Niet echt verrassend natuurlijk, dat de omzet van veel webshops in 2020 enorm is gestegen. Winkelen tijdens de coronacrisis ziet er nu eenmaal anders uit. Grote en kleine webshops uit Nederland en het buitenland hebben het drukker dan ooit gehad in 2020. En we verwachten zomaar dat dit in 2021 niet heel anders gaat zijn. Screenforce maakte een analyse van het bereik en de omzetten van verschillende aanbieders. Niet verrassend is dat bol.com in omzet de allergrootste aanbieder is en ook de meeste bezoekers naar de website trekt. In december 2020 waren dat er zelfs 11,1 miljoen. Om je een beeld te geven: dat is maar liefst 70% van alle Nederlanders van 6 jaar en ouder.
Niet alleen Nederlandse webshops zoals bol.com kreeg meer bezoekers, we shoppen ook graag over de grens. In 2020 werd een recordbedrag uitgegeven bij buitenlandse webwinkels binnen de Europese Unie. De verkoop van in ons eigen land gevestigde online shops waren in het tweede kwartaal van 2020 55% hoger dan in hetzelfde kwartaal van 2019. Een enorm verschil en de grootste groei die tot nu toe is gemeten (bron: CBS). Marktonderzoekbureau Nielsen verwacht dat het gestegen percentage Nederlanders dat online shopt doet ook na corona voor een groot aantal branches stabiel zal blijven. De grote retailers zullen nog verder groeien, mits ze een goede online strategie hebben.
Uit de laatste lijst van e-commerce magazine Twinkle, de belangenvereniging voor Nederlandse webwinkels Thuiswinkel.org, blijkt dat bol.com de grootste online verkoper van Nederland is. Daarmee houdt de winkel Coolblue en Albert Heijn achter zich. Ahold Delhaize heeft in de presentatie van zijn jaarcijfers over 2020 bekend gemaakt dat de onlineverkopen met 67% omhoog zijn geschoten naar € 7,6 miljard. Daarvan komt ruim de helft van bol.com.
Amazon is nog niet heel lang actief in ons land, maar weet al een aardige plek te veroveren onder de grote webshops.Van de acht webwinkels die zijn meegenomen in het onderzoek van NOBO (zie bovenstaande grafiek), is Amazon het meest gestegen in bereik. Maar ook Albert Heijn, Coolblue en bol.com stegen flink. Het gemiddeld bereik daalde voor Wehkamp, Mediamarkt, beslist.nl en Marktplaats.
Volgens Klarna hebben webshops tijdens de laatste editie van Black Friday, op 27 november 2020, alle verkooprecords gebroken. De online verkopen waren 80% hoger dan het jaar ervoor. Een gigantisch verschil. Lees hier alle resultaten uit het onderzoek van Screenforce.
Wat zeker is, is dat we ook in 2021 veel aankopen online doen. Deels omdat het niet anders kan, maar het went natuurlijk snel. Als je eenmaal gewend bent dat je voor veel aankopen de deur niet meer uit hoeft, dan is de kans groot dat je dat in de toekomst dan ook niet doet. Welke online winkels de strijd om de consument winnen zien we vanzelf. Maar dat Amazon nog steviger voet aan de grond krijgt in Nederland durven we wel met zekerheid te zeggen.