De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Terwijl traditionele media de oplages zien dalen, stijgt het bereik van online media explosief. En met een overload aan digitale informatie wordt de autoriteit van digital influencers steeds belangrijker.
Waar influencer marketing voorheen vooral werd gebruikt door modemerken, is het vandaag een van de snelst groeiende marketingkanalen. Steeds meer merken, van fashion tot food, travel, tech en lifestyle, maken gebruik van influencer marketing om op een authentieke manier hun doelgroep te bereiken.
Uit recent onderzoek van o.a. Burst Media blijkt dat adverteerders gemiddeld $ 6,85 aan ‘earned media’ ontvangen voor elke $ 1,00 die is uitgegeven aan influencer marketing.
Tijdens een recente ontbijtsessie met het thema ‘van Brand zero naar Brand hero’, deelden experts, merken en influencers hun kijk en kennis op het gebied van influencer marketing. Wat kunnen merken er precies mee, hoe past het binnen de bredere marketing strategie en wat zijn de trends?
Het event was een initiatief van Influencer Marketing Agency – IMA, Europa’s grootste bureau gespecialiseerd in influencer marketing. Vier lessen:
1. Aanbevelingen van anderen zijn belangrijk in de communicatie van je merkboodschap
In een overvolle informatiewereld worden aanbevelingen van anderen steeds belangrijker. Vooral de jonge, digitale generatie consumeert media op een geheel nieuwe manier. Er wordt minder TV gekeken, jonge mensen geloven minder in merken en meer in mensen die ze vertrouwen.
Joost Nauta, oprichter en CEO van IMA : “Er is veel onderzoek gedaan naar het vertrouwen dat mensen hebben in de aanbevelingen van personen die dicht bij ze staan. Of het nou vrienden zijn, of mensen die ze kennen en waar ze naar opkijken. Influencers met een stijl die jij mooi vindt, of die lekkere recepten online zetten die vertrouw je.”
2. Authenticiteit en geloofwaardigheid van de boodschap zijn essentieel
Niet alleen het bereik van een influencer is belangrijk, de boodschap moet vooral authentiek en geloofwaardig zijn. Hoe bereik je dat?
Emilie Tabor, oprichter en Strategic Director van IMA: “Een influencer moet wel bij een merk passen. Als wij influencers voor Martini selecteren dan kijken we niet alleen naar bereik. Ze moeten het drankje wel echt lekker vinden en het prive ook weleens drinken.”
Anouk van den Broek, manager partnerships van Sensation: “Wij zijn op zoek naar influencers die Sensation een te gek feest vinden. Het gaat erom dat zij naar Sensation gaan met een groep vrienden en een leuke avond hebben. Als ze er zelf nooit heen zouden gaan, komt de boodschap ook niet geloofwaardig over.”
3. Influencer Marketing past binnen elke strategie
Hoe influencer marketing past binnen de bredere marketing strategie hangt af van het soort merk, het doel dat je als merk hebt en het budget.
Bram Dames, Senior Product Manager van Redken: “De grote merken hebben vaak meer budget, maar zijn ook traditioneler. Bij hen begint een campagne nog steeds met awareness creëren via de TVC, vervolgens een online campagne voor achtergrondinformatie over een product en dan een in-store campagne. Maar, bijvoorbeeld bij Redken, een merk met een kleiner budget, gaat het gehele budget naar influencer marketing. Je ziet dus dat het steeds belangrijker wordt.”
Lotte Kerkhof, Marketing and Sustainability bij Sensation: “Bij ons loopt influencer marketing parallel aan de hoofdcampagne, oftewel de ticketing campagne. Wij willen 365 dagen per jaar communiceren over het verhaal achter Sensation. Influencers vertellen dit verhaal vanuit het perspectief van een bezoeker. Dat is content die vanuit onszelf niet geloofwaardig overkomt. Daarnaast bereiken we op deze manier een nieuwe doelgroep en houden we onze campagne levendig.”
4. Influencers zijn de nieuwe merkambassadeurs
Influencers creëren niet alleen meer unieke content voor merken, maar raken ook steeds nauwer betrokken bij het merk. Waar voorheen modellen het gezicht waren van een merk of campagne is er nu veel meer vraag vanuit merken naar ‘echte mensen’. Influencers worden tegenwoordig ingezet als ware merkambassadeurs en raken zelfs betrokken bij het creëren en lanceren van nieuwe producten.
Influencer Anna Nooshin: “Merken die al wat langer bekend zijn met influencer marketing en die het volle potentieel zien, durven nu een stapje verder te gaan. Voor hen is het niet alleen belangrijk dat wij als influencers een product aanprijzen, maar ook dat we samen een nieuw product creëren voor een specifieke doelgroep. Om dat hele proces heen kun je ook weer content creëren die je deelt met je volgers. Op die manier raken zij zo ook betrokken en enthousiast. Wanneer een product dan eenmaal beschikbaar is, rennen ze naar de winkel om het te kopen.”
Verder lezen over Influencers
Online06.11.2024
Veel computer-influencers zijn weinig meer dan pseudo-experts
Events03.10.2024
Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam
Social Media04.09.2024
“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media
Entertainment20.08.2024
A Faking It Special over Andrew Tate: Icon Or Toxic?
Social Media10.05.2024
Is deinfluencing de nieuwe trend in de influencercultuur?
Marketing30.04.2024
Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?
Social Media06.03.2024
Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok
Social Media16.01.2024