Marketing18.03.2019

​Wat je moet weten om jouw influencer marketing te verbeteren


Je wilt je allereerste influencer marketingcampagne starten en wilt er zeker van zijn dat het een succes wordt. Of misschien heb je al een paar campagnes uitgevoerd en wil je dat de volgende betere resultaten oplevert. Hoe dan ook, weten hoe je jouw campagne effectief kunt beheren is cruciaal als je er iets positief wilt uit halen.

Hoewel het niet altijd gemakkelijk is om influencer marketingcampagnes te beheren, zal je het veel gemakkelijker vinden als je de volgende stappen toepast:

1. Stel jezelf een doel

Je moet altijd beginnen met een bepaald doel, ongeacht of het gaat om influencer marketing of een andere marketingcampagne. Je moet een duidelijk beeld hebben van wat je van de campagne verwacht. Wil je…

  • … de naamsbekendheid verhogen?
  • … dat meer mensen bijleren over jouw nieuw product?
  • … meer mensen op jouw website krijgen?

Wat het doel ook is, zorg ervoor dat je het duidelijk definieert. Zelfs als je meer dan één doel hebt, zorg er dan voor dat je het belangrijkste doel schetst, en som dan enkele andere doelen op die je wilt bereiken.

Dit is cruciaal om jouw influencer marketingcampagnes beter te managen. Je kunt je doel als basis gebruiken om een aantal andere belangrijke stappen te zetten. Het zal jou bijvoorbeeld helpen om een beter idee te krijgen van welke metrieken het belangrijkst zijn om de prestaties van jouw campagne te meten.

2. Begrijp jouw prestatiemetingen

Zoals eerder vermeld, kan een gedefinieerd doel jou helpen te begrijpen welke metrieken nodig zijn om de prestaties van jouw campagne te meten. En door jouw campagneprestaties effectief te volgen, kun je er zeker van zijn dat jouw campagne in de juiste richting gaat.

Hier zijn enkele veelgebruikte, op doelen gebaseerde prestatiemetingen:

  • Merkbekendheid: Aantal impressies, aantal click-throughs, niveau van engagement, enz.
  • Conversies: Aantal click-throughs, totaal aantal gegenereerde conversies, etc.
  • Lanceren van een productpromotie: Aantal engagementen, aantal click-throughs, enz.
  • Meer authentieke content: Aantal originele posts die zijn gemaakt, aantal ‘user-generated content’ dat als gevolg daarvan is gemaakt, enz.

Dit zijn slechts voorbeelden van enkele prestatiemetingen die je kunt definiëren op basis van je doel. Jouw doel kan compleet anders zijn dan de hier geschetste doelen. Je kunt altijd de prestatiemetingen aanpassen en customizeren om ze meer toepasbaar te maken voor jouw bedrijf. Vergeet niet dat – indien nodig – een gespecialiseerde agency jou hierbij kan helpen.

3. Weet welke inhoud jij nodig hebt

Ook hier geldt dat je op basis van je doel een duidelijk beeld moet hebben van wat voor soort content je wilt dat je influencers genereren. Misschien wil je alleen foto’s en korte video’s op sociale media om jouw publiek te betrekken. Of misschien wil je gedetailleerde instructies geven met behulp van how-to video’s en tutorials. In sommige gevallen wil je zelfs vertrouwen wekken door invloedrijke personen een eerlijke review over jouw product te laten maken.

Hier zijn de meest voorkomende soorten inhoud die je kunt laten maken door beïnvloeders:

  • Jouw product of dienst vermelden op sociale media
  • Eerlijke beoordelingen van producten of diensten
  • Gesponsorde inhoud
  • Promotie in de vorm van een Instagram story
  • Promotie in de vorm van een Facebook of Instagram live
  • How-to en tutorials
  • Promotie in de vorm van een wedstrijd

Elk van deze soorten inhoud kan worden gebruikt voor het bereiken van specifieke influencer marketing doelstellingen. Maar je kunt ook twee of meer soorten content voor jouw campagne combineren, afhankelijk van wat je nodig hebt.

