De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Externe en interne communicatie zijn twee werelden van verschil. Of is de grens tussen deze werelden steeds meer aan het vervagen? Extern winnen is vaak intern beginnen. Geldt dit ook andersom? Pascalle Rademaekers en Virginia Wassenaar, Communicatiespecialisten Retail bij ABN AMRO, laten zien hoe interne en externe communicatie elkaar wederzijds kunnen versterken.
Externe campagne voor Grip
In het najaar van 2017 is de Grip app onder de aandacht gebracht. Grip is dé app die je meer inzicht geeft in je geldzaken. Het doel van de externe campagne is om 40.000 nieuwe gebruikers te genereren voor de Grip app. Met de inzet van een PR-onderzoek en een mediacampagne op basis van klantinzichten wordt invulling gegeven aan de externe communicatiestrategie. Hoe vertaal je dit intern?
Van een externe campagne naar een interne campagne
Je kunt op veel manieren vorm geven aan een interne campagne. Bij Grip is ervoor gekozen om collega’s te activeren via een Grip-quiz: ‘Weet jij wat je besteedt?’ In 5 korte vragen kregen collega’s op een leuke manier inzicht in hun financiële sterrenbeeld. De test is gebaseerd op de welbekende ‘Welk type ben jij?’-testjes van de Viva en Marie Claire. Deze Grip-quiz is als test verspreid via het intranet en via WhatsApp. Er ontstond een ‘buzz’ en de test werd via vele Whatsappgroepjes gedeeld. Ben jij ook benieuwd geworden naar de Grip-quiz?
Elkaar versterken: hoe doe je dat?
De klantinzichten waar de externe campagne op gebaseerd is, zijn ook gebruikt als basis voor de interne campagne, bijvoorbeeld voor narrowcasting. Vice versa bleek de interne Grip-quiz die ontwikkeld is voor medewerkers zo succesvol, dat deze ook extern ingezet is op social media.
Zo snijdt het mes aan twee kanten
Het versterkende effect is terug te zien in de resultaten:
- De social media post heeft met 195.710 impressies, 1.775 clicks opgeleverd.
- De Grip-quiz is maar liefst 1.723 keer gestart.
- 142 mensen hebben doorgeklikt naar de downloadpagina, om de Grip app te kunnen downloaden.
Ook het gehele campagnedoel is ruimschoots behaald. Waarmee onze vraag beantwoord is: externe klantinzichten kunnen intern goed ingezet worden, én interne ideeën zijn goed bruikbaar voor externe campagnes.
Verder lezen over ABN Amro
Cybercrime30.09.2024
De Gesprek Check is een extra controle-hulpmiddel van ABN AMRO
heb je echt de bank aan de telefoon?Mobile28.12.2023
In 2023 hebben we ruim 6,6 miljard euro betaald met Tikkies
Nieuw jaarrecordMobile17.11.2023
Veel jongvolwassenen betalen niet meer met een fysieke betaalpas
gebruiken we de betaalpas over vijf jaar nog?Cybercrime01.11.2023
Had 44% van alle Nederlandse online fraudegevallen voorkomen kunnen worden?
Online16.03.2023
Banken dreigen door te schieten in hun anti-witwascontroles
Kafkaiaanse reflexen bedreigen ook jouw bankrekeningGadgets02.12.2022
ABN-AMRO stopt ondersteuning voor passieve betaalwearables
Vanaf 1 april 2023 werken de sleutelhangers, ringen, armbanden en horloges niet meerMobile01.12.2022
Tikkie Zakelijk: een aparte app voor zakelijke gebruikers
Mobile15.08.2022
Tikkie lanceert Groepie: nieuwe functie voor verwerken groepsuitgaven
Verder lezen over Communicatie
Online30.10.2024
Een nieuw tijdperk voor Narrowcasting: bereik iedereen, overal
Lifestyle23.12.2023
Veiligheidskunde opleiding? Bekijk hier de tips!
Nieuws19.12.2023
Woord van het jaar 2023: Graaiflatie
Zowel in Nederland als België wordt flink gegraaidOnline17.07.2023
World Emoji Day: zo gebruik je emoji op de werkvloer
DC Business21.10.2022
Zo zorg jij voor een tevreden en ijzersterk team op de werkvloer!
Mobile10.06.2022
Een walkie-talkie-functie voor iPhone: dit is het nut ervan
Metaverse23.02.2022
Kun je straks in het Metaverse een praatje maken met een Peruaan?
Mobile17.02.2022