Marketing08.10.2015

Top marketingactie: ‘Flightfund’ je vlucht met KLM


Het webcare team van KLM ontvangt dagelijks vele berichten van mensen die heel graag met het vliegtuig willen reizen, maar dat niet kunnen betalen. Hier heeft KLM iets op bedacht: met het FlightFunding experiment willen ze wensen vervullen door geld op te halen via de KLM-volgers op Twitter en Facebook, als een soort crowdfunding project.

Het idee is ontstaan uit de frustratie om deze mensen niet te kunnen helpen en om die dromen toch een kans te geven. Het webcare team heeft uit de stapel met verzoeken de oproep van de collega’s en familie van Juanita uit Schijndel geloot.

klm-juanita-flightfunding-actie
klm-juanita-flightfunding-actie

Flightfunden

Juanita uit Schijndel is de hoofdpersoon in dit FlightFunding experiment. Haar wens is om herenigd te worden met haar familie in Canada. Ze heeft de kans gekregen van KLM om haar vlucht naar Canada te laten ‘flightfunden’. Haar zoon die in Canada woont heeft ze al jaren niet gezien en haar kleinzoon van vijf heeft ze nog nooit kunnen vasthouden. Collega’s en familie hebben KLM benaderd met het verzoek om een ticket weg te geven aan Juanita. Dat verzoek konden ze niet honoreren, maar ze bedachten er dus de crowdfunding actie mee.

Vanochtend om 7 uur zijn de ‘lijnen’ open gegaan en via flightfunding.com kun je helpen om Juanita’s droom waar te maken. Doneren kan vanaf 1 euro. Als het lukt om het geld (1200 euro) bij elkaar te krijgen, zal KLM Juanita direcht naar haar familie in Canada brengen, zodat ze op tijd is om Thanksgiving met haar familie te vieren.

Als het experiment slaagt, overweegt KLM om een vervolg te geven aan het FlightFunding initiatief.

Dit is weer typisch een voorbeeld van een top marketingactie van KLM. Ze staan natuurlijk al bekend om hun snelle en geniale reacties op social media, en dit is weer een mooie toevoeging! Good job, KLM!

Tedje van Gils

Tedje is blogger voor Stylecowboys, Dutchcowboys en Travelvalley. Verder is ze tekstschrijver bij Red Banana. Ze is film- en serieverslaafd en houdt van lekker eten, reizen en beauty.

...

Verder lezen over KLM

De toekomst van leren: KLM en de impact van AI

Tijdens een Communitydag georganiseerd door NPULS sprak Timothy Druiventak van KLM.  Zijn lezing ging over over de rol van leren in het oplossen van zakelijke problemen bij KLM, met name in de context van technologie en kunstmatige intelligentie (AI).

Artificial Intelligence29.10.2024

De toekomst van leren: KLM en de impact van AI

Air France-KLM legt fundament voor AI met sterk metadatamanagement

Metadatamanagement is de sleutel tot het ontsluiten van de waarde van data. Air France-KLM bouwde met behulp van het Data Intelligence Platform van SAP-partner Collibra een ‘data catalog’. Hiermee kunnen gebruikers snel achterhalen welke data beschikbaar zijn, waar deze te vinden zijn en wie verantwoordelijk is voor de kwaliteit.

Technology28.10.2024

Air France-KLM legt fundament voor AI met sterk metadatamanagement

Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof

Schiphol heeft de primeur om als eerste luchthaven een op waterstof aangedreven Ground Power Unit (GPU) in de operatie te testen. De H2-GPU is ingezet om toestellen van KLM Cityhopper op het platform te voorzien van stroom, bijvoorbeeld voor verlichting en stroom in de cockpit. Deze primeur is onderdeel van het door Schiphol geïnitieerde samenwerkingsverband TULIPS, mede gesubsidieerd door de Europese Commissie.

Technology05.08.2024

Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof

Je kunt nu Flying Blue Miles sparen bij Uber

Straks kan Flying Blue Miles sparen ook bij Uber, want het ride-bedrijf gaat een samenwerking aan met Air France-KLM.

Automotive16.07.2024

Je kunt nu Flying Blue Miles sparen bij Uber

Stewardessen op sneakers: KLM verruilt hak voor gymp

De KLM-stewardess op de hak, het is een klassiek gezicht, maar ook heel ouderwets. Daar komt nu een einde aan: sneakers zijn toegestaan.

Nieuws26.04.2024

Stewardessen op sneakers: KLM verruilt hak voor gymp

KLM zet AI in tegen voedselverspilling

KLM zorgt ervoor dat ze aan boord van vliegtuigen minder voedsel verspillen door het toepassen van kunstmatige intelligentie. AI-programma’s stellen de vliegmaatschappij in staat beter te voorspellen hoeveel passagiers...

Nieuws07.02.2024

KLM zet AI in tegen voedselverspilling

4x tips voor een onvergetelijke vakantie naar Aruba!

Ga jij binnenkort op vakantie naar het prachtige eiland Aruba? Lees dan gauw verder. Het eiland in het Caribische gebied is een populaire vakantiebestemming voor Nederlanders. En dat is natuurlijk niet voor niets. Het ei...

Lifestyle23.10.2023

4x tips voor een onvergetelijke vakantie naar Aruba!

KLM stapt in Zweedse maker van elektrische vliegtuigen

De luchtvaart, als we over een jaar of 20 ook nog naar onze vakantiebestemming willen vliegen, moet een duurzaamheidsslag maken. Elektrisch vliegen, voor lange vluchten met veel passagiers, is duidelijk nog toekomstmuzie...

Technology13.10.2023

KLM stapt in Zweedse maker van elektrische vliegtuigen

Nederlandse luchtvaartmaatschappij gaat adviseren bij de ontwikkeling van de ES-30

Verder lezen over Online Marketing

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

HEMA heeft na Roblox nu ook Fortnite veroverd. Het zet de game in om zijn schoolspullencampagne SLAYMA onder de aandacht te brengen bij jongeren.

Marketing21.08.2024

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

In de huidige wereld zien we steeds meer online activiteit. Mensen zijn actiever online, mensen zijn langer online en ze zijn vaker online. Het is dus belangrijk om online zichtbaar te zijn of gemakkelijk te worden gevonden.

Marketing19.06.2024

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming