30.07.2007
Media

De emotie van je lezers in 1 muisklik

By: Redactie Dutchcowboys

BlogMedia
1185828660clickcomments.jpg
1185828660clickcomments.jpg

Slechts 1% van de lezers van een weblog / website waar je kunt reageren op een artikel laat ook daadwerkelijk een reactie achter. Natuurlijk is deze 1% groep belangrijk voor je community, maar moet je jezelf wel zoveel laten beïnvloeden door deze groep mensen?

Behalve gebrek aan tijd zit ook niet iedereen te wachten op het afgeven van privegegevens en/of een openlijke reactie. Om dit probleem op te lossen wordt er links en rechts steeds vaker gewerkt met de mogelijkheid om een cijfer te geven aan een post, dan wel een “thumbs up” / “thumbs down” variant.

Dit kan beter! Waarom alleen cijfers en waarom geen gevoel, emotie? Ik kwam net op het weblog van Maurits Burgers en zag daar bij zijn artikelen een include script genaamd “clickcomments” afkomstig van Postreach.com. Met dit script (demo en include uitleg hier) geef je je lezer gelegenheid om met één simpele muisklik aan te geven wat de basis emotie is als reaktie op het betreffende artikel.

Geweldig! Dit mag van mij zelfs nog een stuk uitgebreider, of in ieder geval combimogelijkheid van cijfer en emotie. Het geeft je een goed inzicht van hoe, wat en waar (als uitgever) en weer een nieuwe mogelijkheid om informatie te clusteren (en te doorzoeken als lezer). Exact hetgeen Postreach op haar eigen website ook probeert.

Tool was voor mij nieuw en mag veel aandacht krijgen. Bestaat redelijk geruisloos sinds december 2006, een kleine opleving rond begin juni (door aandacht van techcrunch [edit 23.20] en ook een aantal NL blogs door, naar nu blijkt, een NL vertaling; zie comments) en nu dan weer een groepje users in Nederland erbij?

Share this post