Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
De website, die overigens nog niet in de lucht is, zal tal van nieuwe kanalen en communicatiemiddelen bevatten om interactie met het volk te kunnen bewerkstelligen. Presentator Matthijs van Nieuwkerk en Marc-Marie Huijbregts, die ook te gast was in de uitzending, begrepen er niets van. “Dus u wilt eigenlijk één grote ideeënbus maken en iedereen die denkt een oplossing voor het fileprobleem te hebben, kan daar zijn of haar idee in stoppen? Dat gaat toch nooit werken!” Het publiek lacht.
Maar is dat gelach wel terecht? Net zoals de rest van haar campagne erg Amerikaans zal zijn en dus vreemd voor Nederlandse begrippen, is ook het begrip Web 2.0 nog redelijk onbekend in Nederland. Goed, inmiddels heeft elke politicus een eigen Hyves (in de Verenigde Staten heeft Barack Obama een eigen social network) en heeft de SP een aantal succesvolle virals op haar naam staan, maar menig overheidswebsite is nog niet om over naar huis te schrijven. De politie heeft net SMS ontdekt om te gebruiken bij opsporing- en waarschuwingsberichten (waar blijven de RSS feeds, Hyves plugins, Twitters etc?) en nu pas wordt er aandacht besteedt aan de toegankelijkheid van dergelijke sites voor mensen die bijvoorbeeld blind zijn, geen Internet Explorer gebruiken, of een Mac hebben.
Door de opkomst van Web 2.0 in Nederland kan een politieke partij, of, in het geval van Verdonk, politieke beweging, wel degelijk naar het volk luisteren. Of het echt gaat gebeuren weet geen mens, maar als deze nieuwe media juist worden ingezet, is interactie met miljoenen zeker niet onmogelijk. Wikipedia is hier een goed voorbeeld van. Als we de ‘ideeënbus’ van Matthijs van Nieuwkerk nu eens ‘user-generated-content’ noemen en in een Web 2.0 omgeving plaatsen, dan zou zelfs Marco van Basten eindelijk eens naar die ’15 miljoen bondscoaches’ kunnen luisteren. Denk hierbij aan het raten van ideeën, aan het gebruik van YouTube om een idee met beeld erbij uit te leggen, aan het discussiëren met andere users (die zelf uiteraard ook weer gerate kunnen worden), aan het linken naar nieuwsfeiten en opiniestukken (welke al gerate zijn via NUjij of Digg), aan polls, etc.
Natuurlijk zijn er ook een heleboel nadelen te bedenken, maar voordat ik lach kijk ik toch uit naar de website van Verdonks politieke ‘beweging’. Wellicht wordt dat het begin van een nieuwe lichting overheidswebsites. En al wordt er uiteindelijk niets met de stem van het volk gedaan, ‘politiek 2.0’ maakt communicatie met het volk in ieder geval mogelijk. Anders kan in ieder geval de KNVB er nog iets van leren…
Dimitri van Hees, Freshheads
Verder lezen over Web 2.0
Metaverse27.01.2022
Dit is het verschil tussen het Metaverse en Web3
Tech in Asia03.12.2020
Web Summit organiseert Rise 2022 in Kuala Lumpur
en plant een nieuw evenement in TokyoOnline30.11.2014
Infographic: Wat is responsive web design?
Media25.07.2013
Hoe ‘2.0’ ben jij?
Online18.12.2011
Online diensten slim aan elkaar knopen met If This Then That
Media28.10.2010
Gepassioneerd over Politie web2.0: Mobile tablets en Apps4cops zijn toekomst!
Online05.04.2010
Web 1.0 vs Web2.0 vs Web 3.0
Social Media22.03.2010