Externe en interne communicatie zijn twee werelden van verschil. Of is de grens tussen deze werelden steeds meer aan het vervagen? Extern winnen is vaak intern beginnen. Geldt dit ook andersom? Pascalle Rademaekers en Virginia Wassenaar, Communicatiespecialisten Retail bij ABN AMRO, laten zien hoe interne en externe communicatie elkaar wederzijds kunnen versterken.
In het najaar van 2017 is de Grip app onder de aandacht gebracht. Grip is dé app die je meer inzicht geeft in je geldzaken. Het doel van de externe campagne is om 40.000 nieuwe gebruikers te genereren voor de Grip app. Met de inzet van een PR-onderzoek en een mediacampagne op basis van klantinzichten wordt invulling gegeven aan de externe communicatiestrategie. Hoe vertaal je dit intern?
Je kunt op veel manieren vorm geven aan een interne campagne. Bij Grip is ervoor gekozen om collega’s te activeren via een Grip-quiz: ‘Weet jij wat je besteedt?’ In 5 korte vragen kregen collega’s op een leuke manier inzicht in hun financiële sterrenbeeld. De test is gebaseerd op de welbekende ‘Welk type ben jij?’-testjes van de Viva en Marie Claire. Deze Grip-quiz is als test verspreid via het intranet en via WhatsApp. Er ontstond een ‘buzz’ en de test werd via vele Whatsappgroepjes gedeeld. Ben jij ook benieuwd geworden naar de Grip-quiz?
De klantinzichten waar de externe campagne op gebaseerd is, zijn ook gebruikt als basis voor de interne campagne, bijvoorbeeld voor narrowcasting. Vice versa bleek de interne Grip-quiz die ontwikkeld is voor medewerkers zo succesvol, dat deze ook extern ingezet is op social media.
Het versterkende effect is terug te zien in de resultaten:
Ook het gehele campagnedoel is ruimschoots behaald. Waarmee onze vraag beantwoord is: externe klantinzichten kunnen intern goed ingezet worden, én interne ideeën zijn goed bruikbaar voor externe campagnes.