Annemerel schrijft op haar eigen lifestyle blog en werkt daarnaast als freelance redacteur. Je maakt haar blij met goed eten, nieuwe gadgets en hardlopen
There’s no such thing as bad publicity, deze uitdrukking lijkt de laatste tijd door bedrijven wel heel letterlijk genomen te worden. ‘Shockvertising’ is een hit. Hoe het werkt? Bedrijf doet iets schokkends —> social media pakt het op en spreekt er de schande van —> bedrijf krijgt heel veel aandacht en lijkt zijn doel bereikt te hebben.
Het laatste bedrijf die deze manier van marketing doen ontdekt lijkt te hebben is Urban Outfitters. De Amerikaanse kledinggigant had afgelopen week een sweater in de collectie met spetters bloed. Niet heel schokkend zou je misschien denken, het is immers maar gewoon een print op een sweater. Maar het verhaal verandert compleet wanneer we je vertellen dat onder de bloedspetters een print van “Kent State University” stond. Achtergrondinformatie: op 4 mei 1970 werden er op Kent State University in Ohio vier studenten doodgeschoten door de nationale garde, tijdens een studentendemonstratie tegen de Vietnamoorlog.
Dus nee Urban Outfitters, deze trui was niet OK.
Dat leek Urban Outfitters zich toch ook wel te realiseren. De trui is inmiddels niet meer te koop. Het leek even dat de trui was uitverkocht, maar dat was niet het geval, hij is uit de handel genomen. Maar Urban Outfitters heeft onder tussen wel een flinke dosis gratis reclame gekregen. Positief? Nee. Maar het blijft publiciteit.
En die gratis publiciteit, is te danken aan ons, de social media gebruiker en de media die de ‘hype’ op social media oppikt. Wij maken ons schuldig aan het verspreiden van gratis reclame. Natuurlijk kan de ‘shockvertising’ ook gebruikt worden voor goede doeleinden. Een voorbeeld hiervan is de KONY campagne uit 2012. Over de organisatie er achter valt te twisten, maar feit is dat mensen over de hele wereld nadachten over de situatie in Oeganda. En ook stichting ALS profiteerde afgelopen zomer van social media, toen de Ice Bucket Challenge Viral ging.
Urban Outfitters ontkent zelf overigens dat het item op de markt gebracht werd voor marketingdoeleinden. In een statement zeggen ze dat ze nooit de intentie hadden om te refereren aan de tragische gebeurtenissen die plaats vonden op Kent State in 1970. Ze zijn dan ook extreem verdrietig dat het op deze manier ontvangen is. Wij stellen hier onze vraagtekens bij, aangezien het niet het eerste provocerende kledingstuk van Urban Outfitters is.
Verder lezen over Viral Marketing
Marketing01.09.2024
IKEA laat mensen in pyjama opdraven voor korting
Marketing21.08.2024
HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA
Marketing30.04.2024
Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?
Mobile17.04.2024
Heineken introduceert telefoon die amper iets kan: Boring Phone
Advertising15.04.2024
Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken
Marketing23.02.2024
Paarse koeien willen Tony’s Chocolonely verbieden in Duitsland
Events11.10.2023
5 x waarom bedrijven zich allemaal storten op ADE
Marketing18.08.2023