Content manager bij Red Banana • Social media & advertising • Inhakers en woordgrappen • Voetbal • Reizen • Sneakers • Nog meer standaard bio-dingen • Kent vriendin via Tinder
Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om Facebook advertising op te nemen in hun marketingmix. Facebook is immers laagdrempelig, familiair en bovenal effectief.
Maar hoe zorg je ervoor dat het advertentiebudget optimaal wordt benut door Facebook om een rendabele Facebook-campagne op te zetten? Een van de sleutelfactoren is het kiezen van de juiste marketingdoelstelling voor jouw campagne. In dit blog worden ze één voor één kort en bondig toegelicht, zodat jij jouw campagne succesvoller kunt aanmaken.
De marketingdoelstelling van je Facebook-campagne: wat wil je bereiken?
Bij het opzetten van een Facebook-campagne moet je over een aantal dingen goed nadenken, waaronder:
- je marketingdoelstelling
- je doelgroep
- de plaatsing
- het budget
- de looptijd
De eerste stap is meteen ook de belangrijkste, namelijk het opstellen van de marketingdoelstelling.
De vraag die je hierbij stelt, is: ‘Wat wil je dat mensen doen als ze de advertentie zien op Facebook?’
Wil je graag interactie met je doelgroep, mensen naar je website leiden of gewoon een post zo veel mogelijk bereik geven?
Na het instellen van jouw gewenste doel optimaliseert Facebook de advertentie, zodat je de beste resultaten kunt behalen met betrekking tot jouw doelstelling.
Je kunt in Advertentiebeheer kiezen uit elf doelstellingen die je kunt onderverdelen in drie hoofddoelen. Zo bereik je het maximale met je advertentiebudget!
Bekendheid creëren op Facebook
Stel:
je wilt dat mensen zich bewust worden van jouw bedrijf, product of dienst. Een mooie doelstelling en zeker geschikt voor Facebook advertising. Je kunt namelijk je Facebook-campagne richten op merkbekendheid of bereik, zodat je het maximaal aantal (potentieel) geïnteresseerden kunt bereiken.
Merkbekendheid
De doelstelling ‘merkbekendheid’ is perfect als je mensen wilt bereiken waarvan het waarschijnlijk is dat zij zich jouw advertenties zullen herinneren. Hiermee vergroot je de bekendheid van jouw bedrijf of merk.
Je kunt je merkbekendheid zowel via Facebook zelf als via Instagram of Messenger vergroten.
De beste resultaten met deze doelstelling behaal je door het juiste advertentiemateriaal te kiezen. Het meest geschikt zijn één of meerdere afbeeldingen in de vorm van:
- een carrousel
- een diavoorstelling
- een video
Je wilt namelijk door middel van sterke beelden een herinnering creëren bij gebruikers.
Een link naar je website of een contactformulier is dus al een stapje te ver, omdat je puur voor beeldvorming wilt zorgen.
Facebook geeft een advertentie gericht op het vergroten van je merkbekendheid namelijk weer om het totale aantal mensen dat zich je advertenties herinnert te maximaliseren en niet om mensen naar je website te sturen.
Bereik
Heb je jouw doelgroep in kaart gebracht? En wil je dat jouw advertentie door het grootste deel van die doelgroep gezien wordt? Dan is de doelstelling ‘bereik’ je beste vriend!
Ook voor het bereiken van deze doelstelling kun je het beste een afbeelding of video gebruiken. Je belangrijkste doel is immers om bekendheid te creëren in plaats van de doelgroep direct aan te zetten tot een handeling.
Je hebt hierbij de keuze uit twee mogelijkheden:
- zo veel mogelijk mensen bereiken
- je advertentie zo vaak mogelijk tonen
Bedenk goed dat dit laatste spammerig kan overkomen. Deze optie kun je daarom het beste alleen toepassen als je zeker weet dat je doelgroep écht interesse heeft in jouw boodschap.
Een overweging forceren op Facebook
De groep doelstellingen onder de noemer ‘overweging’ is het grootst. Dit zijn doelstellingen die ervoor zorgen dat mensen over je bedrijf gaan nadenken en op zoek gaan naar meer informatie. Het gaat hierbij nog steeds niet zozeer om het creëren van conversies, maar om het creëren van bewustwording.
Verkeer
Heb je een blog geschreven, een nieuw product gelanceerd of is de menukaart van je restaurant veranderd? Dan wil je dat natuurlijk delen met je doelgroep.
