Marketing25.08.2020

​Zo verhoog je de gemiddelde bestelwaarde van aankopen in je webshop


Iedere webshopeigenaar verkoopt per bestelling liever 5 producten dan 1. Of een duurder dan een goedkoper product. Daarom worden er steeds nieuwe strategieën bedacht om de omzet op een slimme manier te verhogen. En tegelijkertijd je klanten tevreden te houden. Het is iBOOD, het grootste deal community platform van Europa, gelukt om de gemiddelde bestelwaarde met 12% te verhogen. Wij waren benieuwd hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen. De korte uitleg? Data. De langere uitleg? Een strategisch partner aanhaken die precies aan de juiste knoppen weet te draaien.

Omnichannel-marketing opschalen en de gebruikerservaring optimaliseren

Voordat iBOOD de focus had op omnichannel-marketing, werden er vooral uniforme campagnes ingezet door verschillende partners. Dat werkte in het begin nog goed, maar na verloop van tijd bleek het niet efficiënt. Het werd bovendien steeds lastiger om data met elkaar te vergelijken en te analyseren. Daarom besloot het bedrijf om een partner te zoeken die hun processen kon stroomlijnen en verbeteren door zo slim mogelijk gebruik te maken van data. De user experience werd geoptimaliseerd dankzij onder andere de personalisatie van campagnes, het doen van aanbevelingen aan de individuele klant en het inzetten van slimme pushmeldingen. En dat had niet alleen die hogere bestelwaarde tot gevolg, maar ook 10% minder uitval bij de winkelwagen. Het conversiepercentage is bovendien met 9% gestegen. De partner die iBOOD hiermee heeft geholpen is het Growth Management Platform Insider.

case ibood
case ibood

Personalisatie en meetbare gegevens

De AI-tools van Insider geven iBOOD meer inzicht in de effectiviteit van hun campagnes en mogelijkheden om klantervaringen te personaliseren. Nu ze bij de website beter weten hoe gebruikers zich op de site bewegen is het ook gemakkelijker om voor hen relevante gegevens te tonen. En dat heeft de site geen windeieren gelegd. Een marketingtool die bijvoorbeeld steeds vaker wordt gebruikt is bezoekers laten zien hoe vaak een item al is verkocht of is bekeken. iBOOD had veel profijt van deze tool, het verhoogde de conversiepercentages namelijk aanzienlijk. Klanten plaatsten producten vaker in hun winkelmandje. Een ander mooi voorbeeld is het tonen van andere relevante producten zodra iemand een aankoop wil doen. We weten allemaal hoe dit eruitziet, maar het verleidt klanten echt om aanvullende aankopen te doen. Mits goed ingezet, is dit voor klanten zelfs een handig extraatje.

Online ervaringen van klanten zijn essentieel

Je weet zelf wel hoe snel je vertrekt bij een website als het niet optimaal werkt. Of je op verschillende plekken vastloopt. Daarom blijven ze bij iBOOD bezig met het verbeteren van de online ervaringen van klanten. Inmiddels ziet het bedrijf dit zelfs als een van de belangrijkste focuspunten voor de komende periode. Klanten moeten zoveel mogelijk gepersonaliseerde ervaringen beleven tijdens hun bezoek aan de website. Dit heeft niet alleen een positief effect op het koopgedrag, maar ook op de klanttevredenheid. Het bedrijf wil daarnaast starten met het inzetten van nieuwe verkooptechnieken, zoals het versturen van pushberichten via de app. Een ‘ongoing process’ dus voor deze internationale site.

[Fotocredits © Sikov – Adobe Stock]

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Online Shop

Amazon komt met zijn eigen Temu-killer

Nu komt er al veel uit China wat je op Amazon ziet, maar hierbij gaat het echt om spotgoedkope dingen zoals je die ook kent van Temu en Shein.

Online14.11.2024

Amazon komt met zijn eigen Temu-killer

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

Met de feestdagen in aantocht bereiden veel webshops zich inmiddels voor op de jaarlijkse golf van online bestellingen. De bekende vraag ‘Waar blijft mijn pakketje?’ blijft dan niet uit. Om dergelijke leveringsvragen beter te managen, introduceert Sendcloud nu WhatsApp Tracking. Deze nieuwe feature helpt niet alleen om het aantal klantvragen te verminderen, maar verhoogt ook de klanttevredenheid.

Online14.11.2024

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt

De webwinkel Temu moet de komende tijd heel duidelijk gaan aantonen dat het zich aan de consumentenregels van hier houdt.

Online08.11.2024

EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

We gaan in sneltreinvaart richting de feestdagen. Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerstmis volgen elkaar in rap tempo op. En dus gaan we ook met zijn allen weer op zoek naar de leukste cadeaus en scherpste aanbiedingen. Maar daar spelen ook kwaadwillenden slim op in. En dus komt Autoriteit Consument & Markt nu alvast met een waarschuwing voor onbetrouwbare webshops in aanloop naar de feestdagen.

Online31.10.2024

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshops
Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Albert Heijn had ooit een kassaloze AH To Go en al was dat een experiment, kunnen we stellen dat de kassaloze supermarkt niet werkt. 

Technology08.10.2024

Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Hoe heten de knoppen op jouw webwinkel? Dat kan veel uitmaken in het consumentenrecht.

Online07.10.2024

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Achteraf betalen bij een webshop kan heel handig zijn, bijvoorbeeld met Riverty of Klarna. Wat zijn de verschillen en de risico's?

Online24.09.2024

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat