De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Op woensdag 19 en donderdag 20 september staat er weer een nieuwe editie van de Big Data Expo op de agenda. In de Jaarbeurs Utrecht zullen vraag en aanbod uit de big datasector elkaar weer ontmoeten. Het is het enige evenement in de Benelux dat zich puur en alleen richt op alle facetten van datamanagement. En met 5.000 bezoekers, 100 lezingen en zo’n 85 exposanten maakt dit tot hét event als het gaat om big data.
Want big data zijn onmisbaar, het is tegenwoordig de basis voor vrijwel iedere (grote) beslissing binnen een modern bedrijf. Organisaties beschikken vaak al over enorm veel data. Maar de grote uitdaging zit hem erin om met al deze beschikbare data waarde toe te voegen aan een proces of klanttraject. En net zo belangrijk hierbij is het effectief analyseren van alle verzamelde data. Daarom lichten we in deze blog twee van de belangrijkste pijlers uit: Data Science en Analytics.
Data Science
Data Science loopt als een soort rode draad door de Big Data Expo heen. Specifiek binnen het thema is er een aantal presentaties waar sprekers ingaan op alle mogelijkheden. Zoals in hoeverre met het toepassen van data science men de waarde van een dienst of een service kan verhogen. Daarnaast geven sprekers aan in hoeverre de techniek te gebruiken is voor het reduceren van bedrijfsrisico’s. Wie vandaag de dag succesvol wil zijn zal data moeten analyseren en testen, testen en nog eens testen.
Het leven was ooit heel overzichtelijk. Een winkel zag een klant eens of tweemaal per jaar terugkomen voor een herhaalaankoop. Inmiddels is alles anders. Het voorspellen van klantbehoeften was nog niet eerder zo belangrijk. Data science is te gebruiken voor het forecasten van wat consumenten willen en in hoeverre daar slim op in te spelen bij omnichannel klantinteracties. Het geeft inzicht in het gebruik van digitale kanalen, zoals WhatsApp en Facebook Messenger, maar ook in hoe consumenten omgaan met deze kanalen en welke groei ze laten zien.
Analytics
Leuk natuurlijk al die verzamelde data. Maar wat doe je ermee? Daar zit gelijk ook de grootste uitdaging. Data is onmisbaar, maar toch draait het er uiteindelijk om wat je doet met alle verzamelde data. Je zal een manier moeten vinden om deze effectief te analyseren.
Analytics geeft inzicht, kan zorgen voor waarde creatie binnen een organisatie en is absoluut een stuk toegankelijker dan pakweg vijf tot tien jaar geleden. Waar analytics eerder deed denken aan een feestje voor intimi, leggen BI-tools nu een wereld aan inzicht bloot voor personeel binnen alle lagen van een organisatie. Analytics is veranderd van een finance party in een voor iedereen te begrijpen zakelijk aspect.
De steeds grotere hoeveelheden en complexere data bieden dus veel zakelijke kansen. Het zijn de organisaties die erin slagen om gebruikers op diverse niveaus deze data te laten analyseren die hun kansen grijpen. Begrijpelijke analysetools zorgen voor begrip tussen de ene en de andere medewerker, ongeacht het niveau. Maar vermoedelijk nog belangrijker: de juiste analyse leidt tot slimme campagnes en bevlogen medewerkers, zaken die gericht zijn in te zetten voor het behouden van klanten.
Bezoek de Big Data Expo
Nieuwsgierig geworden? En wil je meer weten over Data Science en Analytics? Blokkeer dan alvast 19 en 20 september in je agenda, want dan wil jij bij de Big Data Expo aanwezig zijn.
Klik hier om jezelf gratis aan te melden
[Afbeelding © sdecoret – Adobe Stock]
Verder lezen over Analytics
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
Search13.04.2021
De voordelen van goede een goede SEO-strategie en linkbuilding
Search12.04.2021
Google komt met handige updates in Search Console
Zo zijn je website statistieken in nog meer detail te analyseren!Online08.02.2021
Google Analytics 4 (GA4) – Wat zijn de grootste verschillen en de voor- en nadelen?
DC Business11.12.2019
Dutch Analytics haalt investering van 2 miljoen euro op
Bij Global Founders Capital en BAMOnline11.09.2019
SAP Analytics Cloud biedt ASICS realtime inzicht in prestaties
Marketing28.08.2019
De belangrijkste thema’s van de vijfde editie van Big Data Expo
Marketing06.11.2018
Marketing Strategie: Het 4F Model
1 model om al jouw marketing activiteiten te sturen!Verder lezen over Big Data
Technology28.10.2024
Air France-KLM legt fundament voor AI met sterk metadatamanagement
Technology12.09.2024
Last van datacenters? Dan bouwen we ze gewoon in zee
Technology04.07.2024
Provincie Noord-Brabant migreert SAP S/4HANA naar de cloud
Informatie nog sneller beschikbaarNieuws27.06.2024
Zo denken Nederlandse datacenters energie te kunnen besparen
Technology25.10.2023
Nieuwe versie van de Technologie Kieswijzer staat online
Technology11.05.2023
KNMI moderniseert datastrategie met AWS
Voor betere detectie en classificatie van seismische activiteitOnline21.10.2022
Wikidata bereikt grens van 100 miljoen data items
Marketing20.09.2022
8 tweets om de Big Data Expo van 2023 vast in je agenda te zetten
Verder lezen over Data
Technology27.06.2024
Dit is de innovatieve Control Room van Team Visma | Lease a Bike
Cybercrime27.06.2024
Veel zorginstellingen hebben last van DDoS-ransomware aanvallen
Online31.10.2023
Zoveel datacenters: wat zijn de voors en tegens?
Technology20.09.2023
Doek valt definitief voor een datacenter in Zeewolde
Online25.08.2023
Er komen beperkingen op de cloudopslag van Dropbox
Online11.07.2023
Europa en Amerika gaan datadelen weer toestaan
Komt Threads dan nu wel naar Europa?Cybercrime28.06.2023
Nieuw onderzoek: datalekken in de zorgsector nemen nog steeds toe
41% van de gezondheidszorgorganisaties sinds 2021 te maken heeft gehad met een datalekCybercrime26.05.2023