Marketing09.01.2017

​Waarom Predictive Analytics in e-Commerce?


De wereld van retail verandert snel en drastisch, dit wordt beïnvloed door twee factoren. Eerste is de technologie. De tweede, sterk beïnvloed door de eerste, is het gedrag van consumenten. Slechts een paar decennia geleden was het veel eenvoudiger om retailer te zijn. Je had alleen te maken met de customer experience in je winkel. Met de opkomst van IT, PC’s, internet, en ten slotte mobiele apparaten (smartphones en tablets), krijgen retailers een veel grotere uitdaging om nieuwe klanten aan te trekken en te behouden.

Deze ontwikkelingen zorgt voor de opkomst van nieuwe, innovatieve bedrijven met creatieve oplossingen om nieuwe klanten te werven. Deze nieuwe spelers op de markt krijgen een beter en duidelijker inzicht in potentiële nieuwe klanten. Op hetzelfde moment, een aantal van de ouderwetse retailers, zelfs de meest stabiele, verdwijnen, niet in staat om gelijke tred te houden met de technologische vooruitgang en de psychologische invloeden op consumentengedrag. Door innovaties verandert het bedrijfsleven, ons privé-leven, ons zelf en verandert misschien ongemerkt onze karakters. Dus moeten we inzicht krijgen over het belang van deze innovaties en hoe ze ons en de wereld om ons heen beïnvloeden.

Is dat de oplossing om te overleven op de markt? Wat moeten we allemaal leren om slimmer en succesvoller te zijn in het bedienen van onze klanten? Hoe kunnen we ons marktaandeel behouden en vergroten?

Deze vragen lijken moeilijk te beantwoorden, maar dat valt reuze mee. Als we ons richten op onderstaande punten dan komen de antwoorden vanzelf.

1. Wees ervan bewust dat het gedrag en gewoonten van de consument en verandert

Technologie beïnvloedt consumentengedrag krachtig. Moderne consumenten zijn afhankelijk van technologie evenals retailers. Vandaag de dag, wat we ook doen, is het op een of andere manier gelinkt met geavanceerde elektronische apparaten en die zijn ook weer verbonden. Wij werken met computers, communiceren via mobiele telefoons, zoeken naar informatie en advies online. We zijn de hele dag “connected” met verschillende apparaten, waar we ook zijn. Retailers zijn hier, al dan niet op tijd in meegegaan door ook online actief te zijn. Toch zijn ze niet allemaal even succesvol. De concurrentie is sterk.

2. Focus op consumenten en hun gedrag

• Consumenten doen onderzoek online, maar vinden een fysieke winkel ook nog steeds prettig. Waarom? Het is handiger. Met een overvloed aan aanbiedingen op het internet, vindt de consument het makkelijk alle informatie te verzamelen om een juiste beslissing te maken; ze lezen reviews, zien zo de ervaringen van anderen, doen prijsvergelijkingen, gaan uiteindelijk naar de winkel om het product te voelen voordat er tot aankoop over wordt gegaan. Dit is de reden waarom retailers omnichannel gaan.

• Consumenten gebruiken mobiele apparaten. Op het werk, thuis, op vakantie, tijdens het sporten, tijdens het leren en natuurlijk tijdens het winkelen. Er zijn vandaag de dag meer dan 4 miljard smartphonegebruikers! Rechtvaardigt dit om je webshop ook voor mobiel te optimalizeren? Of is het verkeerd niet te doen? Geloof in aantallen!

• Consumenten verwachten tegenwoordig ‘geavanceerde’ functies te zien in de webshop over bijvoorbeeld beschikbaarheid. Ze willen weten of het product beschikbaar is, wat de levertijd is, waar ze het product kunnen testen of passen. In welke kleuren en maten is het product beschikbaar? Hoe onderscheidt het product zich van andere producten? Zijn er beoordelingen, opmerkingen en alternatieven?

• Consumenten zoeken naar de beste winkel ervaring. Geef ze eens ongelijk? Consumenten worden steeds kieskeuriger. Ze hebben meerdere opties om uit te kiezen. Het is aan de retailer om te begrijpen hoe hun consumenten denken en hierop de webshop aan te passen. De succesvolle webshop bevat veel functies om een unieke, persoonlijke winkel ervaring te creëren. Het is visueel aantrekkelijk en technologisch vooruitstrevend en uiteraard mobielvriendelijk.

