Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Vandaag is bekend geworden dat Adformatie (Kluwer) na bijna 2 jaar niet langer doorgaat met Adfoblog. Volgende week maandag wordt de nieuwe website gelanceerd waar het toch inmiddels populaire Adfoblog onderdeel van wordt.
Bloggers die in de afgelopen tijd hebben geschreven werden gisteren per mail bedankt voor hun geleverde diensten. (Lees postings) Zie hier o.a. de reacties van Mark de Kock en Frank Meeuwsen. Zie voor verdere reacties ook het artikel bij Marco.
Natuurlijk zal het de nodige stof doen opwaaien, maar is de keuze van Kluwer echt zo vreemd. UItgevers struikelen al jaren over internet en weblogs. Het feit dat weblogs bij een grote uitgever succesvol zijn ligt vrijwel nooit aan een uitgeefstrategie maar meer aan de persoonlijke passie van individuen. Bij Kluwer hebben o.a. Theo van Vugt (Molblog) en Jeroen Mirck (Adfoblog) er voor gezorgd dat de respectievelijke titles op de kaart zijn komen te staan.
Dat is een grote verdienste en een uitgever zou deze redacteuren moeten koesteren.
Maar wat doe je als je papieren oplage onder druk staat, er weinig meeromzet komt uit zogenaamde bundled sales en online verkoop seq ook niets iets is wat je er zo maar even bij doet. Uiteindelijk draait het omzet en resultaat.
Als uitgever wil je daarnaast een strikte scheiding tussen content maar op internet is dat veel diffuser. Adformatie en Adfoblog zaten toch al dicht op elkaar. Daarom kan een “betere” Adformatie met een goede integratie van Adfoblog wel degelijk een goed alternatief zijn. Volgende week maandag weten we meer. Kluwer maakt in ieder geval keuzes en dat is moedig ipv van alles een beetje, of een beetje meer.