Marketing13.04.2019

Zo verover je de wereld met een fabeltje, in 7 stappen


Bedenk een pakkend verhaal rond je product

Hagelslag is bijzonderder dan je denkt. Nederlanders beseffen het niet altijd, maar ze eten gewoon dagelijks chocolade op brood. Pure chocolade! (of melk natuurlijk). Elke dag! Daar zit een geweldig exportartikel in, dachten twee Amsterdamse reclamemakers. Ze verzonnen Hagelswag, en anno 2019 bestellen mensen in meer dan vijftig landen al chocolade bij of beter gezegd óp hun ontbijt.

1. Pak een bekend product en giet het in een nieuw jasje.

Reclamemakers Lennart de Jong en Robbert Vos zijn dol op hagelslag op hun brood. Maar waarom is hagelslag zo typisch Nederlands, vroegen ze zich af. Ze besloten zelf een chocoladebeleg te ontwikkelen dat ze betitelen als chocolate chunks. Geen glanzende staafjes zoals die van De Ruijter of Venz, maar matte brokjes. Zo hoeven er minder chemische toevoegingen bij.

Een oud product in een nieuw jasje dus. Oftewel oude wijn in nieuwe zakken. Eens te meer blijkt hoe je met een goed idee zelfs oude gezegden nieuw leven in kunt blazen.

2. Geef het een totaal nieuwe en grappige naam.

Vos en De Jong noemen hun broodbeleg Hagelswag, een grappige naam met een knipoog naar de hiphopterm swag, die staat voor ‘cool’ in stijl, looks en uitstraling. Zelf hebben ze het op hun website (www.hagelswag.com) over ‘a high quality chocolate to add some swag to your bread, granola, pancakes, oatmeal and yoghurt’.

Eén lettertje verschil dus met Hagelslag en meteen een wereld van verschil.

3. Bedenk er een pakkend verhaal bij.

Geen product kan vandaag de dag zonder storytelling. De bedenkers zijn naar eigen zeggen geïnspireerd door een verhaal over een Amsterdamse chocolatier in de zeventiende eeuw die hagelslag naar Nieuw-Amsterdam – nu bekend als New York – wilde exporteren omdat hij het aan de stok kreeg met collega-chocoladefabrikanten in Nederland die schande spraken van zijn uitvinding. Een schipbreuk in 1656, twee zeemijl voor de kust van Amerika, zou alle hagelslag naar de zeebodem hebben laten verdwijnen, waardoor hét Nederlandse broodbeleg niet de wereldfaam heeft van kaas, klompen en tulpen.

Het mooie van Hagelswag is dat er niet een verhaal wordt verzonnen rond een bestaand product, maar dat het product het verhaal ís. Het historiserende verhaal valt samen met het concept en het uiteindelijke product in deze verpakking: chocoladebrokjes in een fles met een VOC-uitstraling.

4. Laat een fraaie verpakking ontwerpen.

Hagelswag zit in een fraaie glazen strooifles met een kurk erop, die aan de fles vastzit met een wit katoenen koordje in zeventiende-eeuwse look. Het is dus het tegendeel van een rechthoekig kartonnen pakje. De witte gekalligrafeerde sierletters in typisch hipster-Vakmanschap-is-meesterschap-retrodesign met de merknaam maken het af. De hippe Dutch Design-fles heeft een karakteristieke squircle vorm – niet square, niet circle, maar iets ertussenin. Een rondkanten fles.

5. Maak het lekker duur.

Hagelswag, in vijf smaken verkrijgbaar, is aanzienlijk duurder dan chocoladehagel van Venz of De Ruijter. Een fles met 250 gram kost 14,50 euro. Dat is dik vijftien keer zo duur als gewone hagelslag in de supermarkt. Maar het is echte chocolade voor op brood, zegt Hagelswag, het is gemaakt van topkwaliteit chocolade, chocolade waar ook bonbons van worden gemaakt. Het is bovendien fair trade. Een hoge prijs hoort bij de positionering in de top van de markt.

