08.10.2015
Marketing

Top marketingactie: ‘Flightfund’ je vlucht met KLM

By: Tedje van Gils

BlogMarketing

Het webcare team van KLM ontvangt dagelijks vele berichten van mensen die heel graag met het vliegtuig willen reizen, maar dat niet kunnen betalen. Hier heeft KLM iets op bedacht: met het FlightFunding experiment willen ze wensen vervullen door geld op te halen via de KLM-volgers op Twitter en Facebook, als een soort crowdfunding project.

Het idee is ontstaan uit de frustratie om deze mensen niet te kunnen helpen en om die dromen toch een kans te geven. Het webcare team heeft uit de stapel met verzoeken de oproep van de collega’s en familie van Juanita uit Schijndel geloot.

klm-juanita-flightfunding-actie
klm-juanita-flightfunding-actie

Flightfunden

Juanita uit Schijndel is de hoofdpersoon in dit FlightFunding experiment. Haar wens is om herenigd te worden met haar familie in Canada. Ze heeft de kans gekregen van KLM om haar vlucht naar Canada te laten ‘flightfunden’. Haar zoon die in Canada woont heeft ze al jaren niet gezien en haar kleinzoon van vijf heeft ze nog nooit kunnen vasthouden. Collega’s en familie hebben KLM benaderd met het verzoek om een ticket weg te geven aan Juanita. Dat verzoek konden ze niet honoreren, maar ze bedachten er dus de crowdfunding actie mee.

Vanochtend om 7 uur zijn de ‘lijnen’ open gegaan en via flightfunding.com kun je helpen om Juanita’s droom waar te maken. Doneren kan vanaf 1 euro. Als het lukt om het geld (1200 euro) bij elkaar te krijgen, zal KLM Juanita direcht naar haar familie in Canada brengen, zodat ze op tijd is om Thanksgiving met haar familie te vieren.

Als het experiment slaagt, overweegt KLM om een vervolg te geven aan het FlightFunding initiatief.

Dit is weer typisch een voorbeeld van een top marketingactie van KLM. Ze staan natuurlijk al bekend om hun snelle en geniale reacties op social media, en dit is weer een mooie toevoeging! Good job, KLM!

Share this post