Met de doelstelling ‘verkeer’ kun je advertenties maken die mensen naar een bestemming buiten Facebook sturen. Oftewel: jouw website.
Ook is deze doelstelling geoptimaliseerd om het aantal mensen te verhogen dat naar je mobiele- of desktopapp gaat. Handig is dat je met deze doelstelling ook mensen kunt targeten die je app al eerder hebben geïnstalleerd.
Advertenties zijn bij deze doelstelling op te maken voor zowel Facebook als Instagram, waardoor je een nog bredere doelgroep naar je website kunt sturen.
Tip! Advertentiebeheer probeert in de leerfase het budget zo goed mogelijk te verdelen over Facebook en Instagram. Ga echter goed na of Instagram het juiste platform is om verkeer naar je website te sturen. Klik je zelf wel eens op een link of cta-knop binnen Instagram en zit jouw doelgroep überhaupt wel op Instagram? Zo niet, dan kun je jouw advertentiebudget waarschijnlijk beter anders verdelen over Facebook en Instagram.
Betrokkenheid
Likes en reacties, daar draait Facebook toch om?
Wil je met toffe content zo veel mogelijk engagement creëren? Dan kies je voor de doelstelling ‘betrokkenheid’. Hiermee zorg je namelijk dat jouw bericht gezien wordt en dat uitnodigt om op te reageren door middel van een like, opmerking of deelactie.
Ontvang je liever meer paginalikes? Start dan een likecampagne binnen de doelstelling betrokkenheid.
Facebook laat jouw campagne dan zien aan mensen waarvan het waarschijnlijk is dat zij jouw pagina interessant vinden.
Ideaal als je net start met een Facebookpagina of vlak voor de release van een nieuw product, om vervolgens organisch meer bereik te creëren.
Let op! Deze functie is alleen beschikbaar voor Facebook en (nog) niet voor Instagram.
Appinstallaties
Heb je een mobiele of desktop app? Dan wil je natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen deze app installeren.
Met de doelstelling ‘appinstallaties’ zorg je dat zo veel mogelijk mensen jouw advertentie zien waarvan het waarschijnlijk is dat zij de app interessant zullen vinden.
Je kunt apps promoten voor platformen als Google Play en iTunes, maar ook voor Facebook Canvas en Amazon Appstore. Opties te over dus!
Videoweergaven
Video is hot!
Zorg ervoor dat je merk bekender wordt door video’s te gebruiken. Bijvoorbeeld voor productlanceringen, het delen van klantverhalen of het delen van behind the scenes beelden.
Met deze doelstelling optimaliseer je jouw advertentie met als doel dat mensen jouw video bekijken. Dit kan op twee manieren:
- 1.optimaliseren voor tenminste 10 seconden weergave
- 2.optimaliseren voor onafgebroken videoweergaven van 2 seconden
Tip: Denk goed na over welke weergavetijd realistisch is voor jouw doelgroep en je platformkeuze. Probeer de lengte van een social video sowieso niet langer dan 15 seconden te maken, maar juist kort en krachtig voordat mensen afhaken. Films kijken we wel via Netflix, toch?
Leads genereren
Advertenties met de doelstelling ‘leads genereren’ zijn de beste manier om gegevens te verzamelen van potentiële klanten.
Met deze advertenties geven mensen namelijk hun interesse in een product aan door een formulier in te vullen. Hierdoor kun je direct contact opnemen met potentiele klanten.
Tip: Wil je gratis leads verzamelen? Dat kan! Als je namelijk een leadformulier aanmaakt en een campagne live zet, kun je op de bedrijfspagina het advertentiebericht opzoeken en publiceren via Paginaberichten. Het formulier wordt nu gepubliceerd als organisch bericht. Zorg dat je vervolgens de campagne in Advertentiebeheer pauzeert et voilà: gratis leads voor jouw bedrijf!
Nog een tip: pin het bericht vast aan de bovenkant van je pagina. Nu is het formulier het eerste wat je paginabezoekers zien.
Chatberichten
Vind je het belangrijk om goede service te verlenen? Facebook Messenger is een laagdrempelige manier om service en hulp aan paginabezoekers te verlenen.
Met de doelstelling ‘chatberichten’ maak je Facebookadvertenties aan die ervoor zorgen dat mensen de conversatie aangaan via Messenger. Hiermee kun je leads genereren, transacties stimuleren, vragen beantwoorden en ondersteuning bieden.
