28.08.2014
Marketing

Volkswagen geeft een lesje hogere marketing!

By: Onno Rompa

BlogMarketing

Geen nieuw model, geen nieuwe specificaties maar een guerrilla marketing campagne volledig gericht op het aspect verkeersveiligheid. Volkswagen laat in een video advertentie wel heel duidelijk zien wat het gevaar is van mobiel gebruik tijdens het autorijden.

Volkswagen lanceerde onlangs de ‘Eyes on the Road Cinema Stunt’ in Hong Kong. Tijdens de commercials voorafgaand aan de film verschijnt er op groot scherm een beeld vanuit de bestuurders perspectief. Je rijdt op een verlaten weg met aan weerszijden bomen. Iedere bezoeker krijgt plots een SMS bericht met daarin de tekst: mobiel gebruik is doodsoorzaak nummer 1 bij verkeersongevallen. Het gevolg laat zich uiteraard al raden. De auto raakt van de weg en knalt tegen een boom.

De video simuleert perfect de situatie in een auto wanneer je je laat afleiden door je mobiel. Door deze SMS was je focus immers volledig weg van het beeld! De video laat dus op een wel heel doeltreffende en confronterende manier het effect in werkelijkheid zien.

Middels deze campagne laat Volkswagen wel heel duidelijk het gevaar zien. Uiteraard is het meest bijzondere van deze campagne het onverwachte SMS bericht die wordt verstuurd via een location based uitzender op exact het juiste moment! Onderstaande video ‘raakt’ de bioscoopgangers. Zeker met het geluid en de setting waarin het zich afspeelt wordt direct het gevaar van mobiel gebruik tijdens het autorijden benadrukt.

Met deze campagne besteedt Volkswagen aandacht aan het thema verkeersveiligheid. Volkswagen gaat in deze campagne echt een stap verder. Het benadrukt geen veiligheidsaspecten of nieuwe features van Volkswagen zelf maar zet de veiligheid van alle automobilisten centraal. Enige moment van branding is het logo aan het einde van de video!

Deze video is inmiddels ruim 27 miljoen keer bekeken en draagt zeer zeker bij aan het thema verkeerveiligheid. Uiteraard straalt dit vervolgens af op het merk Volkswagen en versterkt dit het imago! 

Share this post