Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Hagelslag is bijzonderder dan je denkt. Nederlanders beseffen het niet altijd, maar ze eten gewoon dagelijks chocolade op brood. Pure chocolade! (of melk natuurlijk). Elke dag! Daar zit een geweldig exportartikel in, dachten twee Amsterdamse reclamemakers. Ze verzonnen Hagelswag, en anno 2019 bestellen mensen in meer dan vijftig landen al chocolade bij of beter gezegd óp hun ontbijt.
1. Pak een bekend product en giet het in een nieuw jasje.
Reclamemakers Lennart de Jong en Robbert Vos zijn dol op hagelslag op hun brood. Maar waarom is hagelslag zo typisch Nederlands, vroegen ze zich af. Ze besloten zelf een chocoladebeleg te ontwikkelen dat ze betitelen als chocolate chunks. Geen glanzende staafjes zoals die van De Ruijter of Venz, maar matte brokjes. Zo hoeven er minder chemische toevoegingen bij.
Een oud product in een nieuw jasje dus. Oftewel oude wijn in nieuwe zakken. Eens te meer blijkt hoe je met een goed idee zelfs oude gezegden nieuw leven in kunt blazen.
2. Geef het een totaal nieuwe en grappige naam.
Vos en De Jong noemen hun broodbeleg Hagelswag, een grappige naam met een knipoog naar de hiphopterm swag, die staat voor ‘cool’ in stijl, looks en uitstraling. Zelf hebben ze het op hun website (www.hagelswag.com) over ‘a high quality chocolate to add some swag to your bread, granola, pancakes, oatmeal and yoghurt’.
Eén lettertje verschil dus met Hagelslag en meteen een wereld van verschil.
3. Bedenk er een pakkend verhaal bij.
Geen product kan vandaag de dag zonder storytelling. De bedenkers zijn naar eigen zeggen geïnspireerd door een verhaal over een Amsterdamse chocolatier in de zeventiende eeuw die hagelslag naar Nieuw-Amsterdam – nu bekend als New York – wilde exporteren omdat hij het aan de stok kreeg met collega-chocoladefabrikanten in Nederland die schande spraken van zijn uitvinding. Een schipbreuk in 1656, twee zeemijl voor de kust van Amerika, zou alle hagelslag naar de zeebodem hebben laten verdwijnen, waardoor hét Nederlandse broodbeleg niet de wereldfaam heeft van kaas, klompen en tulpen.
Het mooie van Hagelswag is dat er niet een verhaal wordt verzonnen rond een bestaand product, maar dat het product het verhaal ís. Het historiserende verhaal valt samen met het concept en het uiteindelijke product in deze verpakking: chocoladebrokjes in een fles met een VOC-uitstraling.
4. Laat een fraaie verpakking ontwerpen.
Hagelswag zit in een fraaie glazen strooifles met een kurk erop, die aan de fles vastzit met een wit katoenen koordje in zeventiende-eeuwse look. Het is dus het tegendeel van een rechthoekig kartonnen pakje. De witte gekalligrafeerde sierletters in typisch hipster-Vakmanschap-is-meesterschap-retrodesign met de merknaam maken het af. De hippe Dutch Design-fles heeft een karakteristieke squircle vorm – niet square, niet circle, maar iets ertussenin. Een rondkanten fles.
5. Maak het lekker duur.
Hagelswag, in vijf smaken verkrijgbaar, is aanzienlijk duurder dan chocoladehagel van Venz of De Ruijter. Een fles met 250 gram kost 14,50 euro. Dat is dik vijftien keer zo duur als gewone hagelslag in de supermarkt. Maar het is echte chocolade voor op brood, zegt Hagelswag, het is gemaakt van topkwaliteit chocolade, chocolade waar ook bonbons van worden gemaakt. Het is bovendien fair trade. Een hoge prijs hoort bij de positionering in de top van de markt.
