We weten allemaal wel hoe logo’s van bekende merken eruit zien. Maar heb je wel eens nagedacht over de betekenis van een logo? Wij zetten 9 logo’s voor je op een rijtje met een verborgen betekenis die je waarschijnlijk nooit hebt opgemerkt. Kende jij deze verborgen betekenissen?
Dacht jij dat het logo van Hyundai gewoon een H was? Dan heb je het fout! Het logo van de Zuid-Koreaanse autofabrikant staat symbool voor twee personen die elkaar de hand schudden. En dan komt het natuurlijk heel mooi uit dat de eerste letter van het merk overeenkomt met dit symbool.
De naam Adidas is afgeleid van de oprichter: Adolf Dassler. Het logo van Adidas is veranderd in de loop der tijd, maar één belangrijk element dat altijd behouden is: de drie strepen. In het actuele logo vormen de drie strepen een driehoek. Deze driehoek symboliseert een berg, een berg die alle sporters moeten overwinnen.
Rob Yanov is de ontwerper van het wereldberoemde Apple-logo. Hij legt uit hoe hij op het idee kwam: “Ik kocht een hele zak appels, legde de appels in een schaal en ik heb er een week over gedaan om dit beeld na te tekenen. Ik nam een hap uit de appel en toen realiseerde ik me dat een ‘bite’ precies hetzelfde klinkt als de computerterm byte.
Hoewel het merk Vaio van Sony niet meer bestaat, achter het logo zit nog wel een verhaal verborgen. De eerste twee letters van het logo symboliseren een golf van een analoog symbool. De laatste twee letters zijn vergelijkbaar met de nummers 1 en 0: de symbolen an een digitaal signaal.
Veel mensen vergelijken het logo van Toyota met een man met een cowboyhoed. In feite vertegenwoordigt het logo het beeld van het oog van een naald met een draad er doorheen. Dit is een verwijzing naar het verleden van de onderneming, naar de weefmachines van het bedrijf. De afzonderlijke delen van het logo kun je ook gebruiken om de letters van Toyota achter elkaar te zetten. Grappig!
Beats, het merk van audio-apparatuur, maakt gebruik van een logo waarbij de letter B eruit ziet als een persoon die een koptelefoon draagt. Zie jij het?
Toblerone, wie kent het niet, is een beroemd chocoladebedrijf in Bern, Zwitserland. In het logo zie je een silhouet van een beer verstopt, omdat Bern ook wel de stad van de beren wordt genoemd.
Vaak wordt er gedacht dat het logo van BMW de roterende bladen van een vliegtuig symboliseren, aangezien het bedrijf een geschiedenis heeft in de luchtvaarttechniek. Niets is minder waar, want het is een deel van de Beierse vlag, het gebied in Duitsland waar BMW is ontstaan.
Is jou dit ooit opgevallen? In het wereldberoemde logo van Coca-Cola, tussen de letters O en L kun je de Deense vlag zien. Puur toeval schijnt, maar Coca-Cola heeft dit feit toch ingezet als onderdeel van marketingcampagnes in Denemarken.
Via Brightside