Media13.08.2007

eDay 2007: Rabobank Innovation Challenge 2007


1187004032rabobank-echallenge.jpg
1187004032rabobank-echallenge.jpg

Tijdens eDay van dit jaar organiseert de Rabobank in samenwerking met EMERCE de Rabobank Innovation Challenge 2007. Naar aanleiding hiervan ging ik maar eens bellen met Harrie Vollaard en Maarten Korz, werkzaam als Innovation managers Rabobank Groep ICT. Ik wilde weten wat de Rabobank nu echt kan doen voor de internet start-ups van Nederland.

Waarom een Rabobank innovation challenge?

De Rabobank wil jonge ondernemers, innovatoren en creatievelingen een podium bieden voor hun ideeën. Met Rabobank TV, widgets en Rabobank Mobiel proberen we zelf ook iedere keer voorop te lopen met innovatie kanalen. Door deze Innovation Challenge willen wij zelf feeling houden en ‘dichtbij’ de innovatieve markt blijven. Maar belangrijker nog: Zo wil Rabobank het ondernemers- en creatieve klimaat in Nederland stimuleren!

Nederland heeft nogal een “ik wil zekerheid cultuur” en innoverend ondernemen neemt ook risico met zich mee. Hoe gaat de Rabobank hiermee om?

Door zelf heel open te staan. Op een transparante manier met je klanten en toekomstige klanten om te gaan. Wij zijn een bedrijf met een enorme focus heeft op het vermijden van risico’s. Op sommige vlakken zullen we veel vaker controle moeten los laten en op een open manier samen met de medewerkers, leveranciers en klanten werken aan innovatieve ideeën. Deze nieuwe manier van werken is een van de manieren om te overleven.

Hoe ondersteunt de Rabobank nu al innoverende internet ondernemers?

De Rabobank steunt innoverende internet ondernemers op diversen manieren. Op lokaal niveau (denk o.a. aan Taskforce Innovatie Utrecht) . Maar als je kijkt naar Bizzner helpen we innoverende ondernemers op een andere manier (met bijv. draadloos internet beschikbaar stellen). Op Money Money meets ideas worden innoverende internet ondernemers en hun ideeën gekoppeld aan informal investors. Op de Rabobank site zijn er diversen tools voor startende ondernemers (o.a. de Rabo eScan).

Wat is de kijk van de Rabobank op Internet en ICT voor de toekomst?

Vanuit de afdeling Rabobank Innovatie zien we een aantal belangrijke Internet/ICT trends en we proberen zoveel mogelijk onze pilots en innovaties in die categorieën te plotten:

1. Naar meer en rijkere kanalen, digitalisering en intergratie media, info en entertainment 2. Naar optimale Human Computer Interaction en Attentive User Interface 3. Naar meer Personal Computing 4. Naar meer sociaal gebruik van ICT; Community Building en virtuele samenwerking 5. Naar (nog) meer mobiliteit 6. Naar grotere toegankelijkheid informatie en kennis, naar meer informatie- en kennismanagement 7. Naar (nog) meer beveiliging 8. Naar drastische verandering Enterprise Computing 9. Opkomst en naar meer Ambient Technology, D2D en Robotica

Nog belangrijke tips voor nieuwe Internet start-ups?

Stel je zelf een paar belangrijke vragen voor je aan je plan begint. Wat maakt jou propositie anders dan andere internet start-ups of concurrenten. Wat maakt jou idee zo bijzonder dat het informal investors blijft boeien zodanig dat ze er geld in willen steken? Hoeveel projecten heb je al gedaan en wat ging er toen goed en wat ging er fout? Leer daar van. Kapitaliseer je passie, zorg dat je met passie blijft ondernemen.

Laatste vraag, is Rasmussen onterecht uit de tour gezet en blijft de Rabobank het wielrennen sponsoren de komende jaren?

Dit zul je echt bij onze sponsor woordvoerders moeten vragen.. 🙂

hmmmm jammer, want daar was me dit interview nou eigelijk net om te doen ;-).

Speciaal voor dit evenement heeft de Rabobank een Hyves site ingericht waar jonge ondernemers zich kunnen aanmelden: Innovation Hyves

...

Verder lezen over Emerce

Dit was Emerce Digital Marketing Live! 2023

Opkomende social media platformen, nieuwe inzichten in de wereld van SEO door de opkomst van AI, inspirerende leadgeneratie-technieken, e-mailmarketing voor gevorderden en een aantal topmerken die hun online marketing st...

