Brett houdt van het creëren van creatieve social posts, inspirerende blogs, toffe nieuwsbrieven en SEO-teksten. Ze is Google Analytics fan en vindt het leuk om (strategische) online marketing plannen te ontwikkelen voor klanten. Verder is ze verslaafd aan reizen, sporten, series en sociale media. Daarnaast heeft ze twee mega mainecoons én is ze in te huren als oppas-poezenmoeder.
In de wetenschap, het onderwijs en in de marketing wordt gamification volop ingezet. Door gamification in te zetten voor je bedrijf of merk is het mogelijk om te zorgen voor meer conversies, naamsbekendheid en engagement. Klinkt goed, toch? Maar wat is gamification nu precies? Hoe werkt het? En hoe kun je als marketeer gamification toepassen, zodat je jouw marketing doelen kunt bereiken? Lees alle ins en outs over gamification in dit artikel.
Wat is gamification?
Door middel van gamification is het mogelijk om gedragsverandering bij mensen te stimuleren. Gamification bevat namelijk alle toepassingen van game-denken en game-technieken in een non-game context. Door spelelementen toe te voegen is het mogelijk om gebruikers te motiveren om iets te doen. Voorbeelden van gamification in het alledaagse leven zijn bijvoorbeeld:
- De ‘smiley’ borden langs de weg als je je aan de snelheid houdt.
- Hardloop apps die inzicht geven in de hardloopstatistieken en voortgang of waarbij je bij bepaalde prestaties badges kunt verdienen.
Of wat dacht je van dit onderstaande voorbeeld in een metro in Stockholm? Door de trappen om te toveren tot ‘pianotoetsen’ (= het toevoegen van een spelelement), besloot 66% van de voorbijgangers de trap te kiezen boven de roltrap. Een goed voorbeeld van gamification om een samenleving meer te laten bewegen!
Maar ook de onderstaande video is een goed voorbeeld van gamification. Door het het toepassen van gamification wordt het weggooien van glas ineens een leuke bezigheid.
Laten we het ook nog even dichter bij huis zoeken. Want wist je dat niemand minder dan Holle Bolle Gijs in de Efteling ook een perfect voorbeeld is van gamification? Kortom, deze voorbeelden laten goed zien hoe gamification werkt. Maar waarom is gamification zo succesvol?
Waarom is gamification zo succesvol?
Eerlijk is eerlijk, de mens is competitief ingesteld. Vroeger was dit nog heel instinctief, toen we alleen maar probeerden te ‘overleven’ in de wereld met een bijl of pijl en boog. Vandaag de dag zien we het ‘wedstrijdelement’ voornamelijk terug in de sport, het onderwijs of de politiek. We houden wel van een wedstrijdje en vinden het vooral erg leuk om te winnen. Tijdens het spelen van een wedstrijd of game komen er ‘feel-good-stofjes’ vrij in onze hersenen zoals dopamine, oxycontin, serotonine en endorfine. En deze stofjes zorgen ervoor dat we ons goed voelen en door willen gaan. Juist in deze fase – waarin het menselijke brein dus gevoelig en vatbaar is – is het interessant om gamification toe te passen. In deze fase kunnen we mensen namelijk beïnvloeden.
Hoe pas je gamification als marketeer toe?
Gamification kun je door het gehele customer journey proces gebruiken. Daarbij is gamification in online marketing meer dan alleen een lead generatie tool. Je kunt het op de volgende manieren inzetten:
- Het ontwikkelen van gesegmenteerde campagnes specifiek voor jouw doelgroep. Daarbij kun je creatief te werk gaan en bekijken hoe je verschillende game concepten in kunt zetten om je KPI’s te bereiken.
- Je kunt het inzetten om data te verzamelen. Door gamification op een innovatieve manier in te zetten, is het mogelijk om meer klantdata te bemachtigen. Zo krijg je betere inzichten in jouw (potentiële) klant!
- Door gamification toe te passen is het mogelijk om boodschappen beter te targeten richting de verschillende doelgroepen die je hebt.
