Media25.03.2008

Online campagne pakt goed uit voor Grolsch


online-campagne-pakt-goed-uit-voor-grols.jpg
online-campagne-pakt-goed-uit-voor-grols.jpg

De campagne die Grolsch onlangs heeft gevoerd op het online netwerk van Microsoft heeft een goed gewerkt voor de waardering, bekendheid en omzet van het biermerk. Mede door de campagne wordt Grolsch nu ook vaker geassocieerd met muziek. Tot die conclusie is onderzoekbureau Ruigrok Netpanel gekomen in opdracht van Microsoft Digital Advertising Solutions en mediabureau digilogue.

Grolsch is niet alleen meer bier, het is ook muziek. Het biermerk sponsort de grootste muziek-evenementen (Sensation en Lowlands) en heeft sinds 2006 een platform waar alle muziekgerelateerde activiteiten van Grolsch worden gebundeld. Uitgangspunt van de online campagne die digilogue ontwikkelde voor Windows Live Messenger en MSN.nl, twee onderdelen van het online netwerk van Microsoft, was het bij de doelgroep onder de aandacht brengen van de koppeling tussen Grolsch en muziek.

De campagne, met de slogan ‘Hook Up with Grolsch Music’, bestond uit twee delen: een ‘tab’ op de Instant Messaging-applicatie Windows Live Messenger  en een microsite op MSN Entertainment, dat weer deel uitmaakt van MSN.nl. “Met deze campagne wilden we Grolsch dichter bij de doelgroep – mannen van 18-24 jaar – brengen, door Grolsch Music breed en op een relevante manier onder de aandacht te brengen. We wilden de koppeling van Grolsch met muziek benadrukken door unieke content en een ‘jong’ imago te claimen, met als uiteindelijk doel het vergroten van de merkvoorkeur bij de doelgroep”, aldus Bart ten Tije, Online Media Manager van digilogue.

Populair, cool en muziek

Ruigrok Netpanel onderwierp de campagne aan een kwantitatief effectiviteitonderzoek, waarbij zo’n 800 mannen in de genoemde leeftijdscategorie werden ondervraagd. Er is gekeken naar het bereik en de waardering van de campagne, het gebruik van de tab en de microsite, het imago van Grolsch en de aankoopintentie.

De online campagne heeft 29% van de respondenten bereikt, de tab in Messenger werd iets vaker bekeken van de microsite. Zo’n driekwart van de bezoekers is zeer te spreken over de campagne en het imago van Grolsch onder de mannen die de campagne heeft bereikt, sluit meer aan op de identiteit die het biermerk nastreeft: populair, cool, plezier, muziek, genieten.

Het effect van de campagne op de aankoopintentie is enorm: het aantal mannen dat van plan is Grolsch te gaan drinken is 17% hoger onder de respondenten die van de campagne hebben kennisgenomen.

Kortom: de online campagne heeft het imago een flinke boost gegeven – de link tussen het biermerk en popmuziek is duidelijker dan ooit – en ook de waardering, de merkbekendheid en de aankoopintentie varen er wel bij. “De samenwerking tussen Grolsch, digilogue en MSN was niet alleen zeer professioneel, maar leverde vooral goede resultaten op. Qua effectiviteit een bovengemiddeld resultaat, die de link tussen Grolsch en muziek verder verstevigd heeft“, aldus Tom Wilms van Grolsch.

...