6. Start een crowdfundingactie.

De bedenkers begonnen in 2016 met een campagne voor Hagelswag op crowdfundingplatform Kickstarter, waar ze hun beoogde startkapitaal van dertigduizend euro mee binnenhaalden. Maar ze haalden niet alleen geld op, maar ook publiciteit. Hun aansprekende introductiefilmpjes, waarin ze Amerikaanse toeristen in Amsterdam overtuigen van de heerlijke smaak van Hagelswag op een bruine boterham, werden via dit platform nog eens extra breed verspreid. Een keur aan media, waaronder Metro, Nu.nl, Radio 538, Elle, 3FM, Libelle, Editie NL, Het Parool, AD, en Telegraaf, besteedden aandacht aan Hagelswag.

Zo verkoop je dus ook Hagelslag (Erwin Wijman)
Zo verkoop je dus ook Hagelslag (Erwin Wijman)

7. Bedenk een pakkende slogan.

Fair traded chocolate for breakfast – hand bottled in Holland

De bovenstaande tekst is een hoofdstuk uit het boek ‘Zo verkoop je alles. Hoe je reclame maakt waar iedereen blij van wordt‘ van Erwin Wijman, o.a. auteur van het spraakmakende boek Mensen rijden niet wat ze willen, ze rijden hun LinkedIn-profiel’. Het nieuwe boek van Erwin komt op 18 april a.s. uit bij Uitgeverij Haystack waar je ook een preview van 26 pagina’s uit het boek aantreft.

Het kloeke boek – 352 pagina’s op groot formaat met luxe hardcover – telt 105 hoofdstukken verdeeld over 15 thema’s met in elk hoofdstuk steeds zeven, acht of negen tips om jouw product, dienst, merk of jouzelf beter over het voetlicht te krijgen.

Van marketingstrategie tot social selling, van e-mail nieuwsbrieven die scoren tot storytelling, van adverteren op Facebook tot buitenreclame, van een webshop in een superniche tot adverteren in het huis-aan-huisblad, van je huisstijl tot crisis-pr, van bloggen tot de inzet van influencers, van videomarketing tot je visitekaartje, van hoe je een goede slogan bedenkt tot de marketingpower van Twitter, van je bedrijfsnaam tot affiliatemarketing, van inhakers tot klanten binnenhalen via LinkedIn, van hoe je moet schrijven op je website tot klantenservice via WhatsApp, kortom álles wat jij als ondernemer, professional, manager, zzp’er of adviseur wilt en moet wetenover reclame en marketing staat nu in één boek bij elkaar. Met ‘Zo verkoop je alles’ verkoop je alles, aanrader dus.

Zo verkoop je alles - Erwin Wijman
Zo verkoop je alles - Erwin Wijman
Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over Boeken

Waanzinnige roadtrips: avontuurlijke en prachtige routes die je wilt gaan rijden

Het kan niemand zijn ontgaan, wij maken nu eenmaal graag roadtrips en dan het liefst ook nog eens op plekken die niet zo vanzelfsprekend zijn. Roadtrips zijn veel leuker dan welke andere manier van reizen ook. Ik geef to...

Online24.10.2023

Waanzinnige roadtrips: avontuurlijke en prachtige routes die je wilt gaan rijden

Bestel het boek nu!
​Audioboeken op Spotify: 5 x waarom we houden van audioboeken

Spotify Premium-gebruikers in Engelstalige landen zoals het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten hebben geluk: zij hebben als eerste ‘gratis’ toegang tot de audioboeken van Spotify: 15 uur per maand om precies...

Online04.10.2023

​Audioboeken op Spotify: 5 x waarom we houden van audioboeken

Ik wil meer lezen; hoe blijf je de motivatie houden?

Lezen is een geweldige manier om te ontspannen, te leren en je verbeelding te stimuleren. Of je nu romans, non-fictie, tijdschriften of blogs leest, het kan een belangrijk onderdeel zijn van je dagelijkse routine. Maar s...

Lifestyle23.03.2023

Ik wil meer lezen; hoe blijf je de motivatie houden?

Apple laat luisterboeken inspreken door kunstmatige intelligentie

Luisterboeken kennen we als boeken die zijn ingesproken door mensen. Schrijvers, BN’ers of minder bekende, maar wel prettige stemmen. Je moet er niet aan denken dat Siri of Google Assistent een heel boek gaat voorlezen...

Technology06.01.2023

Apple laat luisterboeken inspreken door kunstmatige intelligentie

Maar dat gaat niet zomaar
Kluun: “Ik ‘lees’ door luisterboeken 2 tot 3 keer zoveel”

Kluun is een schrijver, een verhalenverteller, maar ook een voorlezer. Hij heeft deze week op Storytel de luisterversie van zijn boek DJ gelanceerd: een bijzondere samenwerking met DJ Bart Thimbles, die volgens de schrij...