4. Definieer jouw ideale influencer

Wat de perfecte beïnvloeder allemaal inhoudt, kan per bedrijf verschillen en variëren afhankelijk van de campagne die je uitvoert. Een merk dat het vertrouwen van het publiek wil winnen, kan met micro-influencers werken. Aan de andere kant kan een merk dat de naamsbekendheid wil verhogen, werken met topinfluencers in een relevante niche.

Hoe dan ook, bij het kiezen van influencers om mee te werken, moet je nog steeds rekening houden met de volgende cruciale maatstaven:

  • Relevantie voor jouw merk, industrie, niche en/of campagne
  • Vermogen om aantrekkelijke en originele inhoud te maken
  • Vermogen om een publiek grondig te engageren

Vergeet ook niet dat deze influencer betrouwbaar moet zijn.

5. Kies een compensatiemodel dat werkt

Elke marketingcampagne heeft een vast budget. Hetzelfde geldt voor influencer marketing campagnes. En als je jouw volgende campagne goed wilt managen, moet je ervoor zorgen dat je jouw budget goed plant en je eraan houdt.

Cruciaal hierbij is dat je een duidelijk beeld hebt van hoeveel je jou kunt veroorloven om uit te geven aan elke influencer. Dit betekent dat je ook een goed compensatiemodel moet kiezen dat voor jou werkt en jou helpt jouw budget te behouden.

Je kunt ervoor kiezen om beïnvloeders een vast bedrag te betalen voor elke post die ze voor jouw merk maken. Of je kunt hen betalen op basis van prestaties, zoals voor elke conversie of elke klik op jouw website. Als je echter een beperkt budget hebt, kun je in plaats daarvan gewoon gratis producten leveren aan beïnvloeders.

6. Wees transparant over jouw verwachtingen

Hoewel het belangrijk is om ervoor te zorgen dat jouw beïnvloeders hun creativiteit behouden in de inhoud die ze voor jou creëren, is het ook belangrijk dat hun inhoud aan jouw verwachtingen voldoen. Aan het begin van jullie communicatie moet je hen precies duidelijk maken wat je van hen verwacht.

Praat met hen over de basisrichtlijnen van de campagne, zonder te overmoedig of te restrictief te zijn. Wat voor soort boodschap wil je overbrengen aan de doelgroep? En wat voor soort call-to-action moet de beïnvloeder gebruiken? En zorg er ook voor dat je de tijdlijn en deadline van de inhoud duidelijk met hen communiceert.

Dit zorgt ervoor dat de influencer kwalitatief hoogstaande content levert die aan jouw verwachtingen voldoet. En het zal ook de behoefte aan herzieningen bij de beïnvloeder verminderen. Duidelijke communicatie en transparantie helpen jou dus op een bepaalde manier efficiënter te worden in het beheren en overzien van de content die jouw beïnvloeders creëren.

7. Bijhouden van elke invloedrijke activiteit

Nadat jouw beïnvloeders de content die zij voor jou hebben gemaakt hebben gepubliceerd op sociale media, moet je bijhouden hoe elk stuk content presteert. Dit zal jou helpen om te begrijpen wat voor soort inhoud en berichtgeving de belangrijkste impact heeft op jouw publiek. Bijvoorbeeld, genereert de inhoud van een bepaalde beïnvloeder veel negativiteit? Zo ja, wat zou de reden kunnen zijn? Is de inhoud te promotioneel of heeft het de boodschap niet goed overgebracht?

Zorg er ook voor dat je bekijkt hoe goed elke influencer in de campagne presteert. Hoeveel engagement en impressies kunnen ze genereren? Hoeveel verkeer gaat er per influencer naar jouw website? En het allerbelangrijkste: hoe goed zetten ze hun publiek aan om bij jou een bestelling te plaatsen?

Door dit alles bij te houden, krijg je een duidelijk beeld van wie jouw beste influencers zijn en welke niet echt goed zijn voor jouw campagne. En je kunt inzicht verwerven om jou te helpen de meest ineffectieve influencers uit te schakelen, zodat jouw geld productiever wordt besteed.