Events20.06.2023

Dit was Emerce Digital Marketing Live! 2023

Een recap van een van de grootste digitale marketing evenementen van de Benelux
Retail Nederland let op, conversational commerce komt er aan!

Conversational commerce is geen hype of nieuwe marketing term. Het is serious business en wordt wereldwijd al veelvuldig toegepast. Het zal binnen een paar jaar leiden tot nog minder bezoek aan de fysieke winkels en de v...

Online06.02.2018

Retail Nederland let op, conversational commerce komt er aan!

Emerce eTravel met Roomlr, Expedia, Generator en Facebook

Bas Lemmens, founder van Roomlr, komt naar eTravel 2015. Net als AirBnB staat Roomlr voor de "sharing economy" en hopen zij een verandering teweeg te brengen in de reisbranche. Wie zijn die nieuwe spelers in de reismarkt...

Events21.05.2015

Emerce eTravel met Roomlr, Expedia, Generator en Facebook

Verhoog je conversie met de inzet van gebruikersfeedback

Bij de 6e editie van Emerce Conversion stond het thema A/B testing centraal met keynotes van Pete Komen (oprichter van Optimizely) en Ton Wesseling (A/B-test goeroe). Een onderwerp dat deze dag minder aandacht kreeg is...

Events15.04.2015

Verhoog je conversie met de inzet van gebruikersfeedback

Het tijdperk van digitale verleiding

Tijdens Emerce Conversion 2015 kwam het onderwerp ‘personaliseren’ tijdens verschillende sessies uitgebreid ter sprake. Waar de online marketeer tot twee jaar terug nog druk bezig was met het experimenteren van A/B-t...

Events15.04.2015

Het tijdperk van digitale verleiding

Emerce Engage 11 december in Amsterdam

Engage gaat over de beste strategieën voor organisaties met grote klantendatabases. Via e-mail, social, web en offline kanalen. Nieuwe inzichten en de beste actuele cases rond effectief gebruik van data, intelligent geb...

Events26.11.2014

Emerce Engage 11 december in Amsterdam

Emerce Etravel congres: Het optimaal bedienen van de reiziger

Afgelopen week werden tijdens het Emerce Etravel event de nieuwste trends en ontwikkelingen in de reiswereld getoond. Vraagstukken rondom het succesvol gebruiken van data en het ontwikkelen van goede social media campagn...

Events14.06.2014

Emerce Etravel congres: Het optimaal bedienen van de reiziger

Emerce Engage: The next step in multichannel klantcontact

Tibert Verhagen, associate professor e-business aan de VU Amsterdam, spreekt op Emerce Engage over de belangrijkste drijfveren van customer engagement en toont hoe je hier in de praktijk betere klantcommunities door krij...

Events27.11.2013

Emerce Engage: The next step in multichannel klantcontact

Verder lezen over Hyves

​Tijdmachine: Hyves was Neerlands trots op social mediagebied

Social media, we leven er al zo lang mee dat we bijna zouden vergeten hoe het leven zonder was. Nou ja, tot je het Hyves-profiel van Premier Rutte voor je neus krijgt, dan besef je je weer: Oh ja, zo waren de begindagen...

Social Media23.10.2023

​Tijdmachine: Hyves was Neerlands trots op social mediagebied

​5 social media-apps die het nooit hebben gehaald – en waarom

De makers van Instagram komen met een nieuw soort social medium, al is het vooral een nieuwsapp. Via kunstmatige intelligentie gaat deze app je nieuws voorschotelen dat bij je past. En je kunt reageren op het nieuws van...

Social Media06.02.2023

​5 social media-apps die het nooit hebben gehaald – en waarom

Nostalgie: Kun je je oude CU2-profiel nog teruglezen?

Social media hebben het compleet overgenomen, maar er was een tijd dat we onszelf op het internet uitten door profielen te maken op de voorlopers van sociale netwerksites, namelijk CU2, That’s Me, Sugababes/Superdudes...

Social Media22.02.2022

Nostalgie: Kun je je oude CU2-profiel nog teruglezen?

En Partyflock en Hyves?
Hyves is terug en heet nu Hyven.nl

De dansende banaan, de avatar van Jan Paparazzi, een old school interface en elkaar krabbelen: Hyves is terug. En alles is nog steeds hetzelfde, behalve de url: dat is nu Hyven.nl. Pure nostalgie Hyves is pure nostalgie...