• Consumenten willen gepersonaliseerde producten en diensten. Personalisatie is een van de belangrijkste aspecten wat een webshop kan bieden aan een klant. Het sales proces is klantgericht. Klanten willen het gevoel krijgen dat ze speciaal zijn. Ze voelen zich geweldig als ze weten dat je ze waardeert en begrijpt. Dit is de manier hoe je eenmalige klanten omzet in trouwe terugkerende klanten.

• Consumenten worden beïnvloed door sociale connecties en meningen van anderen. Waarom zou je alleen de beslissing nemen? Het is slimmer om vrienden op sociale netwerken naar meningen te vragen of om commentaren en beoordelingen te raadplegen op forums en wiki’s.

• Consumenten zijn verwend! Eens. Maar dat is niet de schuld van de consument. Moderne technologie biedt hen de mogelijkheid om de beste producten en diensten te selecteren die het best passen bij hun behoeften. Aan de andere kant, de e-Commerce professionals zijn erop gericht deze behoeften te begrijpen en hierop te anticiperen. Predictive Analytics, naast het analyseren van de concurrentie, dient als een waardevolle bron van informatie voor het voorspellen van consumentengedrag, en het helpen van de consument bij hun aankoopbeslissing.

3. Focus op technologie

• Naast andere belangrijke veranderingen in retail, neemt de opkomst van mobiele devices een bijzondere plaats in. Geen enkele andere technologie had zo’n sterke invloed op het veranderen van gedrag en gewoonten van de consument. Vanwege deze verandering, ontstaat naast e-Commerce ook Mobile Commerce, en naast Web Shops, Mobile Shops. Gewoon om de consument de mogelijkheid te geven om te winkelen vanaf elk apparaat en plaats.

• Nieuwe spelers op de e-commerce markt, jonge en dynamische bedrijven met enthousiast, opgeleid personeel, bieden geavanceerde producten en oplossingen aan afgestemd op de behoeften van de klant tegen lagere prijzen. Ze maken een enorm goede indruk op klanten met een uitzonderlijk goede gebruiksvriendelijkheid. Wat weten zij wat veel anderen niet weten? Wat doen ze anders? Naast andere technologieën, maken ze gebruik van Predictive Analytics. Zij kennen hun concurrentie en hun klanten. Ze begrijpen hoe technologie onze wereld veranderd. En ze zijn altijd een stap voor!

• Gevestigde retailers gebruiken ook Predictive Analytics om een beter inzicht in de concurrentie en klanten te krijgen, om hun marktpositie te behouden en de steeds sterker wordende concurrentie voor te zijn. Ze accepteren en omarmen de technologische veranderingen. De huidige grotere e-commerce partijen investeren veel in het verzamelen van waardevolle informatie.

De toekomst van e-Commerce/Mobile Commerce, wat direct de toekomst van retail betekent, is gereserveerd voor bedrijven die openstaan voor nieuwe (technologische) ontwikkelingen. Een van de meest geavanceerde nieuwe technologieën is Predictive Analytics.

Norman Blokdijk

Norman Blokdijk is personalisatie specialist. Van de ruim 20 jaar ervaring in marketing en sales, helpt hij de laatste 10 jaar dagelijks bedrijven bij personalisatie trajecten. Naast het schrijven van blogs, spreekt hij ook regelmatig voor grote groepen op verschillende evenementen over dit onderwerp. In zijn vrije tijd sport hij graag en om zijn werkdag vol energie te beginnen, start hij regelmatig zijn dag met een bezoek aan de sportschool.

...

Verder lezen over Analytics

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

​De voordelen van goede een goede SEO-strategie en linkbuilding

Als je een website hebt dan komt de term SEO je waarschijnlijk niet onbekend voor. Search Engine Optimization, of zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands, is namelijk hartstikke belangrijk voor iedere ondernemer die w...

Search13.04.2021

​De voordelen van goede een goede SEO-strategie en linkbuilding

Google komt met handige updates in Search Console

Google Search Console heeft er deze week twee nieuwe functies bij gekregen die zijn ontworpen om de efficiëntie van het analyseren van gegevens in rapporten te verbeteren. Dit maakt het nog gemakkelijker en overzichteli...

Search12.04.2021

Google komt met handige updates in Search Console

Zo zijn je website statistieken in nog meer detail te analyseren!
Google Analytics 4 (GA4) – Wat zijn de grootste verschillen en de voor- en nadelen?