8. Hou jouw campagne in het algemeen bij

Natuurlijk is het van cruciaal belang dat je de algemene prestaties van jouw campagne in de gaten houdt. Houd de prestatiemetingen die je eerder hebt gedefinieerd nauwlettend in de gaten, zodat je duidelijk kunt zien waar de campagne naartoe gaat. Hiervoor is het van cruciaal belang om een tool te hebben die gedetailleerde rapporten over jouw campagneprestaties levert. Assembly is een voorbeeld hiervan.

Als je vindt dat jouw campagne niet de gewenste resultaten oplevert, kun je deze nauwkeurig onderzoeken en zien wat je kunt doen om de campagne te verbeteren. Het leukste aan het verhaal is dat je deze prestaties realtime kunt meten, zodat je verbeteringen en aanpassingen kunt doorvoeren vooraleer het te laat wordt. En zelfs als de campagne in het begin niet de gewenste resultaten oplevert, is er nog steeds tijd om dingen te veranderen om indrukwekkende resultaten te leveren.

Conclusie

Dit zijn de top acht zaken die je moet weten als je jouw influencer marketingcampagne beter wilt managen. Sommige van deze tips helpen jou ervoor te zorgen dat jouw campagne goed van start gaat met duidelijk omschreven doelen en prestatiemetingen en een gemeenschap van ideale beïnvloeders.

Een ander deel van deze tips helpen jou ook om ervoor te zorgen dat jouw campagne flexibel en vlot blijft lopen. Zelfs als iets niet gaat zoals verwacht, kun je deze tips gebruiken om aanpassingen te maken en ideale resultaten te leveren.

Ga jij nu ook met deze tips aan de slag?

Deze blogpost is geschreven door Lisanza Faccilongo, Content Marketeer bij Sortlist.

[Afbeelding © momius – Fotolia]

...

Verder lezen over Influencers

Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam

Decathlon en Premier Padel Rotterdam zijn onlangs een samenwerking overeengekomen die het sportmerk 3 jaar lang als naamgever zal verbinden aan het grootste padeltoernooi op de Nederlandse kalender. De eerste editie van Decathlon Premier Padel Rotterdam heeft plaatsgevonden van 9 tot en met 15 september 2024 in Rotterdam Ahoy. En men kan terugkijken op een succesvolle eerste editie.

Events03.10.2024

Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

Denk je echt dat je in één dag rijk kan worden door wat domme trucjes van een of andere zelfverklaarde influencer? Ze beloven gouden bergen, maar hoe zit het nu echt? In deze nieuwe achtdelige televisieserie ‘Trap er Niet Influencer’ onderzoeken presentatoren Filemon Wesselink, Mark Baanders, Vera Verzijl en Sarah Bakker verschillende trends en invloeden van social media met een kritische en humoristische blik.

Social Media04.09.2024

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

A Faking It Special over Andrew Tate: Icon Or Toxic?

Kun je aan iemand zien dat hij liegt? Absoluut, menen de experts van Faking It. Lichaamsexpert Cliff Lansley (‘The Watcher’) kan aan de kleinste bewegingen (micro gestures) aflezen of iemand de waarheid spreekt of niet. Een ader die opzwelt, een been dat trilt of een hoofd dat heel subtiel nee schudt, terwijl de persoon zelf het tegenovergestelde beweert.

Entertainment20.08.2024

A Faking It Special over Andrew Tate: Icon Or Toxic?

Is deinfluencing de nieuwe trend in de influencercultuur?

Dit is wat het is en waarom bepaalde influencers, deinfluencers dus, hiervoor kiezen.

Social Media10.05.2024

Is deinfluencing de nieuwe trend in de influencercultuur?

Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

Insta360 maakt prima camera's, maar het heeft ook heel veel partnerschappen met influencers. En daar is het niet zo transparant over.