- Stel je hebt als doel om de engagements op jouw social media kanalen te verhogen: door middel van gamification is het mogelijk om inactieve volgers weer bij je merk te betrekken. Dit zorgt automatisch ook weer voor meer merk impressies op jouw social media kanalen.
- Ook kun je zorgen voor omnichannel sales: door online game campagnes te ontwikkelen kun je er bijvoorbeeld voor zorgen dat app- en website bezoekers veranderen in in-store shoppers. De adventkalender van Mcdonald’s is hier een mooi voorbeeld van.
Dit is echter nog maar het begin. Je kunt natuurlijk volop testen met gamification. Door middel van nieuwe data, game concepten, rewards enzovoorts kun je groeien en bekijken welke game het beste werkt voor jouw doelgroep en bedrijf. Wat altijd belangrijk blijft, is dat je als marketeer waarde toe moet voegen voor jouw klant.
Voorbeelden van gamification in online marketing
Als het gaat om het inzetten van gamification dan zijn er veel mogelijkheden. Belangrijk is om ervoor te zorgen dat je de aandacht krijgt en deze ook blijft behouden van jouw publiek. Daarbij moet je de volgende onderdelen in de game verwerken:
- Uitdaging: een game moet iets uitdagends hebben voor het publiek. Denk aan een moeilijke quiz of een ingewikkelde puzzel.
- Reward: zorg voor beloningen. Van heel groot tot een aantal kleine beloningen; ze dienen als een trigger voor jouw doelgroep.
- Mirroring: je kunt gebruik maken van bijvoorbeeld een persoonlijkheidstest. Mensen vinden het leuk om meer te weten te komen over zichzelf.
- Wedstrijdelement: voeg een wedstrijdelement toe aan je game. Dan komen de eerder genoemde stofjes in de hersenen vrij.
- Plezier: tot slot is het fun element in een game natuurlijk van belang!
Er zijn diverse gamification concepten die je in kunt zetten bij je online marketing activiteiten. Heb je weleens gedacht aan een:
- Kraskaart: vaak komt deze optie voor in combinatie met een adventkalender.
- Quiz: test de kennis van jouw klanten met een quiz!
- Adventskalender: ideaal om in te zetten tijdens de feestdagen.
- Rad van fortuin: draai aan een rad en maak kans op prijzen of kortingsbonnen.
- Raad het plaatje: laat deelnemers raden wat er achter een afbeelding verscholen zit.
- Video quiz: maak in plaats van een traditionele quiz een met video.
- En nog veel meer!
Gamification inzetten als marketing tool
Kortom gamification is een interessante marketing tool die in te zetten is voor verschillende doelen. Of je nu wilt zorgen voor meer merkbetrokkenheid, ingevulde contactformulieren, nieuwsbrief aanmeldingen of conversies, voor ieder doel is er wel een geschikt game concept te vinden.
Nieuwsgierig geworden naar hoe je gamification kunt inzetten voor jouw bedrijf? Check dan het softwarebedrijf LeadFamly Gamification eens. Op basis van een licentie kun je volledig zelf aan de slag met het opzetten van een gamification campagne (handig voor de komende periode met belangrijke dagen als Black Friday en de feestdagen). Op het platform kies je uit maar liefst 30+ verschillende games die je kunt customizen in de look en feel van jouw bedrijf en specifiek kunt doorontwikkelen voor jouw doelgroep.
Afbeeldingen: LeadFamly Gamificaiton.
Verder lezen over Gamification
Marketing27.02.2024
Zeeman opent eigen virtuele winkel in Roblox tijdens Fashion Week
Automotive04.08.2021
Halo-held Master Chief is de nieuwe gids in Waze
Marketing24.11.2020
Gamification in de praktijk: 5 succesvolle cases
Marketing09.11.2020
3 manieren om gamification in te zetten met Black Friday
Marketing02.11.2020
Een online adventskalender is dé perfecte marketingtool voor de feestdagen
Marketing26.10.2020
Gamification en online marketing: de perfecte match!
Online09.10.2017
Gamification maakt zelfs boekhouden leuk voor ZZP’ers
Informer helpt ondernemers door ze te laten spelenGaming25.09.2015