Media28.01.2022

Kluun: “Ik ‘lees’ door luisterboeken 2 tot 3 keer zoveel”

​De voordelen en nadelen van luisterboeken

Spotify heeft een duidelijk signaal afgegeven: na podcasts wil het zich nu gaan richten op audioboeken. Op zich een heel logisch stap: als mensen graag luisteren naar andere mensen die praten, waarom dan niet naar mensen...

Media16.11.2021

​De voordelen en nadelen van luisterboeken

​Spotify komt met luisterboeken en nieuwe statistieken

Het einde van het jaar komt eraan, de mogelijkheid om je Wrapped-lijst nog te beïnvloeden is sinds 31 oktober verleden tijd en iedereen zit dus te wachten op jaarlijstjes van Spotify. De streamingdienst komt wel vast me...

Entertainment12.11.2021

​Spotify komt met luisterboeken en nieuwe statistieken

Nieuwe schrijver? Hier kun je jouw boek aanbieden aan uitgevers

Ben jij een beginnend schrijver en heb je een manuscript klaar liggen maar je weet niet hoe je uitgevers kunt benaderen dan is er nu een oplossing. Manuscript Digest lanceert een platform waarop je jouw talenten kunt lat...

DC Business12.11.2021

Nieuwe schrijver? Hier kun je jouw boek aanbieden aan uitgevers

Verder lezen over Online Marketing

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Breeze heeft Microsoft Copilot ten grondslag liggen en biedt een AI-collega die niet je werk overneemt, maar het wel eenvoudiger maakt.

Marketing11.11.2024

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

HEMA heeft na Roblox nu ook Fortnite veroverd. Het zet de game in om zijn schoolspullencampagne SLAYMA onder de aandacht te brengen bij jongeren.

Marketing21.08.2024

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Verder lezen over Viral Marketing

IKEA laat mensen in pyjama opdraven voor korting

In de Amsterdamse IKEA hebben duizenden mensen meegedaan aan het pyjamafeest: het ging door tot 16 uur. Met ontbijt én korting dus.

Marketing01.09.2024

IKEA laat mensen in pyjama opdraven voor korting

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

HEMA heeft na Roblox nu ook Fortnite veroverd. Het zet de game in om zijn schoolspullencampagne SLAYMA onder de aandacht te brengen bij jongeren.

Marketing21.08.2024

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

Insta360 maakt prima camera's, maar het heeft ook heel veel partnerschappen met influencers. En daar is het niet zo transparant over.

Marketing30.04.2024

Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

Heineken introduceert telefoon die amper iets kan: Boring Phone

Verlang je soms terug naar die tijd van eenvoud: dat je je telefoon alleen gebruikte voor telefoneren en Snake? Die tijd kun je herbeleven: dit is de Boring Phone.

Mobile17.04.2024

Heineken introduceert telefoon die amper iets kan: Boring Phone

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

McDonald's heeft een billboard gemaakt met geen enkele boodschap erop. Niet eens een logo. Je moet eraan ruiken om te weten waar reclame voor wordt gemaakt.

Advertising15.04.2024

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

Paarse koeien willen Tony’s Chocolonely verbieden in Duitsland

Onder de noemer ‘Niet cacaoboeren, maar advocaten winnen', is Tony’s Chocolonely gedwongen om hun ‘Fair Alternative’ campagne in Duitsland aan te passen. Een relletje met een ludieke insteek die niet wordt gewaar...

Marketing23.02.2024

Paarse koeien willen Tony’s Chocolonely verbieden in Duitsland

5 x waarom bedrijven zich allemaal storten op ADE

Volgende week is het zover: dan start het Amsterdam Dance Event. Van woensdag 18 oktober tot zondag 22 oktober moet je eraan geloven: talloze stories met mensen die uit hun dak gaan op grote feesten, kleine feesten, midd...

Events11.10.2023

5 x waarom bedrijven zich allemaal storten op ADE

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

HEMA lanceert als eerste Nederlandse merk een collectie op Roblox. Het maakt deel uit van de SLAYMA summer school-campagne van het merk. Het is voor het eerst dat een merk uit ons land Roblox inzet binnen een marketingca...

Marketing18.08.2023

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjes