Marketing23.09.2014

Shockvertising: There’s no such thing as bad publicity


De lelijke kant van viral marketing

There’s no such thing as bad publicity, deze uitdrukking lijkt de laatste tijd door bedrijven wel heel letterlijk genomen te worden. ‘Shockvertising’ is een hit. Hoe het werkt? Bedrijf doet iets schokkends —> social media pakt het op en spreekt er de schande van —> bedrijf krijgt heel veel aandacht en lijkt zijn doel bereikt te hebben. 

Het laatste bedrijf die deze manier van marketing doen ontdekt lijkt te hebben is Urban Outfitters. De Amerikaanse kledinggigant had afgelopen week een sweater in de collectie met spetters bloed. Niet heel schokkend zou je misschien denken, het is immers maar gewoon een print op een sweater. Maar het verhaal verandert compleet wanneer we je vertellen dat onder de bloedspetters een print van “Kent State University” stond. Achtergrondinformatie: op 4 mei 1970 werden er op Kent State University in Ohio vier studenten doodgeschoten door de nationale garde, tijdens een studentendemonstratie tegen de Vietnamoorlog. 

Dus nee Urban Outfitters, deze trui was niet OK.

Dat leek Urban Outfitters zich toch ook wel te realiseren. De trui is inmiddels niet meer te koop. Het leek even dat de trui was uitverkocht, maar dat was niet het geval, hij is uit de handel genomen. Maar Urban Outfitters heeft onder tussen wel een flinke dosis gratis reclame gekregen. Positief? Nee. Maar het blijft publiciteit. 

En die gratis publiciteit, is te danken aan ons, de social media gebruiker en de media die de ‘hype’ op social media oppikt. Wij maken ons schuldig aan het verspreiden van gratis reclame. Natuurlijk kan de ‘shockvertising’ ook gebruikt worden voor goede doeleinden. Een voorbeeld hiervan is de KONY campagne uit 2012. Over de organisatie er achter valt te twisten, maar feit is dat mensen over de hele wereld nadachten over de situatie in Oeganda. En ook stichting ALS profiteerde afgelopen zomer van social media, toen de Ice Bucket Challenge Viral ging. 

Urban Outfitters ontkent zelf overigens dat het item op de markt gebracht werd voor marketingdoeleinden. In een statement zeggen ze dat ze nooit de intentie hadden om te refereren aan de tragische gebeurtenissen die plaats vonden op Kent State in 1970. Ze zijn dan ook extreem verdrietig dat het op deze manier ontvangen is. Wij stellen hier onze vraagtekens bij, aangezien het niet het eerste provocerende kledingstuk van Urban Outfitters is. 

Annemerel de Jongh

Annemerel schrijft op haar eigen lifestyle blog en werkt daarnaast als freelance redacteur. Je maakt haar blij met goed eten, nieuwe gadgets en hardlopen

...

Verder lezen over Viral Marketing

IKEA laat mensen in pyjama opdraven voor korting

In de Amsterdamse IKEA hebben duizenden mensen meegedaan aan het pyjamafeest: het ging door tot 16 uur. Met ontbijt én korting dus.

Marketing01.09.2024

IKEA laat mensen in pyjama opdraven voor korting

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

HEMA heeft na Roblox nu ook Fortnite veroverd. Het zet de game in om zijn schoolspullencampagne SLAYMA onder de aandacht te brengen bij jongeren.

Marketing21.08.2024

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

Insta360 maakt prima camera's, maar het heeft ook heel veel partnerschappen met influencers. En daar is het niet zo transparant over.

Marketing30.04.2024

Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

Heineken introduceert telefoon die amper iets kan: Boring Phone

Verlang je soms terug naar die tijd van eenvoud: dat je je telefoon alleen gebruikte voor telefoneren en Snake? Die tijd kun je herbeleven: dit is de Boring Phone.

Mobile17.04.2024

Heineken introduceert telefoon die amper iets kan: Boring Phone

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

McDonald's heeft een billboard gemaakt met geen enkele boodschap erop. Niet eens een logo. Je moet eraan ruiken om te weten waar reclame voor wordt gemaakt.

Advertising15.04.2024

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

Paarse koeien willen Tony’s Chocolonely verbieden in Duitsland

Onder de noemer ‘Niet cacaoboeren, maar advocaten winnen', is Tony’s Chocolonely gedwongen om hun ‘Fair Alternative’ campagne in Duitsland aan te passen. Een relletje met een ludieke insteek die niet wordt gewaar...

Marketing23.02.2024

Paarse koeien willen Tony’s Chocolonely verbieden in Duitsland

5 x waarom bedrijven zich allemaal storten op ADE

Volgende week is het zover: dan start het Amsterdam Dance Event. Van woensdag 18 oktober tot zondag 22 oktober moet je eraan geloven: talloze stories met mensen die uit hun dak gaan op grote feesten, kleine feesten, midd...

Events11.10.2023

5 x waarom bedrijven zich allemaal storten op ADE

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

HEMA lanceert als eerste Nederlandse merk een collectie op Roblox. Het maakt deel uit van de SLAYMA summer school-campagne van het merk. Het is voor het eerst dat een merk uit ons land Roblox inzet binnen een marketingca...

Marketing18.08.2023

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjes