Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Iedere webshopeigenaar verkoopt per bestelling liever 5 producten dan 1. Of een duurder dan een goedkoper product. Daarom worden er steeds nieuwe strategieën bedacht om de omzet op een slimme manier te verhogen. En tegelijkertijd je klanten tevreden te houden. Het is iBOOD, het grootste deal community platform van Europa, gelukt om de gemiddelde bestelwaarde met 12% te verhogen. Wij waren benieuwd hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen. De korte uitleg? Data. De langere uitleg? Een strategisch partner aanhaken die precies aan de juiste knoppen weet te draaien.
Omnichannel-marketing opschalen en de gebruikerservaring optimaliseren
Voordat iBOOD de focus had op omnichannel-marketing, werden er vooral uniforme campagnes ingezet door verschillende partners. Dat werkte in het begin nog goed, maar na verloop van tijd bleek het niet efficiënt. Het werd bovendien steeds lastiger om data met elkaar te vergelijken en te analyseren. Daarom besloot het bedrijf om een partner te zoeken die hun processen kon stroomlijnen en verbeteren door zo slim mogelijk gebruik te maken van data. De user experience werd geoptimaliseerd dankzij onder andere de personalisatie van campagnes, het doen van aanbevelingen aan de individuele klant en het inzetten van slimme pushmeldingen. En dat had niet alleen die hogere bestelwaarde tot gevolg, maar ook 10% minder uitval bij de winkelwagen. Het conversiepercentage is bovendien met 9% gestegen. De partner die iBOOD hiermee heeft geholpen is het Growth Management Platform Insider.
Personalisatie en meetbare gegevens
De AI-tools van Insider geven iBOOD meer inzicht in de effectiviteit van hun campagnes en mogelijkheden om klantervaringen te personaliseren. Nu ze bij de website beter weten hoe gebruikers zich op de site bewegen is het ook gemakkelijker om voor hen relevante gegevens te tonen. En dat heeft de site geen windeieren gelegd. Een marketingtool die bijvoorbeeld steeds vaker wordt gebruikt is bezoekers laten zien hoe vaak een item al is verkocht of is bekeken. iBOOD had veel profijt van deze tool, het verhoogde de conversiepercentages namelijk aanzienlijk. Klanten plaatsten producten vaker in hun winkelmandje. Een ander mooi voorbeeld is het tonen van andere relevante producten zodra iemand een aankoop wil doen. We weten allemaal hoe dit eruitziet, maar het verleidt klanten echt om aanvullende aankopen te doen. Mits goed ingezet, is dit voor klanten zelfs een handig extraatje.
Online ervaringen van klanten zijn essentieel
Je weet zelf wel hoe snel je vertrekt bij een website als het niet optimaal werkt. Of je op verschillende plekken vastloopt. Daarom blijven ze bij iBOOD bezig met het verbeteren van de online ervaringen van klanten. Inmiddels ziet het bedrijf dit zelfs als een van de belangrijkste focuspunten voor de komende periode. Klanten moeten zoveel mogelijk gepersonaliseerde ervaringen beleven tijdens hun bezoek aan de website. Dit heeft niet alleen een positief effect op het koopgedrag, maar ook op de klanttevredenheid. Het bedrijf wil daarnaast starten met het inzetten van nieuwe verkooptechnieken, zoals het versturen van pushberichten via de app. Een ‘ongoing process’ dus voor deze internationale site.
[Fotocredits © Sikov – Adobe Stock]
Verder lezen over Online Shop
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsTechnology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Online07.10.2024
Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten
Online24.09.2024
Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Online05.09.2024
Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Online30.07.2024