Marketing30.04.2024

Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

​Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok

TikTok heeft het een tijdje geprobeerd en het is overduidelijk bevallen: het videoplatform normaliseert lange video’s. Sterker nog: het beloont het zelfs. TikTok heeft zijn nieuwe fonds voor creators geopend en daarin...

Social Media06.03.2024

​Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok

​5 tips voor als je een OnlyFans-account wil beginnen

“Ik maak wel een account op OnlyFans”, mensen zeggen het vaak als grapje, bijvoorbeeld als iets heel duur is, of als ze iets op werk doen waarvoor ze zogenaamd wel eens ontslagen zouden kunnen worden. Maar wat als je...

Social Media16.01.2024

​5 tips voor als je een OnlyFans-account wil beginnen

Influencers worden te duur, maar er is een oplossing

Een nieuw jaar en dat betekent voor veel bedrijven weer een nieuwe koers. Veel grote bedrijven hebben allang ontdekt dat je met influencers in een keer een groot publiek bereikt, maar die bedrijven merken inmiddels ook i...

Social Media01.01.2024

Influencers worden te duur, maar er is een oplossing

Verder lezen over Merken

Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam

Decathlon en Premier Padel Rotterdam zijn onlangs een samenwerking overeengekomen die het sportmerk 3 jaar lang als naamgever zal verbinden aan het grootste padeltoernooi op de Nederlandse kalender. De eerste editie van Decathlon Premier Padel Rotterdam heeft plaatsgevonden van 9 tot en met 15 september 2024 in Rotterdam Ahoy. En men kan terugkijken op een succesvolle eerste editie.

Events03.10.2024

Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam

Wie sprint naar de finish? De strijd tussen ‘TOUR DE FRANCE’ en ‘TOUR DE X’

Deze zomer staat in het teken van verschillende sportevenementen zoals het EK, de Olympische Spelen en de Tour de France. Naast dat het ons als samenleving druk bezighoudt, houdt de Tour de France in het bijzonder ook het merkenrecht bezig. De organisatie heeft namelijk oppositie ingesteld tegen de merkregistratie ‘TOUR DE X’ op grond van haar eigen merk ‘TOUR DE FRANCE’. Hoe het EU Gerecht (hierna: het Gerecht) hierover oordeelde, lees je in deze blog.

Online22.07.2024

Wie sprint naar de finish? De strijd tussen ‘TOUR DE FRANCE’ en ‘TOUR DE X’

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Het is weer bijna 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men Apri...

Nieuws01.04.2024

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

House of Treats is het eerste bureau dat marktonderzoek onder early adopters inzet als marketingtool en biedt merken toegang tot een zorgvuldig gecureerde global community van early adopters. Het bureau is in 2018 opgeri...

Marketing14.03.2024

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo

Misschien heb je ze zelf, zijn ze ooit cadeau gedaan of kennen ze alleen van anderen. Muchachomalo, het is een bekend merk voor boxers, maar weet je ook waar het voor staat? Dit is wat je moet weten over dit oer-Nederlan...

Lifestyle16.10.2023

​Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo

Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook

Al sinds 2015 is Bol punt com het strekste retailmerk van Nederland. Dat is althans volgens de 40 factoren waarop in totaal 100 retailmerken door 15.000 respondenten beoordeeld worden. Die 40 factoren bestaan uit merkkra...

Marketing28.04.2023

Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook

Feestende bouwvakkers in Qatar deden Jumbo geen goed
1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen

Vandaag is het weer 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men A...

Online01.04.2023

1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen

Verder lezen over Online Marketing

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

HEMA heeft na Roblox nu ook Fortnite veroverd. Het zet de game in om zijn schoolspullencampagne SLAYMA onder de aandacht te brengen bij jongeren.

Marketing21.08.2024

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

In de huidige wereld zien we steeds meer online activiteit. Mensen zijn actiever online, mensen zijn langer online en ze zijn vaker online. Het is dus belangrijk om online zichtbaar te zijn of gemakkelijk te worden gevonden.

Marketing19.06.2024

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming