Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.
Ieder jaar doet Synergie onderzoek naar de 40 meest inspirerende organisaties van Nederland. Bedrijven die impact creëren en waarvoor winst en groei middelen zijn, in plaats van doelen. Al 9 jaar lang wordt onderzoek gedaan naar de organisaties die Nederlanders inspireren. Dit jaar mag Too Good To Go, de app tegen voedselverspilling, zich het meest inspirerende bedrijf van ons land noemen.
Vorig jaar won IKEA de titel en dit jaar vinden we het woonwarenhuis op de vijfde plek. Er waren 75 genomineerden voor ‘de inspirerende 40’ en ruim 2000 consumenten hebben de bedrijven beoordeeld op visie, organisatie, product en relatie.
Business for Good
Too Good To Go heeft een businessmodel ontwikkeld rondom een maatschappelijk vraagstuk. Dat is volgens het rapport ‘Business for Good’. We kunnen niet anders dan ons daarbij aansluiten, de app gaat voedselverspilling tegen en helpt daarmee zowel het milieu, consumenten als deelnemende horeca.
Volgens Synergie is Business for Good hard nodig. Organisaties als middel om impact te maken en vooruitgang te creëren. Maatschappelijke vraagstukken aanpakken en daaromheen een businessmodel bouwen, dat is exact wat Too Good To Go heeft gedaan.
Top-10 meest inspirerende bedrijven
De volledige top-10 ziet er als volgt uit:
- Too Good To Go
- Lego
- bol.com
- KWF Kankerbestrijding
- IKEA
- Fairtrade Original
- Tesla
- Efteling
- De Vegetarische Slager
- Tony’s Chocolonely
In het rapport lezen we dat verschillende namen uit de lijst zoals Too Good To Go, KWF, Fairtrade Original, Tesla, De Vegetarische Slager en Tony’s Chocolonely, geen van alle uitblinken in reclamebestedingen. Toch krijgen deze organisaties de aandacht. Het rapport van Synergie staat vol met inspirerende verhalen van organisaties uit de lijst en met weetjes en cijfers.
Impact en inspiratie
Voor extra inspiratie en om te laten zien hoeveel impact deze kleine en grote bedrijven hebben gecreëerd, delen we graag wat cijfers uit het rapport (afkomstig van verschillende organisaties uit ‘de inspirerende 40’):
- Too Good To Go heeft al 21.440.692 maaltijden ‘gered’ en daarmee 53.601.730 kilo CO2-uitstoot voorkomen.
- In 2017 wist Dopper de totale productie van single-use plastic waterflesjes te verminderen met 67.502.920.
- IKEA verkocht in 2016 71 miljoen LED lampen, die 85% energiezuiniger zijn dan gloeilampen en daarmee werden 60 miljoen gloeilampen bespaard.
- Greenchoice leverde in 2018 3 miljard kWh aan groene elektriciteit, waarvan 90% direct afkomstig uit Nederland.
- Sodastream verminderde de totale productie van single-use plastic waterflesjes met 3.5 miljard.
Lees hier het hele rapport ‘Business for Good’, over de inspirerende 40 van 2019.
Verder lezen over Duurzaam
Automotive20.11.2024
COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden
Nieuws16.11.2024
Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling
DC Business14.11.2024
Ericsson Nederland verplaatst hoofdkantoor naar Breda
voor groei, innovatie en duurzaamheidAdvertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Technology04.11.2024
Steeds meer negatieve geluiden over de thuisbatterij
Lifestyle31.10.2024
Refurbished iPhones: slimme keuze voor 2024
Lifestyle23.10.2024
3 manieren om je huiskamer te verlengen naar de tuin
Automotive11.10.2024