6. Start een crowdfundingactie.
De bedenkers begonnen in 2016 met een campagne voor Hagelswag op crowdfundingplatform Kickstarter, waar ze hun beoogde startkapitaal van dertigduizend euro mee binnenhaalden. Maar ze haalden niet alleen geld op, maar ook publiciteit. Hun aansprekende introductiefilmpjes, waarin ze Amerikaanse toeristen in Amsterdam overtuigen van de heerlijke smaak van Hagelswag op een bruine boterham, werden via dit platform nog eens extra breed verspreid. Een keur aan media, waaronder Metro, Nu.nl, Radio 538, Elle, 3FM, Libelle, Editie NL, Het Parool, AD, en Telegraaf, besteedden aandacht aan Hagelswag.
7. Bedenk een pakkende slogan.
Fair traded chocolate for breakfast – hand bottled in Holland
De bovenstaande tekst is een hoofdstuk uit het boek ‘Zo verkoop je alles. Hoe je reclame maakt waar iedereen blij van wordt‘ van Erwin Wijman, o.a. auteur van het spraakmakende boek ‘Mensen rijden niet wat ze willen, ze rijden hun LinkedIn-profiel’. Het nieuwe boek van Erwin komt op 18 april a.s. uit bij Uitgeverij Haystack waar je ook een preview van 26 pagina’s uit het boek aantreft.
Het kloeke boek – 352 pagina’s op groot formaat met luxe hardcover – telt 105 hoofdstukken verdeeld over 15 thema’s met in elk hoofdstuk steeds zeven, acht of negen tips om jouw product, dienst, merk of jouzelf beter over het voetlicht te krijgen.
Van marketingstrategie tot social selling, van e-mail nieuwsbrieven die scoren tot storytelling, van adverteren op Facebook tot buitenreclame, van een webshop in een superniche tot adverteren in het huis-aan-huisblad, van je huisstijl tot crisis-pr, van bloggen tot de inzet van influencers, van videomarketing tot je visitekaartje, van hoe je een goede slogan bedenkt tot de marketingpower van Twitter, van je bedrijfsnaam tot affiliatemarketing, van inhakers tot klanten binnenhalen via LinkedIn, van hoe je moet schrijven op je website tot klantenservice via WhatsApp, kortom álles wat jij als ondernemer, professional, manager, zzp’er of adviseur wilt en moet wetenover reclame en marketing staat nu in één boek bij elkaar. Met ‘Zo verkoop je alles’ verkoop je alles, aanrader dus.
Verder lezen over Boeken
Online24.10.2023
Waanzinnige roadtrips: avontuurlijke en prachtige routes die je wilt gaan rijden
Bestel het boek nu!Online04.10.2023
Audioboeken op Spotify: 5 x waarom we houden van audioboeken
Lifestyle23.03.2023
Ik wil meer lezen; hoe blijf je de motivatie houden?
Technology06.01.2023
Apple laat luisterboeken inspreken door kunstmatige intelligentie
Maar dat gaat niet zomaarMedia28.01.2022
Kluun: “Ik ‘lees’ door luisterboeken 2 tot 3 keer zoveel”
Media16.11.2021
De voordelen en nadelen van luisterboeken
Entertainment12.11.2021
Spotify komt met luisterboeken en nieuwe statistieken
DC Business12.11.2021
Nieuwe schrijver? Hier kun je jouw boek aanbieden aan uitgevers
Verder lezen over Online Marketing
Marketing11.11.2024
HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Marketing21.08.2024
HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Search05.08.2024
5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert
Verder lezen over Viral Marketing
Marketing01.09.2024
IKEA laat mensen in pyjama opdraven voor korting
Marketing21.08.2024
HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA
Marketing30.04.2024
Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?
Mobile17.04.2024
Heineken introduceert telefoon die amper iets kan: Boring Phone
Advertising15.04.2024
Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken
Marketing23.02.2024
Paarse koeien willen Tony’s Chocolonely verbieden in Duitsland
Events11.10.2023
5 x waarom bedrijven zich allemaal storten op ADE
Marketing18.08.2023