezondheid
2. tv & film
3. politiek
4. muziek
5. travel
Frans Jan Boon, Business Unit Manager web-log.nl: “Dit bevestigt onze aanname dat de weblogger van nu niet meer de hardcore internetter is, maar een doorsnee internetgebruiker. Voor hen is een weblog het middel om zijn of haar verhaal te delen. Mensen willen een publiek om voor te schrijven en willen hun persoonlijke verhalen, kennis of passie delen.”
Verder lezen over Weblog
Online24.10.2024
Je kunt geld verdienen met je WordPress-blog met betaalmuur
Online30.09.2024
WordPress heeft problemen: dit is wat je ervan merkt
Online19.09.2023
WordPress maakt een grote sprong: linkt nu met Mastodon
But first, fediverse.Social Media02.05.2023
WordPress-gebruiker? Je kunt je posts niet meer tweeten
Search13.03.2023
Zo maak je een succesvolle SEO-proof contentstrategie in 2023
Online01.06.2021
Wix lanceert tool om het web voor iedereen toegankelijk te maken
Search24.09.2020
Core Web Vitals update: dit moet je weten!
DC Business31.07.2020