Wellicht heb je het al voorbij zien komen, al enige tijd is Google Analytics 4 (GA4) beschikbaar, de tot nu toe grootste update die Google heeft uitgevoerd aan Google Analytics. Google Analytics heeft geen introductie me...

Online08.02.2021

Google Analytics 4 (GA4) – Wat zijn de grootste verschillen en de voor- en nadelen?

​Dutch Analytics haalt investering van 2 miljoen euro op

Dutch Analytics haalt een investering van 2 miljoen euro op bij Global Founders Capital, een van de toonaangevende Venture Capital (VC) fondsen in Europa. En ook het Nederlandse bouwbedrijf BAM heeft deelgenomen aan deze...

DC Business11.12.2019

​Dutch Analytics haalt investering van 2 miljoen euro op

Bij Global Founders Capital en BAM
SAP Analytics Cloud biedt ASICS realtime inzicht in prestaties

Hoe presteert sales? Hoeveel is de voorraad nu waard? En welke trend vertoont de omzet per regio? Managers hebben het liefst realtime inzicht in de prestaties van de organisatie. ASICS, een van de grootste producenten va...

Online11.09.2019

SAP Analytics Cloud biedt ASICS realtime inzicht in prestaties

De belangrijkste thema’s van de vijfde editie van Big Data Expo

Hoe kan je Big Data structureel omzetten in betrouwbare inzichten om waarde en onderscheidend vermogen creëren? Die vragen staan centraal tijdens de vijfde editie van Big Data Expo op 18 & 19 september aanstaande in de...

Marketing28.08.2019

De belangrijkste thema’s van de vijfde editie van Big Data Expo

​Marketing Strategie: Het 4F Model

Veel bedrijven worstelen met het opzetten van de ideale (online) marketing mix. Er zijn ook steeds meer marketingkanalen met elk weer unieke eigenschappen. Van bedrijven krijg ik dan ook vaak de vraag, waar en hoe moet i...

Marketing06.11.2018

​Marketing Strategie: Het 4F Model

1 model om al jouw marketing activiteiten te sturen!

Verder lezen over Consument

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

De Nederlandse consument geeft steeds meer geld uit online, maar ook steeds meer waarde aan duurzaamheid. Er is alleen wel werk aan de winkel voor webwinkels. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org  blijkt namelijk dat consumenten niet voldoende zijn geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen. Daarnaast wordt de impact van het gedrag van consumenten ook nog vaak onderschat.

Online04.09.2024

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Op welk moment is de opbrengst van je zonnepanelen het hoogst? Hoeveel energie leveren al onze windmolens vandaag? Wanneer kan je het beste thuis een wasje draaien? Hoe kan jouw groene stroom zo optimaal mogelijk worden...

Media06.03.2024

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk

Lexus mag zich een jaar lang het meest betrouwbare automerk van Nederland noemen. Uit groot onderzoek van de Consumentenbond onder eigenaars komt Lexus als meest betrouwbare automerk naar voren met een ongekend hoge scor...

Automotive24.01.2024

Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk

scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoek
​Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht

Je krijgt misschien geld terug als je een televisie hebt gekocht tussen 2013 en 2018. De Consumentenorganisaties zijn al een tijdje bezig met een juridische procedure tegen Samsung, dat prijsafspraken maakte met webwinke...

Gadgets22.12.2023

​Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht

Met vriendelijke groet, Samsung?
​ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps

Apple wil veel geld verdienen, de ACM wil vooral dat consumenten een eerlijke prijs betalen. Het strijd dan ook al jaren voor een wereld waarin je niet die enorm hoge commissies hoeft te betalen die dating-apps moeten be...

Mobile01.11.2023

​ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps

Amazon moet naar de rechter voor schending privacy Nederlandse consumenten

Stichting Data Bescherming Nederland (SDBN) start een rechtszaak tegen Amazon om de tech-gigant ter verantwoording te roepen vanwege een grootschalige schending van de privacy van Nederlandse consumenten. De dagvaarding...

Nieuws19.10.2023

Amazon moet naar de rechter voor schending privacy Nederlandse consumenten

Verder lezen over Retail

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie.

Marketing06.05.2024

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

maar de website kan vaak beter
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

Voorafgaand aan NRF 2024, wereldwijd een van de grootste evenementen als het gaat om retail, onthulde Google Cloud alvast een aantal nieuwe AI- en generatieve AI-technologieën. Ontwikkeld om retailers te ondersteunen bi...

Online19.01.2024

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar