Marketing28.02.2015

Zware nacht? Bijzondere campagne van McDonalds


Een campagne van McDonalds is meestal van mijlenver te herkennen. Een grote burger (die er op de foto altijd compleet anders uitziet dan wat jij voorgeschoteld krijgt), veel rood en geel, witte blokletters, het geel met rode logo.

Maar de nieuwe campagne voor McDonald’s McCafé in Australië lijkt in niets op de voorgaande campagnes van de fastfood keten. Er worden dit keer dan ook geen hamburgers en frietjes gepromoot, maar de koffie van McCafé.

Illustrator Bruno Nakano maakte in opdracht van reclamebureau Leo Burnett drie abstracte portretten. De oogleden van de geportretteerden zijn dicht en er hangen dingen aan. Zware oogleden, zware nacht.. Op één van de portretten wordt een zware nacht na een nacht stappen gesuggereerd, op een ander zien we een baby en een melkfles, op weer een ander zien we studieboeken en een bureaulamp.

De boodschap van de campagne lijkt dan ook te zijn, wat je nacht dan ook zwaar gemaakt heeft, bij McCafé haal je een kop koffie om de dag door te komen. Een stuk minder direct en herkenbaar dan de standaard campagnes van McDonalds.

McDonalds zware nacht 01
McDonalds zware nacht 01
McDonalds zware nacht 02
McDonalds zware nacht 02
McDonalds zware nacht 03
McDonalds zware nacht 03
Annemerel de Jongh

Annemerel schrijft op haar eigen lifestyle blog en werkt daarnaast als freelance redacteur. Je maakt haar blij met goed eten, nieuwe gadgets en hardlopen

...

Verder lezen over McDonald's

McDonalds ontdekt dat AI in de McDrive nog geen goed idee is

McDonald’s heeft recent wel geprobeerd om die mensen te vervangen door AI, maar die deed het waarschijnlijk minder goed dan zijn menselijke collega.

Online17.06.2024

McDonalds ontdekt dat AI in de McDrive nog geen goed idee is

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

McDonald's heeft een billboard gemaakt met geen enkele boodschap erop. Niet eens een logo. Je moet eraan ruiken om te weten waar reclame voor wordt gemaakt.

Advertising15.04.2024

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

McDonald’s servies in Frankrijk nu een verzamelobject

In Frankrijk mogen fastfood restaurants met meer dan 20 zitplaatsen sinds 1 januari geen wegwerp bakjes en bekers meer gebruiken. Ketens zoals McDonald’s, KFC en Burger King moeten hun burgers, kip, friet en dranken nu...

Nieuws05.01.2023

McDonald’s servies in Frankrijk nu een verzamelobject

Klanten stoppen de herbruikbare bakjes en bekers massaal in hun tas
McDonald’s maakt gouden juwelen van zwerfafval

Vuilnis waardevol maken, dat is wat McDonald’s doet. De restaurantketen introduceert vandaag een super limited edition collectie 14-karaats gouden en vergulde juwelen, gemaakt van echt zwerfafval. Onder andere oorbelle...

Coffee corner16.08.2022

McDonald’s maakt gouden juwelen van zwerfafval

​McDonald’s presenteert vandaag de Palindroom Burger

Dinsdag 22 februari lijkt ogenschijnlijk een gewone dinsdag, maar niets is minder waar. Het is namelijk Palindroomdag, dé dag waarop de datum er van links naar rechts en van rechts naar links precies hetzelfde uitziet:...

Coffee corner22.02.2022

​McDonald’s presenteert vandaag de Palindroom Burger

22022022
Trek in een BigMac? De plannen van McDonalds in het metaverse

McDonalds gaat stappen zetten in het metaverse. Dat hadden we al kunnen voorspellen, want McDonald’s probeert meestal snel op nieuwe trends in te springen. Ook plaatste het laatst al een grapje op zijn Twitter-account...

Metaverse11.02.2022

Trek in een BigMac? De plannen van McDonalds in het metaverse

​McDonald’s gaat een stapje verder met zijn vegetarische pad

Terwijl kipfastfoodrestaurant KFC inmiddels is gaan testen met vegetarische kip, is McDonald's al wat langer bezig met het aanbieden van vegetarische producten. Vorig jaar werd de vega-Mc Chicken geïntroduceerd en het b...

Lifestyle29.09.2019

​McDonald’s gaat een stapje verder met zijn vegetarische pad

​McDonald’s sluit grootste tech deal in 20 jaar voor $300 miljoen

Fastfoodgigant McDonald's heeft $300 miljoen dollar geïnvesteerd in een nieuwe technologie om hun digitale keuzemenu's nog beter te personaliseren. De technologie wordt 'decision-logic technology' genoemd en is de groot...

Technology02.04.2019

​McDonald’s sluit grootste tech deal in 20 jaar voor $300 miljoen