Social Media01.05.2018

Hyves is terug en heet nu Hyven.nl

9 redenen waarom we Hyves missen

22 september was het 12 jaar geleden dat Hyves werd opgericht. Op 2 december 2013 werd de stekker uit Hyves getrokken en we missen Hyves natuurlijk allemaal ontzéttend. We zaten allemaal op Hyves. We krabbelden en tikt...

Social Media24.09.2016

9 redenen waarom we Hyves missen

Ode aan de “dansende banaan” – emoticon van Hyves

Op maandag 2 december verandert Hyves definitief in een games-platform. Dat betekent het einde van Hyves als sociaal netwerk, en daarmee het einde van een tjidperk. Na maandag is het gedaan met pimpen en krabbelen, en da...

Video29.11.2013

Ode aan de “dansende banaan” – emoticon van Hyves

Alleen vandaag kan je nog jouw Hyves content downloaden

Eind oktober werd bekend gemaakt dat Hyves zou gaan stoppen als sociaal netwerk en verder zou gaan als online gaming platform. Op de servers van Hyves stond echter nog meer dan 1 Petabyte aan content van gebruikers. Con...

Social Media29.11.2013

Alleen vandaag kan je nog jouw Hyves content downloaden

Het Telegraaf Concern en Hyves: onvermogen tot hervormingen

Op 15 augustus 2013 kondigt de grote baas van het Telegraaf Concern (TGM) - Cees van Steijn - aan dat Hyves tot het einde van het jaar de tijd heeft om te bewijzen dat ze winst kunnen maken. Deze spierballen taal van een...

Media03.11.2013

Het Telegraaf Concern en Hyves: onvermogen tot hervormingen

Verder lezen over Innovatie

Deze hypermoderne tank stelt je hele beeld van de legertank bij

Zeg je tank, dan denk je al gauw aan een gigantisch, groen geschilderd gevaarte met rupsbanden. Maar, niet lang meer: deze tank verandert dat.

Technology29.10.2024

Deze hypermoderne tank stelt je hele beeld van de legertank bij

‘Lucide dromen wordt het volgende grote ding na AI’

Het is wetenschappers gelukt om twee mensen apart van elkaar in slaap een gesprek te laten hebben in die dromen.

Technology18.10.2024

‘Lucide dromen wordt het volgende grote ding na AI’

Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Albert Heijn had ooit een kassaloze AH To Go en al was dat een experiment, kunnen we stellen dat de kassaloze supermarkt niet werkt. 

Technology08.10.2024

Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid

Op 8 oktober ontving de gemeente Den Haag als eerste en enige Nederlandse stad het EU missie label ‘100 klimaat neutrale en slimme steden in 2030’. Ze krijgen deze erkenning omdat de gemeente Den Haag in Europa koploper is met haar innovatieve klimaatactiviteiten en -ambities. Deze erkenning is een steun in de rug voor de Haagse inwoners, ondernemers en met name de ondertekenaars van he Haags Klimaatakkoord.

Nieuws08.10.2024

Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid

Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam

Backbase, de ontwikkelaar van het Engagement Banking Platform, opende vandaag zijn wereldwijde hoofdkantoor aan de Oosterdoksstraat 114 in Amsterdam. Deze verhuizing is meer dan alleen een adreswijziging; het is een nieuwe stap voorwaarts in de missie van het bedrijf om bankieren opnieuw vorm te geven en de klant centraal te stellen.

DC Business07.10.2024

Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam

10 Nederlandse start-ups om in de gaten te houden

In een land waarin veel beginnende ondernemingen zich zorgen maken over het ondernemersklimaat en investeringen in Nederlandse start-ups fluctueren, weten sommige jonge, startende bedrijven toch op te vallen.

Startups30.09.2024

10 Nederlandse start-ups om in de gaten te houden

Dit device biedt de oplossing voor hoge terugleverkosten

IQ NRG introduceerde eerder deze week een Zonnedimmer, daarmee kunnen eigenaren van zonnepanelen voorkomen dat ze moeten betalen voor het terugleveren van stroom en dus onnodige terugleverkosten hebben.

Gadgets20.09.2024

Dit device biedt de oplossing voor hoge terugleverkosten

Neuralink heeft tech die een blinde kan laten zien

De nieuwe stap van Neuralink gaat verder: Blindsight is gemaakt om mensen die blind zijn te laten zien. Zelfs als ze blind geboren zijn.

Technology18.09.2024

Neuralink heeft tech die een blinde kan laten zien