Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Na tien jaar komt begin 2024 een einde het sponsorcontract tussen Max Verstappen en supermarktketen Jumbo. Het is de volgende stap van de supermarkt in een traject waarbij afscheid genomen wordt van sportsponsoring.
Geen windeieren
De vele tientallen miljoenen die Jumbo daarin gestoken heeft, vooral ook onder de bezielende leiding van de vorig jaar opgestapte topman Frits van Eerd, hebben de gele supermarkt bepaald geen windeieren gelegd als het gaat om de naamsbekendheid Jumbo. Die naam kwam je de afgelopen jaren in heel wat sporten tot op het hoogste (wereld)niveau tegen.
Max Verstappen en de Jumbo racedagen waren vooral onder racefans bekend. Daarnaast was (en is) Jumbo, samen met Visma, natuurlijk ook de sponsor van een van de meest succesvolle wielerteams van de afgelopen jaren. Diezelfde namen staan ook op het best presterende team met langebaan schaatsers.
Geen internationale ambities
De vraag is echter of de naam Jumbo ook in het buitenland een belletje doet rinkelen, anders dan dat het een van de sponsoren is van, onder andere, Max Verstappen, Primoz Roglic en Patrick Roest. Net zoals ik als wielerfan heel lang niet geweten heb wat Soudal en Deceuninck deden. Ja, de namen stonden op shirts van prominente wielerploegen, maar dat was het dan ook.
En dat is nu ook precies een van de redenen dat Jumbo besluit te stoppen met sportsponsoring. De teams en sporten waar de supermarkt haar naam aan verbindt, hebben inmiddels een dergelijk grote internationale allure dat Jumbo twijfelt of het sponsoren van die teams nog wel bij het merk past.
Dag Jumbo!
Natuurlijk, Jumbo heeft ook supermarkten buiten Nederland – een kleine dertig in België – maar de teams en sporten die het bedrijf sponsort zorgen ook voor heel veel naamsbekendheid in de rest van Europa. En wat de Formule 1 betreft zelfs in de hele wereld. Als Jumbo, en met deze beslissing lijkt dat bevestigd te worden, niet de ambitie heeft om supermarkten in Abu Dhabi, de VS of Australië te gaan openen, dan hoeven ze daar natuurlijk ook hun naam niet te laten vallen.
Dan doemt natuurlijk meteen de vraag op of Jumbo dan ook gaat stoppen met de schaatsploeg. Die sport is met name groot in Nederland. Aangezien de schaats- en wielerploeg van Jumbo-Visma nauw aan elkaar gelieerd zijn, en Jumbo feitelijk heeft geroepen helemaal te willen stoppen met sportsponsoring, lijkt het antwoord op die vraag ook gegeven. De vraag is alleen wanneer? Het contract van de wielerploeg loopt tot eind 2024 in ieder geval. Daarna zal het dan wel ‘Dag Jumbo’ zijn.
Foto’s: Jumbo
Verder lezen over Sport
Entertainment13.11.2024
Jake Paul vs. Mike Tyson: Wat we kunnen verwachten van dit explosieve gevecht
Nieuws06.11.2024
Check de langste basejump ooit (met dank aan Red Bull F1-engineers)
Gaming31.10.2024
Infographic: 25 dagen EA Sports FC 25
Automotive30.10.2024
Lancia herpakt de rallygeest met Lancia Ypsilon Rally 4 HF
Events03.10.2024
Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam
Online10.09.2024
AI-tool personaliseert je workouts slimmer
Cybercrime16.08.2024
Wielrenner, je racefiets kan gehackt worden
Events24.07.2024