Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Merken zijn belangrijk: wij als mensen hangen er graag aan en voor veel mensen is het merk van de dingen die ze gebruiken en dragen toch een beetje een onderdeel van hun identiteit. Dan is het wel superbelangrijk als merk dat je als authentiek wordt ervaren, want er is bijna geen mooier compliment dat je kunt krijgen als bedrijf tegenwoordig.
In de VS heeft communicatiebureau Cohn & Wolfe elk jaar een onderzoek naar precies dat aspect van merken, en voor 2017 is er ook weer een winnaar uit de bus gekomen: Amazon. Dit was een wereldwijd onderzoek, dus niet alleen in de VS wordt Amazon blijkbaar als authentiek ervaren. Authentiek moet je trouwens niet verwarren met respectabel: dat is weer een hele andere lijst.
Er zitten in de top twintig natuurlijk nog meer grote bedrijven, dus hebben we even een lijstje gemaakt. Let wel, dat is gefilterd op de bedrijven waar we hier in Europa niet veel mee van doen hebben, zoals bijvoorbeeld Burt’s Bees (3), Newman’s Own (8) en Ghirardelli (13). We hebben zelfs de twijfelaartjes als Hallmark (16) en Hanes (19) weggelaten. Dan krijg je de internationale top elf hieronder.
De authentiekste bedrijven ter wereld
- Amazon
- PayPal
- M&M’s
- Lego
- UPS
- Intel
- Apple
- Levi’s
- Harley Davidson
- Ben & Jerry’s
Deze ranglijst is gemaakt op basis van een aantal kenmerken die door meer dan 15.000 consumenten zijn toegeschreven aan de bedrijven: respect, realiteitszin en betrouwbaarheid. Zoals gezegd is authenticiteit een groot goed: meer dan 90 procent van de consumenten is bereid een merk te belonen met een aankoop, investering of aanbeveling als het als authentiek wordt gezien.
Het wordt wel steeds moeilijker om de consument te overtuigen, want slechts een op de vijf consumenten vertrouwden er op dat merken trouw bleven aan hun originele doel en nog minder vonden dat merken ‘open en eerlijk’ waren. Er is dus nog genoeg werk aan de winkel, ook voor de merken die het goed hebben gedaan.
[Afbeeldingen © Michail Petrov / bht2000 – Adobe Stock]
Verder lezen over Merken
Events03.10.2024
Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam
Online22.07.2024
Wie sprint naar de finish? De strijd tussen ‘TOUR DE FRANCE’ en ‘TOUR DE X’
Nieuws01.04.2024
1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen
Marketing14.03.2024
Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinLifestyle16.10.2023
Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo
Marketing28.04.2023
Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook
Feestende bouwvakkers in Qatar deden Jumbo geen goedOnline01.04.2023