ICQ, een pionier op het gebied van IM heeft vandaag de lancering bekendgemaakt van ICQ’s nieuwe platform voor persoonlijke communicatie bestemd voor tv-omroepen, kabel- en satelliet tv-kanalen en IPTV-exploitanten.
“Deze nieuwe fusie van communicatie en amusement (communitainment) is gericht op omroepen die meer omzet willen halen uit tv-content en gelijktijdig een eigen loyale ‘gemeenschap’ willen die hen een sterke online aanwezigheid geeft.
Omroepen hebben momenteel te maken met een gebrek aan loyaliteit en missen effectieve instrumenten om de kijkers naar hun eigen tv-programma’s te trekken. De sterke en consistente migratie van jonge kijkers van de wereld van tv naar de pc wordt door ICQ als één van de oorzaken genoemd.”
Volgens ICQ is de grootste oorzaak van de weglekkende opbrengsten van de mediabedrijven echter het gebrek aan interactieve gemeenschappen (web communities), inefficiënte content push mechanismen en het gebrek aan consistente online ‘merk aanwezigheid’. Daarnaast zoeken tv-bedrijven nog steeds naar relevante strategieën voor online en andere directe mogelijkheden om te adverteren zoals deze reeds worden aangeboden door onafhankelijke mediaplatformen; de tv-bedrijven lopen achter op deze ontwikkeling.
ICQ Active Viewing is het eerste communitainment-instrument speciaal ontworpen om tv-bedrijven in staat te stellen hun content, merken en diensten direct af te zetten bij grote groepen jongeren, op zowel de pc als de tv. Het gaat hier om video’s, promotiemateriaal en trailers, amusement, nieuws, etc. Met dit nieuwe Active Viewing platform hoeft de kijker niet langer alleen voor het scherm zitten, maar wordt ook aanmoedigd tot sociaal netwerken in online gemeenschappen.
Door de samenwerking tussen ICQ, tv-bedrijven en IPTV-exploitanten, zal het nieuwe platform dienen als een sterk promotie- en contentplatform, een co-branded communicatiemiddel en als de jongste generatie van onafhankelijke platformen voor ‘instant messaging’.