Conversies creëren op Facebook
Now we’re talking!
Uiteindelijk zou het toch ideaal zijn als je advertenties op Facebook om kunt zetten tot keiharde verkopen? Dat kan zomaar realiteit worden, als je gevorderd Facebookadverteerder bent en je doelgroep goed kent!
Het mooie van doelstellingen in de categorie ‘conversie ‘is dat je verkopen uit een specifieke campagne ook daadwerkelijk kunt monitoren. Hiervoor is wel één vereiste, namelijk het installeren van de Facebook-pixel op jouw website.
Pixel update: Vanaf 24 oktober 2018 introduceert Facebook de first-party cookies voor de Facebook-pixel om jouw advertentie ervaring te verbeteren!
Conversies
Zorg er met de doelstelling ‘conversie’ voor dat mensen je website, Facebook-app of mobiele app gebruiken.
Met de Facebook-pixel kun je vervolgens conversies volgen en meten. Zo zie je precies hoe veel verkopen of appinstallaties er zijn voortgekomen uit jouw Facebook-campagne.
Verkopen uit catalogus
Met de doelstelling ‘verkopen uit catalogus’ creëer je een dynamische advertentie.
In plaats van adverteren voor één product, kun je meerdere producten uit je catalogus publiceren in een online etalage die mensen direct naar jouw webshop leidt.
Door gebruik te maken van de Facebook-pixel worden de advertenties weergegeven aan mensen die al interesse hebben getoond in je bedrijf door belangrijke acties uit te voeren op jouw website. Deze belangrijke acties bepaal je zelf. Denk aan producten toevoegen aan een wensenlijst of winkelmandje of het invullen van een contactformulier.
Winkelbezoeken
Een webshop is natuurlijk leuk, maar er bestaan ook nog fysieke winkels. Met de doelstelling Winkelbezoeken kun je eenvoudig winkellocaties promoten via geotargeting.
Daarnaast biedt Advertentiebeheer van Facebook unieke indelingen die gericht zijn op winkelbezoeken.
Deze doelstelling is niet voor iedereen beschikbaar, omdat de functie van rapporteren en monitoren momenteel nog getest wordt door Facebook zelf.
Wil je nu al eenvoudig meer klanten naar je winkel sturen? Promoot dan vooral leuke acties die exclusief in jouw fysieke winkel gelden. Het is namelijk altijd mogelijk om je te richten tot bezoekers in de omgeving van jouw winkel.
Jouw eigen Facebook advertising campagne opzetten
Het kiezen van de juiste marketingdoelstelling is slechts stap 1 van jouw Facebook-campagne.
Het is niet vanzelfsprekend dat resultaten maximaal worden bereikt door enkel het kiezen van de juiste marketingdoelstelling.
Facebook helpt en stuurt bij, maar een enkele instelling of handeling kan een hoop veranderen in de uiteindelijke resultaten.
Red Banana is een online marketingbureau in het Brabantse Roosendaal. Als social advertising specialist zorg ik ervoor dat Facebook-campagnes geoptimaliseerd worden voor de gekozen marketingdoelstelling en ik ga daarbij verder dan Facebook zelf.
Red Banana doet dit voor onder andere Garmin Nederland en optimaliseerde campagnes voor verschillende productlanceringen.
Kun jij wel wat hulp gebruiken bij Facebook advertising of wil je meer weten hierover? Neem dan contact op met Red Banana. Wij zorgen ervoor dat jij het maximale uit je advertentiebudget haalt!
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Verder lezen over Instagram
Social Media03.11.2024
Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer
Social Media31.10.2024
Threads heeft 275 miljoen gebruikers: hoe kan dat?
Social Media31.10.2024
Happy Halloween: de leukste posts en inhakers
Social Media28.10.2024
Instagram komt met nieuw beleid waardoor je echt meer views wil
Social Media27.10.2024
Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral
Social Media20.10.2024
Deze Week Viral: sushi sandwich en logoloze Lidl
Social Media17.10.2024
Instagram komt met een bieb om leuke posts terug te vinden
Social Media13.10.2024
Deze Week Viral: de Iron Throne, Hathaway zegt sorry en gierige kat
Verder lezen over Online Marketing
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Marketing21.08.2024
HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Search05.08.2024
5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert
Marketing19.06.2024