Marketing02.09.2020

​Truestory heeft weer een goed idee! Dit keer iets van vroeger!


In de rubriek ‘Beter goed bedacht dan slecht gejat’ deelt Jeroen van Veen, oprichter van creatief bureau Truestory, zijn beste ideeën met de wereld. Nog voordat het verkocht is. Zelfs nog voordat een potentiële klant het heeft gezien. Waarom? Omdat een waardevol idee, waar niks mee gebeurt, waardeloos is.

Deze week: Het vervolg op een tv-reclame

Vroeger keek ik heel veel tv, en daardoor ook heel veel reclames. Inmiddels heb ik er zelf een paar gemaakt en kan ik er niet meer als consument naar kijken. Zo let ik op de opbouw, de duur, het verhaal, de gekozen CTA en de manier van filmen. Door al deze ‘bomen’ kan ik de reclame niet meer zien. Dit vind ik soms wel jammer, maar het voordeel is dat ik beter werk ben gaan maken.

Een reclame moet ervoor zorgen dat je als consument iets gaat doen. Je moet opmerken dat een merk er is. Je moet onthouden wat voor product of dienst het is. Je moet anders over het merk gaan denken. Of het moet tot directe actie aanzetten. Dat laatste is nogal een uitdaging voor een reclamemaker. Want een kijker tot actie laten overgaan, daarvoor moet je de persoon overtuigen dat dit een goed idee is. Een beter idee dan verder te kijken naar het programma dat door jouw boodschap net onderbroken werd.

Als ik voor mezelf spreek dan denk ik dat je dit maar op één manier kunt bereiken, namelijk met een goed verhaal. Natuurlijk kun je aanzetten tot koop door acties, aanbiedingen of andere triggers. Maar als de kijker niet weet wat het is en niet begrijpt waarom hij het ook moet hebben, dan komt er geen actie.

En zo kwamen we op het volgende idee. Wat als we de verhalen van de meest populaire tv-reclames verder vertellen? Budweiser doet het met hun What’s up reclame al meer dan 10 jaar en dat is een groot succes gebleken.

Reclame

Hoe gaat het bijvoorbeeld met het jongetje van de ROLO reclame? Pest hij nog steeds olifanten of heeft de klap met de slurf hem veranderd? Als ik het mag zeggen dan denk ik van wel. Ik denk dat hij inmiddels een grote dierenvriend is die niemand meer pest en samen met zijn beste vriendin voor het welzijn van dieren in actie komt. Het ronde chocolaatje eet hij nog steeds. Ook weet hij inmiddels heel goed wat hij met zijn laatste ROLO doet. Die geeft hij aan zijn beste vriendin en tevens vrouw, Marianne Thieme.

En wat dacht je van dat superschattige jongetje van de pindakaasreclame dat later boer wilde worden? En schaatser. Ik denk dat hij tegenwoordig een hipster is met een commerciële functie bij één of ander groot bedrijf in de stad. Met een functie als specialist in PR en sponsoring ofzo. Want door de klimaatverandering zat een carrière als marathonschaatser op natuurijs er natuurlijk al snel niet meer in. En toen hij in de pubertijd kwam wilde hij absoluut geen boer meer zijn, maar juist zo snel mogelijk naar de grote stad. Maar hoe erg hij als mens door de jaren heen ook is veranderd, op kantoor eet hij tijdens de lunch gewoon nog het allerliefste een broodje pindakaas. En weet je wat: hij sponsort met zijn bedrijf een schaatsploeg.

Vind je het een goed idee en wil je dit gaan realiseren? Tof! Je mag het concept zelf gaan uitvoeren. Voor vragen of opmerkingen over het concept kun je mailen naar info@eencreatiefbureau.nl.

Wil je meer over Truestory en onze werkwijze weten? Check dan Instagram.com/eencreatiefbureau

Jeroen van Veen

Jeroen is creatief denker en oprichter van creatief bureau Truestory. Hij heeft talloze ideeën om het leven leuker, mooier en eerlijker te maken. Van die ideeën maakt hij concepten en deze deelt hij met de wereld. Daarnaast maakt Jeroen ook kunst. Zijn werken hangen overal en nergens in Amsterdamse horeca. Hij gelooft in de kracht van samenwerking en staat er altijd voor open om een goed idee met elkaar te realiseren. Zijn motto is dan ook: Let’s go!

...

Verder lezen over Reclame

Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden

De Ster Gouden Loeki van 2024 wordt alweer de dertigste editie van deze publieksprijs voor reclame. In 1995 werd de prijs voor het eerst uitgereikt aan KLM voor hun commercial 'Zwanen', en in de jaren daarna zijn nog vele iconische reclames beloond met de felbegeerde publieksprijs. Begin volgend jaar wordt bekend wie er tijdens deze jubileumeditie met de winst vandoor gaat.

Advertising22.07.2024

Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden

Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame

Vandaag, maandag 13 mei 2024, introduceert de Nederlandse tv-streamingdienst NLZIET een nieuw en goedkoper Basis-abonnement. Dit nieuwe abonnement kost €7,95 per maand en bevat reclame in de VOD-content van de RTL- en Talpa-zenders.

Entertainment13.05.2024

Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame

Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’

Apple biedt zijn excuses aan, zegt dat het de plank heeft misgeslagen, maar het laat zijn controversiële reclame wel staan. 

Gadgets10.05.2024

Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

YouTube bestaat uit zoveel reclame, dat het soms niet meer leuk is om iets te kijken. Daar komt nu meer reclame bij: in de door jou gekozen pauze.

Advertising26.04.2024

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Persoonlijk heb ik een hekel aan reclame, zowel op tv als online. En dan bedoel ik reclame die je steeds vaker, en langer, ‘verplicht’ bent om te kijken voordat je een programma of video start, of verder kunt kijken....

Entertainment07.09.2023

YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingen
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Grote internationale adverteerders experimenteren met generatieve AI-tools zoals ChatGPT om de kosten van de productie van reclame te drukken. Marketeers denken dat generatieve AI niet alleen de productie goedkoper kan m...

Marketing23.08.2023

Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeers
Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

Influencers, als ze genoeg volgers en views hebben, kunnen een aardig zakcentje verdienen met hun posts en video’s op sociale netwerken en YouTube. Dat doen ze vooral ook door het promoten (of pluggen) van producten wa...

Social Media17.08.2023

Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten